شناسهٔ خبر: 30037989 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

سخنگوی وزارت خارجه:

اعتراضات فرانسه یک‌ مسئله‌ داخلی است!

سخنگوی وزارت خارجه درباره برخورد دولت‌ فرانسه با‌ معترضان گفت: این یک‌ مسئله‌ داخلی است و‌ به آن‌ نمی‌پردازم. ما پیشتر دولت فرانسه را به خویشتن‌‌داری در رفتار با معترضان دعوت کردیم. هرچند برخی اخبار درباره وجود افراد آنارشیست در بین مردم وجود دارد که به تخریب و‌ صدمه زدن به دیگران و تاسیسات شهری می‌پردازند، اعتراض باید به صورت صلح آمیز انجام شود.

صاحب‌خبر -

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه به مسائل مهم بین‌الملل و منطقه‌ای پرداخت.
قاسمی درباره برخورد دولت‌ فرانسه با‌ معترضان در اظهارنظری قابل تامل گفت: این یک‌ مسئله‌ داخلی است و‌ به آن‌ نمی‌پردازم، اما رفتار نیروهای نظامی و انتظامی فرانسه در قبال آنهایی که در خیابان‌ بودند نسنجیده، خشن و غیرقابل قبول است. ما پیشتر دولت فرانسه را به خویشتن‌‌داری در رفتار با معترضان دعوت کردیم. هرچند برخی اخبار درباره وجود افراد آنارشیست در بین مردم وجود دارد که به تخریب و‌ صدمه زدن به دیگران و تاسیسات شهری می‌پردازند، اعتراض باید به صورت صلح‌آمیز انجام شود، اما دولت فرانسه بهتر است‌ خویشتن‌دار باشد و از به‌کارگیری زور بی‌رحمانه جلوگیری کند.
وی درباره کانال مالی اروپا برای حفظ برجام نیز گفت: این سازوکار مدتی است درباره آن کار می‌شود، سازوکاری برای تسهیل مبادلات ایران با کشورهای اتحادیه اروپا است و شامل اقلام بسیاری خواهد بود و بدون شک در این سبد کالایی دارو و سایر نیازمندی‌های وارداتی ایران از مجموعه این کشورها و احتمالا در شکل نوین خودش حالت اجرایی پیدا کند. این مکانیزم می‌تواند درخصوص مبادلات با سایر کشورها یاری‌رسان باشد، و صرفا برای دارو و غذا طراحی نشده است.
سخنگوی وزارت خارجه درباره سوءاستفاده نماینده پارلمان کانادا از معارضان برای تحریم‌ ایران گفت: آن نماینده پارلمان‌ برای ما‌ چهره شناخته شده‌ای است‌ و‌ با برخی‌ گروه‌های تروریستی ضدایرانی در سال‌های گذشته‌ در تماس بوده و از هر اقدامی برای ایجاد مانع و‌ مشکل علیه ایرانی‌ها و دولت ایران دریغ نداشته است، این اقدام هم در راستای اقدامات نابجای‌گذشته وی است. هر کسی و با هر نامی خصوصا اگر‌ ادعا کند ایرانی است و به خود جرات دهد و خواهان‌ اعمال تحریم‌ها علیه مردم ایران و تحت فشار قرار دادن مردم شود باید‌ گفت این‌ فرد نه ایرانی است و‌ نه وجدان دارد. قطعا هر ایرانی وطن ‌پرستی‌ نزد بیگانگان برای رنج و آزار بیشتر هموطنان خود تلاش نمی‌کند.
قاسمی درباره اقدام برایان هوک برای بررسی اخراج بستگان مقامات ایرانی از آمریکا نیز گفت: ایشان‌ حرف‌های جدی زیاد می‌زند. وی یک‌ عنصر ضدایرانی است که هر لحظه تلاش دارد برای ایران مشکل ایجاد کند، ماموریت وی ایجاد جنگ روانی و تشویش اذهان عمومی است. این حرف یاوه‌ای بیش نیست و نباید بهای زیادی به سخنان وی که زیاد هم صحبت می‌کند داد. در سیاست خارجی هر اقدامی پاسخ خواهد داشت اما اعلام نخواهد شد، این‌ موضوعات در داخل کشور بررسی شده و تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.
وی درباره سخنان اروپایی‌ها و غربی‌ها درباره برنامه موشکی ایران اظهار داشت: اینها مباحث جدیدی نیست، اما خبرساز است. ما در گذشته هم بیان کردیم هیچ دو کشوری نیستند که درباره همه مسائل‌اشتراک نظر داشته باشند. درخصوص برجام برخی کشورها با آمریکا اختلاف جدی داشته و معتقد به تداوم برجام بوده و به دنبال بهره‌مندی ایران از مزایای مندرج در برجام هستند. در مورد سایر مسائل، خیلی موضوعات است و‌ الزاما شامل بحث موشکی نیست، می‌توانیم اختلاف نظر داشته و یکسان نگاه نکنیم.
به گزارش تسنیم، سخنگوی وزارت خارجه درخصوص موشکی با برخی اروپایی‌ها اختلاف نظر بیشتر و‌ با برخی اختلاف نظر کمتری داریم، به نظر ما نگرانی برخی‌ها‌ بی‌ربط نیست و ناشی از کسانی است که به جنگ روانی سختی علیه ایران مشغول هستند، ما شاهد ابراز نگرانی برخی مقامات اروپایی و غیراروپایی‌ درباره برنامه موشکی هستیم اما برنامه موشکی ایران یک سیاست دفاعی ملی است و هیچ منافاتی با قطعنامه 2231 ندارد و ناشی از‌ تجربه تاریخی است. ما مثل کشورهای منطقه به دنبال خرید امنیت و سلاح نیستیم، ما به‌دنبال اتکای به توان داخلی برای تامین امنیت خود هستیم. هیچ کشوری نمی‌تواند به ما تضمین امنیتی دهد، برنامه موشکی ما بازدارنده  و دفاعی است و‌ علیه هیچ‌کشوری نیست. ما نمی‌توانیم از برنامه دفاعی خود چشم‌پوشی‌ کنیم. کشورهای دیگر باید این را درک کنند، انگلیسی‌ها اخیرا مواضع تندی داشتند که ناشی از استانداردهای دوگانه است، از یک سو‌ سلاح صادر کرده و‌ موجب تشدید‌ نزاع می‌شوند اما از سوی دیگر معترض برنامه موشکی ایران می‌شوند. موشک‌های ما برای حمل‌کلاهک هسته‌ای نیست، اجازه نمی‌دهیم که بتوانند ما را در این حوزه محدود کنند. ما با همه کشورها درباره مسائل مختلف از جمله موشکی صحبت و گفت‌‌وگو شفاف‌سازی کرده و می‌کنیم، اما در این زمینه به هیچ‌وجه مذاکره نخواهیم داشت، ما نمی‌توانیم امنیت خود را قربانی چنین
شعارهایی کنیم.

برچسب‌ها:

نظر شما