شناسهٔ خبر: 30035779 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بنیاد ملی نخبگان | لینک خبر

ستاری در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه شاهد:

سیر رشد علمی و فناوری کشور مدیون اقدامات اساسی دانشگاه‌ها است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: خوشبختانه سیر رشد کشور بعد از پیروزی انقلاب در حوزه علم و فناوری بسیار سریع بوده است، که این رشد مدیون اقدامات اساسی دانشگاه‌ها در کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ سورنا ستاری در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه شاهد با تاکید بر اهمیت امر پژوهش تقاضا محور و هدفمند در کشور گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی چیزی در حدود 170 هزار دانشجو داشتیم، که از این تعداد چیزی در حدود 100 هزار دانشجو در خارج از کشور مشغول به تحصیل بودند، در صورتی که در حال حاضر با وجود چهار و نیم میلیون دانشجو در داخل کشور، تنها 49 هزار دانشجو در خارج از کشور مشغول تحصیل هستند، که بررسی این نسبت‌ها، نشان دهنده همان رشد علمی و بلوغ دانشگاهی در کشور است و اینکه چگونه توانسته‌ایم رشد دانشگاهی را تجربه کنیم.


وی در ادامه بابیان اینکه دانشگاه‌ها نیازمند اقدامات نوین بیشتری هستند گفت: در اقتصاد نفتی همواره شاهد ساختارهای پیچیده دولتی و سیستم حکومتی سنگین از نظر تعداد کارمند و نیروی انسانی و همچنین موانع متعدد قانونی هستیم، که کار پژوهشی را دستخوش مشکلات بسیاری می‌کند، لذا دانشگاه می‌بایست با توجه به مشکلات عدیده‌ای که با آنها روبرو است ساختار نوینی را راه‌اندازی کند.

دانشگاه می بایست بخشی از فرهنگ جامعه شود
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با اشاره به اینکه تابه‌حال دانشگاه به آن رسالتی که کشور دنبال آن بوده است نرسیده اظهار کرد: درست است که در زمینه رشد علمی و مقاله اتفاقات خوبی افتاده است، اما هنوز نمی‌توانیم بگوییم دانشگاه بخشی از جامعه است.
رییس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اهمیت پیوند دانشگاه و جامعه بیان کرد: زمانی دانشگاه می‌تواند بخشی از فرهنگ، جامعه و اقتصاد مردم باشد، که نقش دانشگاه در کشور مشخص شود. که متاسفانه با تمام اتفاقات مثبتی که در امر پژوهش شاهد بودیم، هنوز دانشگاه‌های کشور جایگاه مطلوب خود را نتوانسته‌اند بیابند.


مشکل اول پژوهش قطعا پول نیست
ستاری با اشاره به مشکلات موجود در حوزه پژوهش در کشور گفت: مشکلات اول پژوهش کشور قطعاً پول نیست، بلکه ارتباطات می‌بایست دو سویه صورت گیرد. به این معنا که پژوهش با پول دولت قابل بهره‌برداری نیست، بلکه مشکل می‌بایست با پژوهش رفع شود.
وی در ادامه با اشاره به‌صرف رقم قابل توجهی هزینه در امر پژوهشی گفت: متاسفانه در کشور هزینه‌های بالایی صرف امور پژوهشی در کشور می‌شوند، که می‌توان گفت این هزینه ها معمولا شامل زیرساخت های تکراری هستند و همان طور که میدانیم پژوهشکده‌ها، خصوصاً پژوهشکده‌های دولتی که وابسته به سازمان‌ها هستند، انباری از تجهیزات آزمایشگاهی به شمار می‌روند. لذا اگر می‌خواهیم دانشگاه جزئی از جامعه شود باید روش‌های خود را اصلاح کنیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: روزهای نخست که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کار خود را آغاز کردیم، مقوله ای‌ با عنوان شرکت دانش بنیان وجود نداشت، اما در حال حاضر همین شرکت‌ها چیزی در حدود 60 هزار میلیارد فروش دارند.


وی ادامه داد: چیزی در حدود 3 هزار و هشتصد شرکت دانش بنیان فعال و هزاران استارت آپ و نوآور جوان وجود دارد، که از پول دولتی هبچ بهره‌ای‌ نمی‌برند و هر چه هست ایده و ذوق فناورانه را در برمی‌گیرد و این اتفاق با شکل‌گیری زیست بوم نوآوری ممکن شد.


وابستگی بزرگ‌ترین اشتباه در روند پژوهش و تولید
رییس بنیاد ملی نخبگان بابیان اینکه قطعاً دولت باید در پژوهش‌های پایه سرمایه‌گذاری کند گفت: دانشگاهیان پژوهشگران و فناوران باید بدانند که پژوهشی که می‌خواهد از آن محصول رونمایی شود، قطعاً با پول دولت قابل انجام نیست و این اندیشه نادرست بزرگ‌ترین اشتباه درروند پژوهش و تولید محصول است، نه به خاطر صرف هزینه بلکه به دلیل ماهیت امر پژوهش است که در سایه پول دولت نمی‌تواند رشد کند.


ستاری با تاکید بر اهمیت ایجاد زیست بوم نوآوری در دل جامعه بیان کرد: باید بتوانیم زیست بومی را در جامعه درست کنیم که دانشگاه مبدأ حرکتش باشد و با تغذیه نیروی انسانی آن را رشد دهد.


وی افزود: با ایجاد زیست بوم نوآوری در کشور، دانشگاه‌ها قادر هستند عدد قابل توجهی از درآمدشان را از محل فروش فناوری تأمین کنند، که این همان لازمه شکل گیری زیست بوم است، که قطعاً می‌تواند به قدرت تبدیل شود.


ستاری با اشاره به خواسته مردم از امر پژوهش اظهار کرد: برای مردم مهم نیست که مثلاً رتبه چهارم نانو را از آن خود کردیم بلکه آنچه که اهمیت دارد این است که بیش از 300 شرکت در حوزه فناوری نانو داریم و چیزی در حدود هزار و چهارصد میلیارد تومان فروش محصولات نانو را تجربه کرده‌ایم، همچنین آنچه که برای مردم مهم می‌شود این است که ما بتوانیم محصولات دارویی و پزشکی را بیش از پیش در کشور تولید کنیم و از واردات محصولات مرتفع شویم.


ستاری با تاکید بر ورود بخش خصوصی در امر پژوهش گفت: زمانی می‌توانیم بگوییم که در امر پژوهش موفق عمل کرده‌ایم که بر روی ایده سرمایه‌گذاری کنیم و ماهیت صنعت را از حالت کارخانه‌ای خارج کنیم.


وی ادامه داد: ما باید راجع به صنعتی صحبت کنیم که وابسته به بیگانه نباشد و در شرایط تحریم فرونریزد، که این دقیقاً اتفاقی است که شرکت‌های دانش بنیان به آن دست‌یافته‌اند، آن‌ها در شرایط تحریم است که می‌توانند به‌درستی عمل کنند چراکه بر روی فکر و ایده خود متمرکزشده‌اند و وابستگی ندارند.


معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: ایده‌های جدید در حوزه‌های پژوهش، آموزش و صنعت احتیاج به زیست بوم دارند، و برای اینکه بخواهیم از خروج نخبگان جلوگیری کنیم و همواره افسوس پیشینه پژوهشی خود را نخوریم نیازمند نگاهی نوین در امور دانشگاهی و پژوهشی در کشور هستیم.
وی در پایان افزود: اکوسیستم، محیط و فرهنگ‌سازی در امر پژوهش از جوان‌ها ارزش‌افزوده بیشتر کسب می‌کند.


بر اساس این گزارش؛ با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و اسماعیل قادری فر رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اتاق تمیز دانشگاه فنی افتتاح شد، و در این مراسم از پژوهشگران و فناوران برتر این دانشگاه تقدیر شد.
پایان پیام/32


نظر شما