شناسهٔ خبر: 30034233 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

چهار مزایده شکست خورده برای فروش استقلال و پرسپولیس/سرخابی روی دست دولت باد کرده!

استیل‌آذین ایرانیان هم با پیشنهاد ۳۳۶ میلیارد و ۶۶۶ میلیون و ۶۶۶ هزار و ۶۶۶ تومان وارد مزایده چهارم خرید باشگاه پرسپولیس شد. استیل آذین و حسین هدایتی آماده برگزاری جشن پیروزی بودند. رقم پیشنهادی را آنقدر بالا بردند که کسی حریف آنها نشود

صاحب‌خبر -

پروژه واگذاری دو باشگاه دولتی استقلال و پرسپولیس یک بار دیگر استارت خورد. روز گذشته وزیر ورزش از تصویب شدن واگذاری دو باشگاه به بخش خصوصی خبر داد و رییس سازمان خصوصی‌سازی هم پیش بینی کرد دو ماه دیگر مزایده واگذاری برگزار شود.

به گزارش تابناک ورزشی، داستان خصوصی شدن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس داستانی تکراری در ورزش ایران است. به دفعات صحبت خصوصی شدن این دو باشگاه دولتی به میان آمد در نهایت اما آب از آب تکان نخورد. این بار هم شاید پایان داستان، مانند قسمتهای قبل باشد.
زمستان ۱۳۹۳ زمانی بود که پروژه واگذاری سرخابی‌ها جدی‌تر شد، کار به مزایده کشید؛ چهار دور مزایده بی نتیجه و متوقف شدن پروژه. تاکید مجلس به واگذاری دو باشگاه زیر نظر وزارت ورزش باعث شد تا با تعیین قیمت پایه ۲۹۰ میلیارد تومان مزایده دو باشگاه در دستور کار سازمان خصوصی سازی قرار بگیرد.

۲۷ بهمن ۹۳، مزایده اول؛ بدون مشتری
در مرحله اول مزایده دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، هیچ شخصی حاضر نشد برای مزایده ۲۹۰ میلیارد تومانی پا پیش بگذارد.

۱۹ اسفند ۹۳، مزایده دوم؛ بدون مشتری
در دوره دوم همین مزایده هم باز پیشنهادی نرسید و مزایده دوم لغو شد.

۹ اردیبهشت ۹۴، مزایده سوم؛ استقلال بدون مشتری-پرسپولیس ۳ مشتری
در دور سوم مزایده قیمت پایه همان ۲۹۰ میلیارد تومان بود. اما برای اینکه سرانجام مشتریانی پیدا شود شرایط پرداخت فرق کرد. این بار شرط ورود به جای پرداخت ۴۰ درصد مبلغ مزایده ۲۵ درصد اعلام شد و همین موضوع باعث شد چندین پاکت ارائه شود.
برای استقلال فرد یا شرکتی وارد مزایده نشد. شرکت شورایکو بود که متقاضی باشگاه استقلال بود به دلیل عدم پرداخت سپرده در مزایده شرکت داده نشد.برای پرسپولیس سه پیشنهاد مطرح شده بود؛ یکی از متقاضیان فردی به نام علیرضا معظمی‌نیا بود، او با ادعای خرید نقد پرسپولیس با ۳۰۰ میلیارد تومان نقد وارد محل واگذاری شد. او عنوان کرد می خواهد پرسپولیس را به مردم کرمانشاه هدیه بدهد. فرم پیشنهاد معظمی‌نیا هم مشکل داشت و او هم توخالی از آب درآمد.
شرکت بهنام پیشرو کیش و شرکت استیل آذین ایرانیان با مبالغ ۲۹۸ میلیارد تومان و ۲۹۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان مشتریان اصلی پرسپولیس بودند. پس از چندین روز کش و قوس عنوان شد پیشنهاد بهنام پیشرو هم مشکل دارد و حسین هدایتی و شرکت استیل آذین ایرانیان به عنوان تنها مشتری پرسپولیس منتظر بودند تا به عنوان برنده مزایده معرفی شوند. سازمان خصوصی در تصمیمی بحث‌برانگیز اعلام کرد اهلیت شرکت استیل آذین ایرانیان اثبات نشده و مزایده سوم هم بدون برنده به پایان رسید تا کار به مزایده چهارم بکشد. استیل آذینی‌ها معترض بودند اما مسوولان بدهی‌های بانکی هدایتی و اینکه سهام شرکت به نام فرزندان جوان هدایتی شده اهلیت استیل آذین را رد کردند.

۲۹ اردیبهشت ۹۴، مزایده چهارم؛ استقلال یک مشتری-پرسپولیس ۳ مشتری
حضور چند مشتری در مزایده سوم زمینه مزایده چهارم تنها ۲۰ روز پس از مزایده سوم را فراهم کرد. استقلال که در سه مزایده قبلی هیچ خریداری نداشت، در مزایده چهارم خریدار پیدا کرد و شرکت «سمند»، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه ایران‌خودرو، برای خرید این باشگاه متقاضی شد. آنها با مبلغ ۲۹۰میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان وارد مزایده شدند.
پرسپولیس این بار هم سه مشتری داشت. سه شرکت استیل‌آذین ایرانیان، بهنام پیشروکیش و شرکت «نیوان ابتکار»، یکی از شرکت‌های وابسته به سایپا، برای خرید این باشگاه پیش‌قدم شدند. نیوان ابتکار برای خرید سرخ‌ها پیشنهادی ۲۹۰ میلیاردی ارائه کرد.
۳۲۹ میلیارد و ۸۸۸ میلیون و ۹۹۹ هزار و ۸۸۸ ریال نیز رقم پیشنهادی بهنام‌پیش‌روی کیش برای خرید پرسپولیس اعلام شد.استیل‌آذین ایرانیان هم با پیشنهاد ۳۳۶ میلیارد و ۶۶۶ میلیون و ۶۶۶ هزار و ۶۶۶ تومان وارد مزایده چهارم خرید باشگاه پرسپولیس شد. استیل آذین و حسین هدایتی آماده برگزاری جشن پیروزی بودند. رقم پیشنهادی را آنقدر بالا بردند که کسی حریف آنها نشود. در ضمن تغییراتی هم در ساختار شرکت ایجاد کردند که پشت سد اهلیت متوقف نشوند.
بررسی شرایط این چهار متقاضی بسیار بحث‌برانگیز و زمان بر شد. حضور دو شرکت خودروسازی انتقادهای فراوانی در پی داشت. گفته شد این چه خصوصی‌سازی است که دو باشگاه از وازرت ورزش گرفته شود و به سایپا و پیکان واگذار شود؟ حتی صحبت از استیضاح وزیر هم شد. پس از چند روز از سوی سازمان خصوصی سازی عنوان شد پیشنهادهای دو متقاضی وابسته به ایران خودرو و سایپا مشکل داشته و آنها کنار گذاشته شدند. پیشنهاد دو شرکت استیل اذین و بهنام پیشرو فاقد مشکل اعلام شد و آنها وارد مرحله بررسی اهلیت شدند.

در اوایل خردادماه شایعه شد مزایده پرسپولیس این بار برنده خواهد داشت. هدایتی توقع داشت برنده بزرگ مزایده تاریخی باشد. اعلام نتیجه هر روز عقب می افتاد گفته می‌شد نظر وزیر اقتصاد و چند مرجع دیگر نرسیده است. سرانجام پس از چند روز گمانه‌زنی ششم خرداد آب پاکی رو دست همه ریخته شد. علی‌اشرف پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد اهلیت دو شرکت استیل اذین و بهنام پیشرو تائید نشده است. به این ترتیب پرونده مزایده بسته شد و دو باشگاه دوباره در اختیار وزارت ورزش قرار گرفتند.
چند هفته بعد هم رسما اعلام شد مزایده پنجمی در کار نخواهد بود و واگذاری دو باشگاه از دستور کار سازمان خصوصی‌سازی خارج شد. وب سایت نود نوشت: حالا پس از سه و سال و نیم دوباره بحث واگذاری از طریق مزایده مطرح شده است. گفته شده این بار مبلغ پایه ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود. سوال اصلی این است آیا این بار واقعا اراده‌ای به واگذاری وجود دارد و یک متقاضی “اهل” پیدا می‌شود؟

نظر شما