شناسهٔ خبر: 30049982 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

الحدیده به شورای امنیت رفت

ایسنا نوشت: همزمان با آغاز اجرای آتش‌بس در یمن، شورای امنیت پیش‌نویس قطعنامه‌ای را بررسی می‌کند که از دبیرکل سازمان ملل می‌خواهد پیشنهاداتی درباره چگونگی نظارت بر آتش‌بس را ارائه کند.

صاحب‌خبر -

دولت مستعفی یمن و جنبش انصارالله پنجشنبه در جریان مذاکرات سوئد درباره آتش‌بس در استان الحدیده و بندر آن و پرونده اسرا و وضعیت استان تعز به توافق رسیدند.

توافق آتش‌بس در الحدیده و بندر این شهر و بنادر الصلیف و رأس عیسی از امروز وارد مرحله اجرایی شده است.

به نقل از رویترز، روز دوشنبه انگلیس پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای حمایت از این توافق به شورای امنیت ارائه کرد.

هنوز موعد رأی‌گیری درباره این پیش نویس مشخص نیست. این قطعنامه نیاز به ۹ رأی موافق دارد و کشورهای عضو دائم شورا نباید آن را وتو کنند.

در این پیش‌نویس از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواسته شده پیشنهاداتی درباره چگونگی حمایت این سازمان از توافق سوئد از جمله چگونگی روند نظارت بر آتش‌بس و انتقال نیروهای دو طرف از شهر الحدیده و بنادر الحدیده، الصلیف و رأس عیسی ارائه کند.

همچنین در این پیش‌نویس تأکید شده است: ما می‌خواهیم بدانیم سازمان ملل چگونه نقش اصلی را در حمایت از مؤسسه بنادر یمن و تفتیش آن‌ها و تقویت حضور خود در این مناطق ایفا می‌کند.

در این پیش نویس از تمامی طرف‌ها خواسته شده اقدامات بیشتری برای تسهیل ورود کمک‌های تجاری و انسانی از جمله مواد غذایی، سوخت و دارو اتخاذ کنند.

در این راستا، مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل به یمن گفت: کمیته هماهنگی استقرار مجدد که کمیته مشترک مسئول اجرای آتش‌بس در الحدیده است فعالیت خود را به صورت مستقیم آغاز خواهد کرد تا نتایج مذاکرات سوئد بر روی خاک یمن به صورت واقعی اجرا شود.

این کمیته بر روند استقرار مجدد و روند مین‌زدایی از الحدیده و بندر آن نظارت خواهد داشت.

 

نظر شما