شناسهٔ خبر: 30037764 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرپرست استانداری فارس:

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید به یک گفتمان تبدیل شود

شیراز-ایرنا- سرپرست استانداری فارس گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید در جامعه به یک گفتمان تبدیل شود و هر اقدامی که در نهاد تعلیم و تربیت انجام می شود در چارچوب این سند باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا یدالله رحمانی، شامگاه دوشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان فارس در شیراز افزود: شورای آموزش و پرورش نقش کلیدی در سیاست گذاری، اجرای برنامه هایی که در این مجموعه مطرح می شود و همچنین در تعلیم و تربیت فرزندان ما به عنوان آینده سازان کشور ایفا می کند.
وی ادامه داد: ما در این بخش قرار است که تعلیم و تربیت را در دستور کار خود قرار دهیم و نظم در امور را که از مهمترین آموزه ها به شمار می آید به کودکان و دانش آموزان که آینده سازان این کشور هستند بیاموزیم و بی شک به هر میزان که این کار با نظم بیشتری همراه باشد در انتقال این مساله موفق تر خواهیم بود.
او اظهار داشت: برای اینکه یک راهبرد اصلی و اساسی را اجرایی کنیم باید آن را در قالب برنامه بیاوریم و اهدافی را تببین و برای تحقق هر هدف اقدامات متناسب با آن را تعریف کنیم.
سرپرست استانداری فارس افزود: بنابراین مجموعه آموزش و پرورش این استان برای نشست آتی شورای آموزش و پرورش باید بخش هایی از سند تحول بنیادین را که در اولویت قرار دارد به اهداف کمی و کیفی که قابلیت اندازه گیری داشته باشد تبدیل کند.
رحمانی بیان کرد: در آن بخش از سند که به وظایف استانی بازمی گردد نیز حتما برای نشست های آینده شورای آموزش و پرورش، اهداف کمی، برنامه زمان بندی و تکالیفی که مشخص می کند چه کسانی باید این سند را اجرایی کنند، روشن شود.
وی گفت: باید یک سیستم برای ارزیابی و اندازه گیری اهداف داشته باشیم که بتوانیم بر اساس آن عملکرد خود را قضاوت کنیم و در صورت نیاز به تصمیم گیری و برنامه ریزی، بر اساس همان سیستم پایش، عمل کنیم.
سرپرست استانداری فارس افزود: باید از این سند، درکی درست و مشترک داشته باشیم چرا که اگر خودمان اجزای سند را نشناسیم، اهتمام لازم را نخواهیم داشت.
او ادامه داد: وقتی در سند چشم انداز می گوییم که کشورمان تا سال 1404باید قدرت اول اقتصادی منطقه شود، در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم قید شود که می خواهیم به کجا برسیم و در مسیر تحقق سند گام برداریم.
وی افزود: در تبیین سند تحول باید از ظرفیت های نخبگان آموزش و پرورش استفاده کنیم و در نشست های شورای آموزش و پرورش از نقطه نظرهای آنها بهره گیریم.
رحمانی ادامه داد: هر جامعه ای که بحث آموزش خود را کارآمد کند بدون تردید می تواند در مسیر توسعه گام های محکم تری بردارد و امروز کشورهایی موفق تر هستند که بتوانند نیروی انسانی کارآمدتر داشته باشند و مبنای نیروی انسانی کارآمد در آموزش و پرورش و آموزش عالی، به عنوان مکمل این بحث است.
وی گفت: امروزه فضای مجازی بیشترین تاثیر را بر روی آحاد جامعه به ویژه کودکان دارد به همین سبب تولید محتوای متناسب با مسایل تربیتی و پرورشی باید یکی از دغدغه های آموزش و پرورش باشد و ضروری است این نهاد به سمت تولید محتوای جذاب حرکت کند تا هنگامی که کودک وارد این فضا می شود آنقدر جذابیت داشته باشد که بتواند انتخاب کند.
او اضافه کرد: ما از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون آنگونه که به بحث آموزش پرداخته ایم به امور پرورشی نپرداخته ایم و اگر به اجرای سند تحول بنیادین اهتمام ویژه داشته باشیم می توانیم بحث آموزش و پرورش را به موازات پیش ببریم.
وی گفت: توسعه و گسترش اقدامات در حوزه ورزش دانش آموزان هم باید با جدیت در دستور کار قرار گیرد و تخصیص 40 درصد اعتبارات دستگاه های اجرایی به امر توسعه ورزش و امور جوانان نیز مد نظر مسئولان باشد.
او اظهار داشت: فرمانداران نیز پرداخت سهم فضاهای پرورشی از محل محل سه درصد نفت و گاز را در اولویت قرار دهند.
سرپرست استانداری فارس افزود: یکی از راهکارهای مقابله با آسیب های اجتماعی بحث پیشگیری است که این نقش بر عهده تربیت است و اگر بر روی تربیت وقت کافی بگذاریم با بسیاری از آسیب های اجتماعی می توانیم مقابله کنیم تا فرزندان ما در مسیری قرار نگیرند که بازگشت آنها هزینه های جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.
رحمانی، همچنین با اشاره به ظرفیت خیران در این استان گفت: خیران فارس امروز در حوزه آموزش، سلامت، زیرساخت ها و کارآفرینی، فعالیت های بسیاری دارند و باید از این ظرفیت بزرگ در حوزه آموزش و پرورش هم بیشتر بهره گیریم.
6122 /6118

برچسب‌ها:

نظر شما