شناسهٔ خبر: 30038186 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مشاور مجمع تشخیص مصلحت نظام در آینده پژوهی:

کنگره بین‎المللی آینده پژوهی شهرهای آینده در سال ۹۸ برگزار می‎شود

ملکی‎فر گفت: کنگره بین‎المللی آینده پژوهی و شهرهای آینده در سال ۹۸ برگزار می‎شود و قبل از برگزاری این کنگره تعدادی پیش‎همایش در این راستا برگزار خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، عقیل ملکی‎فر، شامگاه امروز (دوشنبه ۲۶ آذر) در نشست خبری با موضوع آینده‌پژوهی و تأثیر آن بر چشم‌انداز شهری و استانی، اشتغال در موج چهارم و نقش رسانه‎ها در تحقیق آن گفت: آینده‌پژوهی علمی است که انسان را از شرایطی مخاطراتی که بنا است اتفاق بیفتد نجات می‎دهد و به وسیله آن می‌توانیم تاریخ آینده را آن‌گونه که می‎خواهیم رقم بزنیم.

 

مشاور مجمع تشخیص مصلحت نظام در آینده پژوهی ادامه داد: بیش از 70 سال است که آینده‌پژوهی در دانشگاه‎های دنیا تدریس می‎شود، علمی که در آن هیچ مسلمانی در آن مطالعه نکرده است، اگر امروز این اتفاق افتاده بود حداقل 10 آینده‌پژوه در کشور داشتیم.

 

ملکی‎فر افزود: از زمان قاجار از ایران دانشجو به خارج می‎فرستیم و بیش از 70 سال است که این علم تدریس می‎شود ولی هیچ مسلمانی وارد آن نشده، دو رشته مانند آینده‌پژوهی و خلق ثروت است که بر اساس قانون نانوشته هیچ مسلمانی اجازه ورود به آن را ندارد.

 

وی گفت: شرکت‎هایی هستند که بیش از درآمد 80 میلیونی جمعیت کشور ما ثروت ایجاد می‎کنند، دانش خلق ثروت یک علم است و در آن هیچ مسلمانی تدریس نکرده است.

 

مشاور مجمع تشخیص مصلحت نظام در آینده پژوهی یادآور شد: علم آینده‌پژوهی یک پیش‎بینی انجام می‎دهد و در عصر ۲۰ این سؤال پیش آمد که چرا علمی نداریم که آینده را پیش‎بینی کند و این مهم سرآغاز ایجاد آینده‌پژوهی شد.

 

ملکی‎فر تأکید کرد: تنها پیش‎بینی آینده به‌تنهایی کافی نیست، آینده‌پژوهی فراتر از پیش‎بینی باید به شما کمک کند، آینده‌پژوهی از پیش‎بینی عبور کرده و به ساختن آینده پیش رفته است.

 

مشاور مجمع تشخیص مصلحت نظام در آینده پژوهی بابیان اینکه شرایط سازان آینده را در اختیار دارند، افزود: کریستف‎کلمب یک کاشف بود که قاره‎ای را کشف کرد و آینده پژوهان کاشفان سرزمین آینده هستند، آینده پژوهان تنها در مورد طلا‎های آینده با شما صحبت نمی‎کنند بلکه در مورد مخاطرات آینده و تله‎های آینده نیز با شما صحبت می‎کنند.

 

وی با بیان اینکه آینده بسیار پیچیده و خطرها و سرشار از فرصت‎ها است، گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام در تدارک یک کنگره بین‎المللی به نام کنگره بین‎المللی آینده پژوهی و شهرهای آینده است که عضو شورای سیاست‎گذاری و مشاور این آینده پژوهی و بنا است که 5 کنگره بین‎المللی در سال آینده برگزار شود.

 

ملکی‎فر یادآور شد: گذشته چراغ راه آینده نیست و امروز می‎گوییم که آینده چراغ راه آینده است، تغییر فزآینده یکی از عوامل است که سبب شده که تجربیات ما متفاوت باشد.

 

مشاور مجمع تشخیص مصلحت نظام در آینده پژوهی افزود: یکی از مدل‎هایی که ما می‎توانیم تغییرات جامع بشری را ببینیم و بررسی کنیم مدل «موجی» است، در کتاب موج سوم «هاپلر» معتقد بود که تغییرات ثابت نیست و تغییرات موجی است و تمدن بشری نیز به صورت موجی شکل حرکت کرده است.

 

وی یادآور شد: سه عصر کشاورزی، صنعتی را پشت سرگذاشتیم و در عصر اطلاعات و دانش قرار داریم و کشور ما به تازگی وارد این عصر اطلاعات و دانش شده است و دانش ثروت خلق می‎کند و اقتصاد را پویا می‎کند.

 

ملکی‎فر یادآور شد: در عصر اطلاعات و دانش باید دانش‎پژوه بود و بتوان دانش را به ثروت تبدیل کرد، نیروهایی که امروز در کشور تولید کردیم برای موج دوم صنعتی است و توانایی موج سوم را ندارند.

 

وی با بیان اینکه امروز نیاز به نیروی دانش‎بنیان داریم، گفت: اگر تحریم هم نبود و حتی آزادی اقتصادی کامل نیز وجود داشت این افراد تکنسین که کارآیی موج سوم را ندارند بیکار می‎ماندند.

 

مشاور مجمع تشخیص مصلحت نظام در آینده پژوهی افزود: به نیروی انسانی موج سوم دانش‎بنیان و دانشگر گفته می‎شود و اگر می‎خواهید فرزند نسل سوم باشیم باید دانش‎گر بود.

 

ملکی‎فر متذکر شد: از آنجایی که نظام آموزشی ما تغییر نمی‎کند هر ساله به نیروهای بیکار ما انباشته می‎شود چرا که نیرو برای عصر آینده تولید نکردیم.

 

وی افزود: «سهیل عنایت‎الله » یکی از دانشمندان مسلمان موج چهارم را عصر معنویت پیش بینی کرده و در سال‌های گذشته نیز من عنوان کردم که عصر آینده عصر خلاقیت و صنایع خلاق است و جامعه ما باید در آینده خلاق باشد و اقتصاد ما بر اساس خلاقیت می‎شود.

 

مشاور مجمع تشخیص مصلحت نظام در آینده پژوهی با بیان اینکه نیروی انسانی خلاق به درد موج آینده می‎خورد، افزود: جامعه ما متاسفانه برای این موج تربیت نشده چرا که آموزش کشور ما ماشینی است و ما را برای این نظام موجود آماده نمی‎کند و باید جنس آموزش از ماشینی به خلاق هدایت شود.

 

ملکی‎فر یادآور شد: دنیا امروز در حال گذر از عصر اطلاعات و دانش است و در چشم‎انداز شهرهای دنیای شهر خلاق قرار دارد و گردشگری در راس صنعت خلاق قرار دارد.

 

وی افزود: صنایع خلاق سه تا چهار برابر صنایع اقتصادی رشد دارند و 2.5 برابر اشتغال ایجاد  می‎کنند، یکی از مشکلات کشور این است که رشد اقتصادی ما مطلوب نیست و اگر چشم انداز 20 ساله ما محقق شود باید رشد اقتصادی ما هشت درصد شود و با صنایع کارخانه‎ای نمی‎توان به این رشد رسید حتی اگر در کشور تحریم هم وجود نداشته باشد.

 

مشاور مجمع تشخیص مصلحت نظام در آینده پژوهی عنوان کرد: در آینده 15 شهر خلاق در کشور داریم و چشم‎انداز ما باید این باشد که قطب صنایع خلاق منطقه یا جهان اسلام باشیم و برای اینکه این قطبیت اتفاق بیفتد باید بیش از 14 شهر خلاق باشیم.

 

ملکی‎فر با بیان اینکه چشم‎انداز ما این بود که تهران به جهان‎شهر خلاق تبدیل شود، افزود: شهرها در حال برند محور شدن در موج چهارم است و قدرت مرکزی به شهرها منتقل می‎شود و شهرها قلب تپنده قدرت‎ها می‎شود.

 

نظر شما