شناسهٔ خبر: 30035881 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در نقد و بررسی «سفرنامه لبنان‌زدگی» عنوان شد؛

تفاوت‌های حزب‌الله در ایران و لبنان

نمی‌خواستم الزاماً حزب‌الله را به عنوان نسخه‌ای برای جامعه ایران معرفی کنم

نویسنده کتاب «سفرنامه لبنان زدگی» گفت: بسیاری از مردم ما، حزب الله لبنان و جریان حزب‌الله در داخل ایران را یکی می‌دانند که این قیاس کاملاً نادرست است.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، سیدحسین مرکبی در نشست نقد و بررسی دانشجویی کتاب «سفرنامه لبنان زدگی» که به همت کانون کتاب پروانه در تالار امام رضا (ع) دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: این اثر روایتی از سفر من به کشور لبنان در سال 93 و در شرایط ابتدایی شروع جنگ در سوریه بود.

وی افزود: در زمان سفر من به لبنان به دلیل افزایش تهدیدات امنیتی امکان حضور در برخی مناطق را نیافتم و حتی اوضاع به حدی خاص بود که سنگرهایی در تعدادی از چهارراه‌های اصلی بیروت ایجاد شد و رفت و آمدها به دقت رصد می‌شد به صورتی که مدام باید پاسپورت خود را برای مشخص شدن هویت به ماموران نشان می‌دادم.

این نویسنده بیان کرد: نکته قابل توجه در این کتاب که شاید مخاطب نیز با آن درگیر شود، این است که تلاش نشده وضعیت لبنان و حزب‌الله لبنان در این شهر به عنوان الگویی برای ایران معرفی شود بلکه تلاش من این بود که بگویم این تجربه نیز قابل مطالعه است.

مرکبی گفت: بسیاری از مردم ما، حزب الله لبنان و جریان حزب الله در داخل ایران را یکی می‌دانند که این قیاس کاملاً نادرست است زیرا حزب الله در لبنان یک حزب محسوب می‌شود که باید پاسخگوی همه اتفاقات و موضوعات باشد اما این مفهوم در ایران یک جریان اجتماعی است.

وی تاکید کرد: اگر در لبنان حرکتی توسط حزب الله یا هوادارنش انجام شود، مسئولیتش به گردن همین گروه است و اینگونه نیست گروهی به اسم حزب‌الله کاری را انجام دهد و هیچ مسئولیتی را قبول نکند.

این نویسنده بیان کرد: در لبنان با موضوعاتی مواجه می‌شوید که شاید در ایران قابل فهم نباشد زیرا در موضوعاتی مانند حجاب برخی طرفداران حزب الله چهره متفاوتی دارند و اینگونه نیست که همه آنها با حجاب کامل و چادر در معابر ظاهر شوند.

موضوعات اجتماعی در جنوب لبنان نیز بسیار پررنگ است

مرکبی تاکید کرد: حزب‌الله پس از جنگ 33 روزه در لبنان تلاش زیادی برای ایجاد آشتی ملی با مذاهب و گروههای مختلف داشته و در این مسیر موفقیت‌های خوبی نیز به دست آورده است که می‌تواند الگوی خوبی برای کشورهای اسلامی باشد.

وی تاکید کرد: در شرایطی که در برخی کشورهای اسلامی دعواهای مذهبی به عناوین مختلف میان مسلمانان دیده می‌شود، شیعیان لبنان زندگی بدون مشکلی را در کنار دیگر مذاهب دارند که بخش عمده‌ای از این موفقیت نتیجه تلاش‌های امام موسی صدر است.

این نویسنده یادآور شد: رابطه امام موسی صدر به عنوان رهبر شیعیان لبنان با دیگر مذاهب و ادیان به حدی بود که از وی برای سخنرانی که به نوعی خواندن خطبه بود در کلیسا دعوت می‌شود و امام موسی صدر نیز در خاطراتش می‌گوید من نیز می‌خواستم از یک کشیش برای خواندن خطبه‌های نماز جمعه دعوت کنم.

مرکبی بیان کرد: توجه به موضوعات اجتماعی در جنوب لبنان نیز بسیار پررنگ است به صورتی که تنها در موسسات امام موسی صدر بیش از 1200 کودک یتیم با کمک خیران نگهداری و تربیت می‌شوند.

وی تاکید کرد: موضوع مهمی که ما می‌توانیم از جامعه ساخته شده توسط حزب الله لبنان به عنوان یک الگو بیاموزیم این است که مسئولیت پذیری را در خودمان تقویت کنیم تا بتوانیم به موفقیت دست یابیم.

در ادامه این نشست برخی دانشجویان به بیان نظرات خود در خصوص این کتاب پرداختند و چند دانشجوی لبنانی نیز نقاط ضعف و قوت کتاب را عنوان کردند.

نظر شما