شناسهٔ خبر: 30037984 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

دور جدید «سینماتک تهران» سینمای جهان اسلام را بررسی می‌کند(اخبار ادبی و هنری)

دور جدید سینماتک تهران، با نمایش فیلم‌های مطرح جهان اسلام دنبال می‌شود؛ دومین نشست این برنامه، امروز با نمایش فیلم «مریم» محصول سوریه که در جشنواره کن، نمایشش ممنوع شد برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

سجاد اسلامیان، مسئول سینماتک تهران در گفت‌وگو با خبرنگار کیهان اظهار داشت: هدف این برنامه شناخت مستقیم از جوامع کشورهای منطقه و به ویژه کشورهای عربی، از طریق نمایش محصولات سینمایی برتر این کشورهاست. به این علت که شناخت جامعه ما و حتی دانشگاهیان ما از این کشورها، سطحی است، چون بیشتر از اخبار رسانه‌ها به دست آمده که این خبرها هم عموما سیاسی هستند و نه فرهنگی و اجتماعی! اگر هم کسی کار عمیقی انجام داده و اطلاعات بیشتری را جست وجو کرده به جای اینکه به طور مستقیم و از زبان عربی باشد به طور غیرمستقیم و به واسطه کشورهای غربی است.
وی افزود: در سینماتک تهران که دور جدید آن با عنوان «سینمای قریب» برگزار می‌شود، سعی می‌کنیم تا با انتخاب فیلم‌های داستانی و مستند مطرح در جهان اسلام، به تحلیل فرهنگی و اجتماعی کشورهای جهان عرب بپردازیم. در این مجموعه برنامه‌ها فیلم‌های مطرح مستند و داستانی از سینمای کشورهایی چون فلسطین، سوریه، مصر و... با زیرنویس فارسی به نمایش در می‌آیند و هدف تحلیل و بررسی قرار می‌گیرند.
این کارشناس فرهنگی، ادامه داد: دور جدید سینماتک تهران با همکاری حوزه هنری و پایگاه الامه (وابسته به دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی) با نمایش هفت فیلم تا پایان سال ادامه خواهد داشت. در برنامه اول، مستند «18 تعقیبی» ساخته مستندساز برجسته فلسطینی، عامر الشوملی اکران شد و در برنامه دوم که امروز برگزار می‌شود، فیلم سینمایی «مریم» به کارگردانی فیلمساز مشهور اهل سوریه، باسل الخطیب که نمایش آن در جشنواره فیلم کن منع شد، به نمایش در می‌آید.  گفتنی است، فیلم «مریم» داستان سه زن به نام مریم در سه مقطع تاریخ حساس سوریه در صد سال اخیر است که در سه اپیزود تولید شده است. این سه زن روایتگر اثرات جنگ‌های جهانی اول در سال 1918، جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در سال 1967 و بحران کنونی سوریه بر جامعه، زنان و مردم این کشور است. این فیلم از ساعت 17:30 امروز سه‌شنبه 27 آذر در تالار سوره حوزه هنری به نمایش در می‌آید و پس از آن نشست تحلیل فرهنگی و اجتماعی آن برگزار می‌شود.


نظر شما