شناسهٔ خبر: 30037510 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تاکید سلطانی‌فر بر توسعه همکاری رسانه‌ای ایران و افغانستان

تهران - ایرنا - معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر گسترش تعاملات و همکاری‌های رسانه‌ای ایران و افغانستان، توسعه دیپلماسی رسانه‌ای را اولویت ایران در حوزه فرهنگ عنوان کرد و گفت: منافع ملی دو کشور نباید قربانی جریان‌سازی‌های سیاسی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، محمد سلطانی‌فر روز دوشنبه در دیدار جمعی از اعضای کمیته مشترک حکومت و رسانه‌های افغانستان با وی، ضمن اشاره به وجود نقاط مشترک فراوان دو کشور گفت: با توجه به جایگاه ویژه‌ای که مردم افغانستان نزد ایرانیان دارند قوانین خوبی در عرصه‌های مختلف برای تسهیل حضور آن‌ها در ایران وضع شده است.
وی در همین رابطه با اشاره به وجود 430هزار دانش‌آموز و 27هزار دانشجوی افغانی در ایران افزود: 12 هزار افغانی در رشته‌ها و مقاطع مختلف دانشگاهی از دانشگاه‌های ایران فارغ‌التحصیل شده‌اند.
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد همچنین به تاثیر قابل توجه جریان‌های سیاسی که عمدتا جنبه بیرونی هم دارند اشاره و تصریح کرد: توقع ما از رسانه‌های افغانستان این است که تمام تلاش خود را به‌کار گیرند تا روابط دو کشور دستخوش بازی‌های سیاسی نشود.
سلطانی‌فر در ادامه ضمن ارائه گزارشی اجمالی از فضای حاکم بر رسانه‌های ایران گفت: هم‌اکنون 171 رسانه خارجی از 34 کشور جهان در ایران دفتر نمایندگی دارند که مجموعا 310 خبرنگار ازجمله 100 خبرنگار خارجی در این دفاتر مشغول به فعالیت هستند.
وی در ادامه با فعالیت‌های دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در حوزه آموزش روزنامه‌نگاری اشاره کرد و ضمن اعلام آمادگی این دفتر برای آموزش روزنامه‌نگاران افغانی در ایران تصریح کرد: هم‌اکنون دوره‌های متنوع آموزش روزنامه‌نگاری با محوریت تکنولوژی‌های نوین رسانه‌ای در حوزه‌های فضای مجازی و شبکه‌های احتماعی با حضور اساتید برجسته کشور در این دفتر درحال برگزاری است.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ به تلاش برای راه‌اندازی شورای حل دعاوی رسانه‌ای اشاره و تصریح کرد: این شورا که ایجاد آن مورد موافقت رئیس قوه قضائیه هم قرار گرفته است متشکل از یک حقوق‌دان و 2 روزنامه‌نگار است که از این دو روزنامه‌نگار یکی دارای مرتبه دانشگاهی و دیگری دارای تجربه و تخصص حرفه‌ای است.
وی در تشریح فعالیت‌های این شورا و کیفیت همکاری اصناف و تشکل‌های مطبوعاتی با آن در حل و فصل دعاوی رسانه‌ای گفت: وظیفه این شورا این است که دعاوی رسانه‌ای را پیش از تشکیل پرونده اختلافات در دادگاه، با همکاری نهادها و تشکل‌های رسانه‌ای مورد رسیدگی و حل وفصل قرار دهد.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اعلام حمایت خود از گسترش تعاملات رسانه‌ای، بر لزوم مراودات سالیانه و منظم خبرنگاران و مدیران رسانه‌های دو کشور، گفت: رسانه‌های افغانستان در صورت تمایل می‌توانند با اعلام درخواست خود به سفارت و ارجاع آن به اداره کل رسانه‌های خارجی نسبت به تاسیس دفتر نمایندگی خود در ایران اقدام کنند.
وی در پاسخ به پرسش یکی از اعضای هیات رسانه‌ای افغانستان درخصوص تمهیداتی که این معاونت برای حضور روزنامه‌نگاران خارجی به‌منظور تهیه گزارش‌های تحقیقی از ایران در نظر گرفته است، گفت: با توجه به تکثر ایجاد شده در عرصه رسانه و گسترش روزافزون تکنولوژی‌های نوین رسانه‌ای، دنیای روزنامه‌نگاری خبری در اولویت دوم قرار گرفته و روزنامه‌نگاری تحقیقی با توجه به اینکه اطلاعات دقیق‌تر و عمیق‌تری را منتشر و از انتشار شایعات پرهیز می‌کند ابتکار عمل را در دست گرفته است بنابراین در صورت وجود چنین درخواست‌هایی یقینا برنامه‌ها، دیدارها و مراودات شما در ایران تسهیل می‌شود.
سلطانی‌فر در پایان با تاکید بر اینکه نباید منافع ملی دو کشور قربانی جریان‌سازی‌های سیاسی شود به ضرورت ایجاد کارگروه مشترک میان رسانه‌های ایران و افغانستان اشاره و تصریح کرد: بدون شک توسعه تعاملات در قالب کمیته‌های مشترک رسانه‌ای در این زمینه می‌توانند راهگشا باشند.
محمد فهیم دشتی رئیس اجرایی و سرپرست گروه اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان، محمد ضیاء بومیا، رئیس اتحادیه خبرنگاران جنوب آسیا در افغانستان، عبدالمجیب خلوتگر رئیس عمومی دفتر نی (نهاد حمایت کننده رسانه های آزاددر افغانستان)، حجت الله مجددی معاون انجمن خبرنگاران آزاد افغانستان، عبدالصمد حامد پویا رئیس عمومی نهاد عمومی بازار رسانه های افغانستان، عزیز الرحمن تسل رئیس کابل پرس کلوپ، میرعلی اصغر اکبرزاده رئیس اتحادیه ملی خبرنگاران، ناهید بشر دوست، خبرنگار خبرگزاری پژواک، گیتی بینظیر بکتاش معاون رادیو و تلویزیون آریانا و محمد عبدالله رئیس اتحادیه رادیو و تلویزیون های افغانستان ازجمله اعضای هیات رسانه‌ای حاضر در این نشست بودند.
اعضای کمیته مشترک حکومت و رسانه‌های افغانستان که در قالب یک هیات رسانه‌ای در این نشست حضور داشتند نیز در سخنانی، ضمن تاکید بر لزوم تلاش دو کشور در جهت گسترش تعاملات و همکاری‌های رسانه‌ای، به تشریح عملکرد کمیته مشترک حکومت و رسانه‌های افغانستان و بیان روند تاریخی تکامل رسانه در افغانستان، فضای کلی حاکم بر فعالیت‌های رسانه‌ای و چگونگی عملکرد رسانه‌های این کشور در فضای مجازی، حدود آزادی بیان و کیفیت اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در کشورشان پرداختند.
به گزارش ایرنا، دیپلماسی رسانه ای از جمله مقولاتی است که در عصر ارتباطات توانسته است به عنوان یکی از ابزارهای تحقق قدرت نرم و تامین منافع ملی کشور مد نظر قرار گیرد. در این راستا بهره گیری جمهوری اسلامی ایران از ابزار دیپلماسی رسانه ای به عنوان یک قدرت منطقه ای از اهمیت بسزایی برخوردار است. در همین زمینه بررسی بهره گیری دیپلماسی رسانه ای ایران در افغانستان پس از سقوط
طالبان از ظرفیت های موجود از جمله موضوعاتی است که می تواند مورد توجه قرار گیرد.
جمهوری اسلامی ایران و افغانستان پیشینه فرهنگی و تاریخی و مشترکات زیادی دارند که رابطه دو کشور را تحکیم می بخشد.
با توجه به پیشینه خوب روابط فرهنگی ، هنری و رسانه ای دو کشور ،توسعه روابط فی مابین ایران و افغانستان به ویژه در زمینه‌های فرهنگی و هنری بر تقویت روابط دوستانه یکدیگر در سایر زمینه‌ها نیز تأکید کرده و این روند همچنان ادامه دارد.
برگزاری چندین نوبت هفته های فرهنگی افغانستان در ایران و متقابلا هفته های فرهنگی و فیلم ایران در آن کشور نیز باعث توسعه و تعمیق این روابط شده است.
هیات رسانه ای از کشور افغانستان امروز دوشنبه برای دیدار با سیدضیاء هاشمی مدیرعامل و بازدید از بخش های مختلف اتاق خبر، اداره تولید عکس و اداره آرشیو و اطلاع رسانی اسناد دیداری و شینداری خبرگزاری جمهوری اسلامی وارد این سازمان شدند.
فراهنگ ** 1355 ** 1418

نظر شما