شناسهٔ خبر: 30041392 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نود | لینک خبر

حکايتي که هميشه درست نيست/ تورج عاطف

از قديمي حکايتي را براي ما زمزمه مي کردند که چنين بود

صاحب‌خبر -


« بهترين دفاع، حمله کردن است» اين اصطلاح در بسياري از موارد کاربرد ندارد. حمله کردن نياز به ابزار و فرصت طلبي دارد که در غير اين صورت دردناک ترين شکستها را به ارمغان مي آورد که بازي لوانته و بارسلونا در شب گذشته نمونه بارزي از آن بود.


لوانته بي محابا قصد حمله داشت تا با پيروزي در برابر بارسا جايگاه خود را در جدول لاليگا بهترکند اما در خانه 5 گل خورد  زيرا بارسا تيم دگري در اين فصل است . ازدير بازسيستم 3-3-4 بارسا را مي شناختيم . سيستمي که عمدتا با سه مهاجم طراز اول چون اتئو و رونالدينيو و مسي و بعد از آن با مثلث نيمار و سوارز و مسي  شکل گرفته بود . انتقال نيمار باعث شد بارسا به دنبال جانشينش بگردد و براي اين کار کوتينيو و دمبله را خريد اما حکايت درخشش سه گانه  خط حمله تکرار نشد . بارسلونا با مصدوميت امتيتي و افت پيکه و عدم آشنايي لينگله با پيکه و فضاي بارسا يکي از بدترين فصل هاي تدافعي خود را شروع کرد.

آنها در پاره اي از اوقات حتي در اوج افت حريف اصليشان رئال مادريد هم نتوانسته بودند صدرنشين بشوند اما چند هفته اي است که بارسلونا  نقشه جانشين دارد . آنها معمولا در خط مياني با ارتور و راکتيچ و بوسکتس کار مي کنند اما وقتي در خانه حريفان هستند و نياز به استحکام خط دفاعي دارند از يک ديوار جنگنده سه نفره يعني بوسکتس و راکتيچ و ويدال بهره ميگيرند که عمق دفاعشان را پوشش دهند و از طرفي با توجه به ازاد بودن مسي ، راکتيچ و ويدال و بوسکتس به طور متناوب به زوج دمبله و مدافع راست بارسا نلسون سمدو که در بازي شب گذشته جايش را به فرمالن داده بود اضافه مي شوند و در جناح چپ هم ديگر البا و سوارز با يکي از اين هافبکها مثلث دگري مي سازند .

اين مسئله باعث دو اتفاق در فاز تهاجمي مي شود . اتفاق اول افزايش نيروهاي تهاجمي  است و اتفاق دوم فضا سازي براي مسي مي شود که مي تواند چون بازي ديشب در نقاط مختلف هيجده قدم صاحب توپهايي شود که بيشتر آنها را گل مي کند.

بارسلونا با همين روش توانسته است سرعت انتقال توپ را از پشت هيجده قدم خودي تا محوطه جريمه حريف بيشتر کندو از سوئي در مقابل ضد حمله ها که در چند فصل اخير آنها را در اروپا ناکارآمد نشان مي داد واکنش مناسبي داشته باشد . به نظر مي آيد تراکم بازيکنان و تعدد ترکيبها در خط مياني بارسلونا اميد بيشتري براي رسيدن بارسا به نيمه نهايي و فينال و حتي قهرماني در ليگ قهرمانان اروپا داده است که چند سالي است از آن دور هستند.

 


 

نظر شما