شناسهٔ خبر: 30039235 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

هشت قانون برای کاهش وزن

برای کاهش وزن، این کافی نیست که کمتر غذا بخورید؛ نوع غذایی که می‌خورید هم اهمیت دارد. اگر شک دارید، هشت میان‌بر زیرکانه زیر را بخوانید و بعدش خودتان قضاوت کنید که آیا می‌شود هم خوش‌غذا بود، هم به فکر تناسب اندام یا نه؟ …

صاحب‌خبر -

برای کاهش وزن، این کافی نیست که کمتر غذا بخورید؛ نوع غذایی که می‌خورید هم اهمیت دارد. اگر شک دارید، هشت میان‌بر زیرکانه زیر را بخوانید و بعدش خودتان قضاوت کنید که آیا می‌شود هم خوش‌غذا بود، هم به فکر تناسب اندام یا نه؟ …

قبل از اینکه کاملا سیر شوید، دست از غذا خوردن بکشید: متخصصان علوم تغذیه در سراسر دنیا به کلیه مردم توصیه می‌کنند که برای داشتن اندامی متناسب هرگاه هنگام خوردن غذا احساس کردند که ۸۰ درصد از گرسنگی‌شان برطرف شده، دیگر دست از غذا خوردن بردارند و البته که این توصیه به معنای ترک کردن میز غذا در حال گرسنگی نیست. برای اینکه بفهمید چه موقع وقت اتمام غذا خوردن است، می‌توانید از ملاک «لیوان بستنی» استفاده کنید. ملاک لیوان بستنی یعنی اینکه اگر شما میز غذا را ترک کردید و بعد از آن بلافاصله یک لیوان بستنی به شما تعارف شد، شما بتوانید به راحتی و بدون احساس دل درد آن یک لیوان بستنی را بخورید، این طوری یعنی شما هنگام صرف غذا، ۸۰ درصد از گرسنگی‌تان را رفع کرده‌اید.

از روغن‌های سالم استفاده کنید: روغن زیتون که بیشتر مورد علاقه و مصرف مردم مدیترانه است به همراه روغن آفتابگردان، هسته انگور و هر نوع روغن گیاهی دیگری جزو سالم‌ترین روغن‌های دنیا هستند که افرادی که قصد خوش هیکل شدن دارند باید حتما آن‌ها را در سبد خریدشان بگنجانند و همان‌طور که می‌دانید، داشتن وزنی ایده‌آل و سلامت کامل بدن در گروی استفاده مناسب از تمام گروه‌های غذایی است بنابراین خیال حذف چربی‌ها از رژیم غذایی‌تان را از سرتان خارج کنید.

خوردن، تنها کارتان هنگام صرف غذا باشد: بسیاری از مردم آمریکا و حتی کشور خودمان عادت دارند که هنگام صرف ناهار یا شام تلویزیون تماشا کنند یا با یکدیگر حرف بزنند. در بسیاری از ماشین‌های جدید هم قسمتی برای قرار دادن لیوان قهوه یا چای وجود دارد که رانندگان می‌توانند در حین رانندگی، نوشیدنی هم بخورند، اما راز تناسب اندام ژاپنی‌ها و فرانسوی‌ها در این است که هیچ گاه در حال قدم زدن، مطالعه کردن، حرف زدن، تماشای تلویزیون یا رانندگی غذا و نوشیدنی نمی‌خورند. وقتی که شما در حال انجام دادن فعالیتی غیر از غذا خوردن هستید، دیگر تمرکز کافی برای اینکه متوجه شوید چه‌قدر غذا خورده‌اید و چه وقت سیر شده‌اید را ندارید بنابراین بیشتر از نیاز بدنتان می‌خورید. در حالی که اگر تمرکز و توجه‌تان فقط روی غذا خوردنتان باشد، علاوه بر اینکه لذت غذا خوردن را به خوبی تجربه می‌کنید، به اندازه و نه در حد دل درد هم غذا می‌خورید و این‌طوری می‌شود که بعد از مدتی به فردی خوش‌اندام تبدیل می‌گردید.

منظم و با لذت غذا بخورید: یکی از دلایلی که شما به ندرت می‌توانید یک خانم چاق فرانسوی را ببینید این است که زنان فرانسوی علاقه چندانی به ناخنک زدن به غذا و حذف وعده‌های اصلی غذای روزانه‌شان ندارند. آن‌ها سه وعده کامل یعنی صبحانه، ناهار و شام می‌خورند و سعی می‌کنند کلیه گروه‌های غذایی را در این سه نوبت قرار دهند و از خوردن غذا‌های متنوع لذت ببرند. اینکه شما یک وعده غذایی اصلی مثل صبحانه یا شام را حذف کنید و در طول روز مدام گرسنگی به سراغتان بیاید و ذره‌ذره به غذا‌های مختلف ناخنک بزنید، اصلا راه مناسبی برای لاغر شدن‌تان نیست. با این کار نه تنها خودتان را از لذت غذا خوردن محروم کرده‌اید بلکه با این خرده‌خوری‌ها روزبه‌روز هم به وزنتان اضافه می‌کنید. جالب است بدانید که نتیجه تحقیقاتی هم که در این زمینه انجام شده، موکد همین مطلب است، یعنی کسانی که وعده صبحانه را از رژیم روزانه‌شان کسر کرده بودند، بیشتر از آن‌هایی که صبحانه می‌خورند به اضافه وزن مبتلا شده بودند.

با دیگران شام بخورید: توصیه‌های جهانی در مورد شام، حکم به حذف آن نیست بلکه سفارش به خوردنش همراه با خانواده یا دوستان است. به تنهایی غذا خوردن باعث تند و زیاد خوردن است، اما اگر شما با خانواده یا دوستانتان غذا بخورید به علت آهسته‌تر خوردن، زودتر احساس سیری به سراغتان می‌آید و دیگر بیشتر از حد نیاز بدنتان غذا نخواهید خورد.

فقط هنگامی که احساس گرسنگی کردید، غذا بخورید: یکی دیگر از راز‌های خوش‌اندام بودن و ماندن، خوردن به موقع است. بسیاری از مردم سراسر دنیا عادت دارند که از سر بی‌کاری و بی‌حوصلگی به سراغ یخچال و خوراکی‌هایشان بروند یا استرس و ترس خود را با خوردن کاهش دهند، اما توصیه ما به شما این انجام دادن هر کار به وقت و موقع مناسب‌اش است. درمان بی‌کاری و بی حوصلگی، پیدا کردن یک سرگرمی است و حرکات مختلف یوگا و مدیتیشن هم می‌توانند کاهش دهنده ترس و استرس باشند و بد نیست بدانید که غذا خوردن فقط پاسخی است به نیاز گرسنگی.

آنتی‌اکسیدان‌ها را فراموش نکنید: گنجاندن مقداری ماده غذایی دارای آنتی‌اکسیدان مانند توت‌فرنگی، چای یا شکلات تلخ به رژیم غذایی علاوه بر کاهش سرعت ضربان و حملات قلبی به کاهش احتمال بالا رفتن چربی خونتان هم کمک می‌کند بنابراین راز لاغری نهفته در آنتی‌اکسیدان‌ها را هم فراموش نکنید.

تحرک کافی داشته باشید: اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها اعتقاد دارند که آسیایی‌ها و مردمان مدیترانه و فرانسه به علت داشتن تحرک لازم و کافی در طول روز کمتر دچار اضافه وزن و چاقی می‌شوند و آن‌ها خوب می‌دانند که این تحرک نه به‌خاطر عضویت در باشگاه‌های ورزشی مختلف بلکه به‌خاطر پیاده‌روی‌های روزانه و جنب و جوش لازم در محیط کار و خانه است پس حالا که حداقل در این کار زبانزد مردم قاره‌های دیگر شده‌اید، این پیاده‌روی‌ها و فعالیت‌هایتان را ادامه دهید.
 
منبع: ایران ناز

نظر شما