شناسهٔ خبر: 30038014 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

یک کارشناس اقتصادی:

ثروتمندان ۱۱ برابر فقرا یارانه پنهان دریافت می‌کنند

یک کارشناس اقتصادی با‌اشاره به اینکه حدود 58 درصد مردم که خودرو ندارند، از یارانه سوخت استفاده نمی‌کنند گفت: در حال حاضر ثروتمندان 11 برابر فقرا یارانه پنهان دریافت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، سید محمد صادق الحسینی در گفت‌وگو با برنامه پایش اظهار داشت: ما کشوری هستیم که دهه‌های متمادی مسائل را حل نکردیم، مداوم مسائل را گذاشتیم که دولت‌های بعدی حل کنند و دولت‌ها به هر نحوی خواستند، از مسائل فرار کنند.
وی افزود: ابر چالش بیکاری، محیط زیست، نظام بانکی و ابر چالش مسائل منطقه‌ای مهم‌ترین ابر چالش‌هایی هستند که کشور با آنها درگیر است. حال علاوه‌بر این ابر چالش‌هایی که کشور با آنها درگیر است یک شوک سیاسی و اقتصادی به نام تحریم‌ها به کشور وارد شده است.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اگر تحریم‌هایی که بر کشور ما اعمال شد بر ترکیه، آلمان و ایتالیا اعمال می‌شد ساختار اقتصادی این کشورها از هم می‌پاشید. آلمان بیشتر از 50 درصد تولید ملی (GDP) آن واردات است، در حالی که حدود 22 درصد تولید ملی ایران، واردات است. شرایط ما شرایطی است که اقتصاد ما با وجود تحریم‌ها تاب آورده است.
به گفته الحسینی، ذکر این نکته لازم است که بدانیم خود تحریم نیست که سرانجام تحریم را مشخص می‌کند، واکنش تحریم شونده است که سرانجام تحریم را مشخص می‌کند. روسیه واکنش درست نشان داد و اجازه داد نرخ ارز نوسان کند، نرخ تورم را عادی افزایش داد و دخالت نکرد، رقابت را از بین نبرد و انحصار درست نکرد.
وی اضافه کرد: دولت در ماه‌های اول واکنش غلطی به تحریم‌ها نشان داد، تعیین نرخ 4200 تومانی برای دلار یکی از واکنش‌های غلط دولت به تحریم‌ها بود. ارز ترجیهی گذاشتیم، خرید و فروش دلار را قاچاق اعلام کردیم، بورس کالا را بستیم، نظام دادوستد اقتصادی را محدود و غیر رقابتی کردیم و بر عکس روسیه عمل کردیم و اینها از جمله‌اشتباهات دولت بود.
به گفته این کارشناس اقتصادی، در همه سال‌های اخیر، مشکل‌ ما این بود که نرخ ارز را سرکوب کردیم. در این دوره هم این کار را کردیم. اگر بخواهیم نرخ ارز را کنترل کنیم باید تورم را مهار کنیم. در تحریم‌ها به سه حوزه خانوار، بنگاه‌های اقتصادی و بودجه دولت فشار زیادی وارد می‌شود. اگر بودجه دولت را متناسب با تحریم‌ها ننویسیم به مشکل بر می‌خوریم، همین الان کسری بودجه بزرگ سال آینده مشکل ساز خواهد بود. الحسینی ادامه داد: باید تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کنیم، یارانه انرژی یکی از تهدید هاست که باید آن را به فرصت تبدیل کنیم. 60 تا 80 میلیارد دلار یارانه پنهان به حامل‌های سوخت می‌دهیم، این یارانه پنهان یعنی قیمت واقعی یک حامل انرژی با قیمتی که اکنون عرضه می‌شود.
وی افزود: 42 درصد ایرانی‌ها خودرو دارند و حدود 58 درصد خودرو ندارند، پس ما یارانه سوخت را به خودرودارها می‌دهیم و کسی که ماشین ندارد استفاده نمی‌کند. در حال حاضر ثروتمندان 11 برابر فقرا یارانه پنهان دریافت می‌کنند.


برچسب‌ها:

نظر شما