شناسهٔ خبر: 30033773 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تعرفه گمرکی بین اندونزی و اروپا برای یکهزار کالا حذف شد

کوالالامپور- ایرنا- دولت اندونزی پس از هشت سال مذاکره سرانجام با چهار کشور عضو اتحادیه تجارت آزاد اروپا یک قرارداد گسترده اقتصادی با هدف افزایش تجارت و سرمایه گذاری کشورهای اروپایی در این کشور جنوب شرق آسیا امضا کرد که براساس آن یک هزار قلم کالا از فهرست تعرفه های گمرکی میان دو طرف حذف می شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از رسانه های اندونزیایی، براساس این قرارداد که شب گذشته میان مسئولان اندونزیایی و اروپایی به امضا رسید یک هزار قلم کالا در اندونزی و اروپا در روابط تجاری دو جانبه جاکارتا با کشورهای لیختن اشتاین، سوئیس، نروژ و ایسلند از اعمال تعرفه های گمرکی کنار گذاشته شدند.
براساس گزارش رسانه های آسیایی، این اقدام در راستای افزایش روابط تجاری اندونزی با چهار کشور اروپایی و ایجاد تحول در سرمایه گذاری آنها در این کشور پهناور انجام شده است.
اما مهمترین مزیت این قرارداد برای اندونزی آزادی دسترسی به بازارهای بیشتر اروپایی برای فروش روغن پالم است.
براساس این توافق ورود و تجارت روغن پالم اندونزی به طور کامل در دو کشورایسلند و نروژ کاملا فراهم شد.
اندونزی و کشورهای اروپایی در هشت سال گذشته مذاکرات متعددی برای انعقاد این قرارداد برگزار کرده بودند، اما جاکارتا همواره انعقاد هر نوع قرارداد اقتصادی دو جانبه را منوط به دسترسی آزاد به بازارهای اروپایی برای صادرات روغن پالم دانسته بود.
وزیر بازرگانی اندونزی این توافق و قرارداد را نقطه عطفی برای رونق صنعت روغن پالم اندونزی دانست و گفت که جاکارتا راه زیادی برای کسب این موفقیت پیموده است.
اندونزی نخستین کشور تولید وصادرکننده روغن پالم است که همواره سعی کرده بازار کشورهای اروپایی را در این زمینه برای خود محفوظ نگه دارد.
پیشتر دولت های اروپایی گفته بودند که اندونزی و کشورهای تولید کننده روغن پالم در این صنعت موجب نابودی جنگل های بکر و از بین رفتن محیط زیست می شوند.
'گرین پیس' یک نهاد زیست محیطی بین المللی در گزارش سال جاری خود اعلام کرد که صنعت روغن پالم اندونزی سبب شده تا 74 میلیون هکتار از جنگل های طبیعی این کشور
-مساحتی حدود دوبرابر آلمان- نابود شوند که این امر سبب تغییرات زیادی در زیست محیط زمین و تسریع در روند گرمایش آن خواهد شد.
حجم روابط تجاری اندونزی و اتحادیه تجارت آزاد اروپا در سال 2017 میلادی ، 2.4 میلیارد دلار برآورد شده که مازاد تجاری 212 میلیون دلاری آن به نفع جاکارتا بوده است.
براساس آمارهای ارائه شده، این اتحادیه سال گذشته همچنین 621 میلیون دلار در اندونزی سرمایه گذاری مستقیم داشته است.
اتحادیه اروپا سال گذشته ابتدا واردات این روغن تا سال 2021 به کشورهای اروپایی را ممنوع اعلام کردکه این موضع گیری خشم اندونزی و مالزی به عنوان تولید کنندگان اصلی روغن پالم در جهان را برانگیخت و اروپا را تهدید به تحریم های مشابه کردند.
سرانجام پس از مدت ها تنش میان دو طرف و درعین حال گفت وگوهای همزمان، مقام های ارشد اتحادیه اروپا در مالزی و اندونزی از تغییر سیاست ها و جهت گیری جدید این اتحادیه در مورد روغن پالم خبر دادند که بر اساس آن واردات این ماده خوراکی تا سال 2030 در کشورهای اروپایی آزاد اعلام شد و ممنوعیتی ندارد.
کشورهای اندونزی و مالزی به عنوان مهمترین تولید و صادرکنندگان این کالا به بازارهای جهانی درآمدی بیش از 40 میلیارد دلار در سال دارند.
آساق**1599 **1663**

نظر شما