شناسهٔ خبر: 30034809 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

وزیر علوم:

جامعه جهانی به توانمندی اساتید ما اعتراف می‌کند

71567

وزیر علوم وضعیت توانمندی علمی دانشگاه ها و رشد علمی کشور را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: جامعه جهانی به این توانمندی اعتراف می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر منصور غلامی در مراسم تقدیر از نفرات برتر بیست و سومین المپیاد علمی دانشجویی کشور که امروز در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، با بیان اینکه در طول این‌سال‌ها، با تلاش محققان و اساتید کشور، جمهوری اسلامی ایران در حوزه علم و فناوری دنیا صاحب نام بوده است، گفت: خوشبختانه امروزه علی رغم محدودیت‌ها و عدم دسترسی به بسیاری از امکانات، کشورمان در عرصه بین‌المللی جایگاه خود را حفظ کرده است. بطوریکه  جایگاه علمی کشورمان در ارزیابی‌های بین‌المللی مطلوب است و در حال حاضر جامعه جهانی مجبور به اعتراف توانمندی‌های محققان و اساتید ایران است.

وی همچنین گفت: رتبه ایران از نظر تولید علم ۱۶ است و اکنون به همت محققان و اساتید، کشور در مرزهای علم و دانش جهان حرکت می‌کند.

وزیر علوم اظهار کرد: ما در بین جامعه علمی خود، دانشمندان بزرگی داریم که در کنار خود اساتید و دانشمندان جوانی را هدایت می‌کنند که عهده‌دار جایگاه علمی کشور در آینده خواهند شد و امیدها و آرزوهایی که قرار است به دست اساتید محقق شود توسط این عزیزان محقق خواهد شد.

به گفته وی، جامعه علمی ما را در زمینه استفاده از مقالات در جامعه نقد می‌کند اما باید توجه داشت که در حال حاضر در برخی از رشته‌ها مانند تحقیقات هسته‌ای، فیزیک بنیادی و... حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد و دانشمندان در این زمینه فعالیت‌های مطلوبی را انجام می‌دهند.

وزیر علوم افزود: وظیفه دانشگاه‌ها از بدو تشکیل تربیت نیروی متخصص بود بطوریکه از اواخر دهه ۶۰ و پس از شکل‌گیری تحصیلات تکمیلی حرکت به سمت توسعه دانش آغاز شد و برهمین اساس اساتید با استفاده از پشتکار جوانان حرکتی قوی در حوزه پژوهشی را آغاز کردند.

دکتر غلامی ادامه داد: همچنین در اواخر دهه ۷۰ بحث فناوری در دانشگاه‌ها مطرح شد تا با استفاده از آن مسائل و چالش‌های مختلف کشور حل شود. امروز این مراحل طی شده و اکنون دانشگاه‌های ما به سمت کارآفرین‌شدن در حرکت هستند.

وی تاکید کرد: اکنون حرکت‌های گسترده علمی رو به جلو است و ما منتظر ایده‌های جدید دانشجویان در سایه دانش اساتید هستیم.

وزیر علوم افزود: اکنون ۴۳ پارک علم و فناوری در کشور وجود دارد که تمامی آن‌ها از ایده‌های جدید حمایت می‌کنند. در وزارت علوم و وزارت بهداشت نیز حدود ۶ هزار شرکت دانش‌بنیان وجود دارد که ۱۲۰۰ عدد از آنها، اطراف دانشگاه‌ها و مراکز علمی فعالیت می‌کنند.

دکتر غلامی با تاکید بر بهره‌مندی از ظرفیت‌های دانشجویان و محققان کشور گفت: شرایط فعلی و محدودیت‌های جهانی فرصت مناسبی است تا با تکیه بر به ظرفیت‌های داخلی کشور در رفع چالش‌ها تلاش کنیم.

دکتر غلامی در پایان خاطر نشان کرد: از این زمان می‌توان در گسترش علم استفاده کرد و قطعاً ماموریت علمی دانشگاه‌ها در این شرایط با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما