شناسهٔ خبر: 30040506 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آتش بس در الحديده يمن آغاز شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - آتش‌بس مورد توافق در سوئد ميان گروه‌هاي يمني از ساعت 00:01 بامداد سه‌شنبه به وقت محلي (ساعت 00:31 بامداد به وقت تهران) در شهر بندري الحديده، غرب اين کشور آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري آريا، «مارتين گريفيتس» Martin Griffiths نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل متحد در امور يمن بامداد سه شنبه با اعلام اين خبر خاطرنشان کرد کميته هماهنگي درخصوص اجراي آتش بس کار خود را آغاز کرده است.
اين در حالي است که جنگنده هاي ائتلاف متجاوز سعودي روز دوشنبه در آستانه آغاز اجراي آتش‌بس، سه مرتبه منطقه الضحي در استان الحديده را بمباران کردند.
در همين حال، محمد علي الحوثي رئيس کميته عالي انقلاب يمن از برقراري آتش بس در الحديده استقبال کرد.
بندر الحديده اصلي ترين مسير ارسال کمک هاي بشردوستانه به يمن است.
چهارمين دور مذاکرات صلح يمن از 6 دسامبر با حضور طرف‌هاي يمني به رياست «مارتين گريفيتس» Martin Griffiths نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل متحد در امور يمن در استکهلم سوئد آغاز شد و روز پنجشنبه 13 دسامبر با توافق درباره آتش‌بس در الحديده، غرب يمن به کار خود پايان داد.
تاکنون چندين بار براي پايان دادن به جنگ يمن تحرکاتي صورت گرفته اما هر بار با کارشکني عربستان و متحدانش به بن بست رسيده است.
عربستان‌‌ با حمايت آمريکا، امارات و چند کشور ديگر از مارس 2015 اقدام به تجاوز نظامي به يمن و محاصره زميني، دريايي و هوايي اين کشور کرده است. جنگ‌افروزي عربستان و متحدانش در يمن تاکنون به کشته شدن بيش از چهارده هزار يمني، زخمي شدن ده‌ها هزار نفر و آوارگي ميليون‌ها يمني منجر شده است.
تجاوز نظامي عربستان همچنين کشور فقير يمن را با کمبود شديد مواد غذايي و دارويي مواجه کرده است.
117

نظر شما