شناسهٔ خبر: 30035880 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه ای:

70 درصد دانش آموختگان فنی و حرفه ای جذب بازار می شوند

تهران - ایرنا - معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: بیش از 70 درصد دانش آموختگان دانشگاه فنی و حرفه ای وارد بازار کار می شوند در حالیکه شرایط در دانشگاه های نظری این گونه نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه ایرنا، رضا زنگنه مطلق عصر دوشنبه در نشست خبری با بیان این که رسالت دانشگاه فنی و حرفه ای بر پایه مهارت تعریف شده، با تمامی دانشگاه های کشور متفاوت است عنوان کرد: مهمترین مزیت دانشجویان فنی و حرفه ای این است که آنها از همان ابتدا کارآفرینی کرده و پس از دانش آموختگی وارد بازار کار می شوند.
وی افزود: پژوهش های کاربردی، فناوری اشتغال زا و پنجه های کارآمد برای تولید ملی شعاری است که برای هفته پژوهش در نظرگرفته ایم.
زنگنه با اشاره به وجود رشته های دریایی و مهارتی ویژه در دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: دانشگاه فنی و حرفه ای بزرگ ترین دانشگاه حضوری کشور است. در این دانشگاه، 150 هزار و 900 دانشجو در 173 مرکز در 31 استان کشور مشغول به تحصیل هستند.

** فعالیت های پژوهشی دانشگاه
معاون پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه ای در ادامه به برنامه های هفته پژوهش در واحدهای سراسر کشور دانشگاه فنی و حرفه ای اشاره کرد و گفت: برنامه های این دانشگاه در حوزه های مختلفی برگزار می شود. دعوت از شخصیت های محلی و استانی برای تجلیل، معرفی پژوهشگران برتر رشته های مختلف، برگزاری جشنواره کسب و کار، برگزاری کارگاه های مختلف با محوریت کسب و کار، حضور در همایش و نمایشگاه های پژوهشی از جمله محور برنامه های دانشگاه فنی و حرفه ای به مناسبت هفته پژوهش است.
زنگنه با اعلام اینکه تعداد طرح های پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه ای در سال1397 به 438 طرح رسید، گفت: افزون بر این، دانشگاه در 15 تفاهم نامه طی یک سال گذشته، از ظرفیت های دانشگاه بهره برداری کرده است.
وی در ادامه به امضای تفاهم نامه ای میان دانشگاه فنی و حرفه ای با سازمان پدافند غیرعامل اشاره کرده و گفت: بر اساس این تفاهم نامه دانشگاه فنی و حرفه ای به تربیت نیروهای کارآمد در حوزه مهارتی برای سازمان پدافند غیرعامل خواهد پرداخت.
ایجاد رشته های جدید مبتنی بر نیاز بازار کار و اشتغال کشور به ویژه در استان های جنوبی کشور از دیگر اهداف دانشگاه فنی و حرفه ای است که زنگنه در باره آن توضیح داد: حذف رشته های غیرکاربردی در برخی مراکز و ایجاد رشته های مورد نیاز مناطق مانند رشته هایی در بخش فراوری سنگ، صنایع دریایی، شیلات، خرما، گردشگری و هوانوردی از دیگر اقدامات دانشگاه فنی و حرفه ای است.
وی در ادامه به تفاهم نامه ای دیگر اشاره و عنوان کرد: تفاهم نامه ای با سازمان بنادر و دریانوردی کشور به امضا رسانده ایم و در حال برنامه ریزی برای کسب استانداردهای آموزشی سازمان بنادر هستیم. در برابر این سازمان متعهد شده تا تمامی دانش آموختگان دانشگاه را جذب بازار کار کند.
زنگنه از فعالیت های دانشگاه در زمینه رشته هوانوردی خبر داد و گفت: در تفاهم نامه ای با دانشگاه نوشهر به دنبال پیاده سازی رشته هوانوردی هستیم. همچنین، در زمینه تولید هواپیمای فوق سبک دو نفره گام برداشته ایم.
همچنین، تفاهم نامه با شرکت ایساکو و ایجاد رشته مکانیک خودرو در برخی مراکز استانی از دیگر اقدامات صورت گرفته در دانشگاه فنی و حرفه ای است.

** توسعه مراکز نوآوری و رشد، ماموریت اصلی فنی و حرفه ای
زنگنه در ادامه یکی از رسالت های دانشگاه فنی و حرفه ای آشنایی دانشجویان با مفاهیم اولیه کارآفرینی عنوان کرد و گفت: توسعه مراکز نوآوری و رشد از اصلی ترین ماموریت این دانشگاه است که برای نخستین بار ایجاد مراکز رشد واحدهای فناور در استان خراسان رضوی را درخواست کردیم.
وی در ادامه به نهایی شدن سه طرح در این زمینه اشاره و بیان کرد: به دنبال ایجاد 6 مرکز نوآور جدید دیگر هستیم تا دانشگاه در مسیر اصلی خود حرکت کند.
زنگنه در ادامه به تجهیز 45 میلیارد تومانی آزمایشگاه ها و کارگاه های این دانشگاه اشاره کرد و گفت: بیشتر از یکهزار و 300 واحد آزمایشی و کارگاهی در سراسر کشور داریم که برای تجهیز آن ها نیازمند بودجه زیادی هستیم.

** نگاهی تازه به تبادلات دانشجو در عرصه بین الملل
زنگنه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در باره فعالیت های بین المللی دانشگاه فنی و حرفه ای نیز اظهار کرد: اگرچه تاکنون فعالیت های دانشگاه در این زمینه محدود بوده است اما با غلبه نگاه تازه به دنبال ایجاد ارتباط با دانشگاه های بین المللی هستیم. در این زمینه نیز با دانشگاه های اتریش، آلمان و استرالیا تفاهم نامه هایی در زمنیه تبادل دانشجو، استاد و ایجاد رشته های مشترک به امضا رسانده ایم.
وی در ادامه به فعالیت های دانشگاه در اقلیم کردستان عراق اشاره و تصریح کرد: به دنبال ایجاد ماموریت های مشترک با دانشگاه های منطقه اقلیم کردستان هستیم چرا که این دانشگاه ها به استفاده از ظرفیت های دانشگاه فنی و حرفه ای ایران تمایل دارند.
معاون پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه ای در پایان گفت: جذب دانشجویان از اقلیم کردستان در دانشگاه های غربی کشور به دلیل همزبانی و همچنین تبادل استاد و دانشجو از جمله برنامه های این دانشگاه است که در این زمینه تفاهم نامه هایی با دانشگاه های اربیل امضا خواهیم کرد.
**9283** 1200

نظر شما