شناسهٔ خبر: 30034316 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

حرکت کشور در مرزهای علم و دانش جهان/ دانشگاه‌های کشور به سمت کارآفرین‌شدن پیش‌می‌روند

دکتر غلامی با اشاره به رتبه ۱۶ تولید علم در ایران، گفت: اکنون به همت محققان و اساتید، کشور در مرزهای علم و دانش جهان حرکت می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر منصور غلامی درآیین تقدیر از برگزیدگان بیست و سومین المپیاد علمی دانشجویی کشور که عصرامروز (دوشنبه ۲۶ آذرماه) در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، با بیان اینکه در طول این‌سال‌ها، با تلاش محققان و اساتید کشور، جمهوری اسلامی ایران در حوزه علم و فناوری دنیا صاحب نام بوده است، گفت: خوشبختانه امروزه علی رغم محدودیت‌ها و عدم دسترسی به بسیاری از امکانات، کشورمان در عرصه بین‌المللی جایگاه خود را حفظ کرده است.
وی افزود: اکنون جایگاه علمی کشورمان در ارزیابی‌های بین‌المللی مطلوب است بطوریکه در حال حاضر جامعه جهانی مجبور به اعتراف توانمندی‌های محققان و اساتید ایران است.
دکتر غلامی با اشاره به رتبه ۱۶ تولید علم کشور، ادامه داد: اکنون به همت محققان و اساتید، کشور در مرزهای علم و دانش جهان حرکت می‌کند.
وی اظهار داشت: ما در بین جامعه علمی خود، دانشمندان بزرگی داریم که در کنار خود اساتید و دانشمندان جوانی را هدایت می‌کنند که عهده‌دار جایگاه علمی کشور در آینده خواهند شد و امیدها و آرزوهایی که قرار است به دست اساتید محقق شود توسط این عزیزان محقق خواهد شد.
دکتر غلامی بیان کرد: جامعه علمی ما را در زمینه استفاده از مقالات در جامعه نقد می‌کند اما باید توجه داشت که در حال حاضر در برخی از رشته‌ها مانند تحقیقات هسته‌ای، فیزیک بنیادی و... حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد و دانشمندان در این زمینه فعالیت‌های مطلوبی را انجام می‌دهند.
وزیر علوم با اشاره به وظایف دانشگاه‌ها از آغاز انقلاب تاکنون گفت: وظیفه دانشگاه‌ها از بدو تشکیل تربیت نیروی متخصص بود بطوریکه از اواخر دهه ۶۰ و پس از شکل‌گیری تحصیلات تکمیلی حرکت به سمت توسعه دانش آغاز شد و برهمین اساس اساتید با استفاده از پشتکار جوانان حرکتی قوی در حوزه پژوهشی را آغاز کردند.
دکتر غلامی ادامه داد: همچنین در اواخر دهه ۷۰ بحث فناوری در دانشگاه‌ها مطرح شد تا با استفاده از آن مسائل و چالش‌های مختلف کشور حل شود. امروز این مراحل طی شده و اکنون دانشگاه‌های ما به سمت کارآفرین‌شدن در حرکت هستند.
وی تاکید کرد: اکنون حرکت‌های گسترده علمی رو به جلو است و ما منتظر ایده‌های جدید دانشجویان در سایه دانش اساتید هستیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در رابطه با حمایت پارک‌های علم و فناوری از محققان کشور، اظهار داشت: اکنون ۴۳ پارک علم و فناوری در کشور وجود دارد که تمامی آن‌ها از ایده‌های جدید حمایت می‌کنند. در وزارت علوم و وزارت بهداشت نیز حدود ۶ هزار شرکت دانش‌بنیان وجود دارد که ۱۲۰۰ عدد از آنها، اطراف دانشگاه‌ها و مراکز علمی فعالیت می‌کنند.
دکتر غلامی با تاکید بر بهره‌مندی از ظرفیت‌های دانشجویان و محققان کشور گفت: شرایط فعلی و محدودیت‌های جهانی فرصت مناسبی است تا با تکیه بر به ظرفیت‌های داخلی کشور در رفع چالش‌ها تلاش کنیم.
وی در پایان مطرح کرد: از این زمان می‌توان در گسترش علم استفاده کرد و قطعاً ماموریت علمی دانشگاه‌ها در این شرایط با جدیت بیشتری دنبال می‌شود. در این مراسم، نفرات برتربیست و سومین المپیاد علمی - دانشجویی کشور مورد تقدیر قرار گرفتند. زهرا هدایتی متین، احمدعلی دیناروند، محمد دائمی، حانیه هفته‌خانکی در رشته زبان و ادبیات فارسی؛ فاطمه نجارزادگان، سیدرضا میرهاشمی و حسین قدرتی در رشته الهیات و معارف اسلامی؛ وحید دهقانی، کیانوش سعیدی، یونس عباسی، هانیه حسن‌شاهی و جلیل جوزایی در رشته علوم اقتصادی؛ محدثه ربْانی، زهراالسادات میریعقوبی، حافظ مالحی‌پور، زهرا شاه‌مرادی و مرضیه خواجه کریمی در رشته علوم تربیتی؛ سهیل کوکبی، امیرکیا عمری ثانی، زینب بابایی، فاطمه فاضلی نیک در رشته حقوق؛ علی مؤمنی، اسلام گله‌بان، آیدا رمضانی در رشته علوم جغرافیا؛ نجمه کی‌نژاد، مینا خیری‌آباد، ساهره وارستگان و شهرزاد حق‌شناس در رشته روانشناسی؛ محمدپارسا جباری، مهدی عصاری و احسان شیردل در رشته شیمی؛ امیر شریعت گنابادی، مهران جلالی فراهانی در رشته فیزیک؛ یوسف الهایی، مریم هادیان نجف‌آبادی و الهام عطار حاجی در رشته زیست‌شناسی؛ کیوان میرزایی، سیدابوالفضل نجفیان، حمید علیزاده و شایان غلامی در رشته ریاضی مورد تقدیر قرار گرفتند.

همچنین از آفرین بیات در رشته آمار؛ رضا ملکی حسن‌آباد، کیمیا عسکری، سمیه رحمان‌نسب، محدثه‌السادات احمدی در رشته علوم زمین؛ علی شیرآلی، علیرضا مدیر شانه‌چی، ایمان مسروری در رشته مهندسی برق؛ سعید محمدی، محمدعلی نقدی نسب، علیرضا مؤذنی در رشته مهندسی شیمی؛ محمدعلی بهبودی، محمدعلی عامری‌فرد، محمدحسین یاری در رشته مهندسی عمران؛ سپهر هومانی‌راد و علی رحیمی در رشته مهندسی مکانیک؛ بنیامین بشری، امیرکیوان محتشمی، امیرحسین بهشتی قادری و محمدرضا رضایی در رشته مهندسی کامپیوتر؛ رضا گلی، محسن دره، سارا السادات یوسفی و محمدجواد سهرابی در رشته مهندسی مواد و متالوژی؛ حدیثه رحیمی‌نژاد، عرفان آهار، علیرضا مردانه، آیلار پرتوی‌زاده، پرهام رضایی در رشته مهندسی صنایع؛ فاطمه سلطانی، محمد زارع، محمدسجاد جعفری، سیاوش کاوسی در رشته زراعت و اصلاح نباتات؛ کوثرالسادات معصومی، سامان قاسملو، سمیه مرتضایی، محمدحسین طیبی در رشته طراحی صنعتی؛ فاطمه زارعین و محمد همایون‌فر در رشته سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت نیز تقدیرشد.

ز.ح ۷۴/ ع.ع ۵۷

نظر شما