شناسهٔ خبر: 30032903 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

روزهای پر کار در هفته پژوهش

چه خبر از واحدهای دانشگاه آزاد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی طی یک هفته اخیر، برنامه‌های متنوعی برای ارائه آخرین دستاوردهای پژوهشی خود در کنار دیگر برنامه‌ها داشته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، در هفته‌ای که به نام پژوهش نامگذاری شده است، بسیاری از دانشگاه‌ها و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به این رویداد به رونمایی یا برگزاری مراسمی با این موضوع اقدام کرده‌اند، در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی طی یک هفته اخیر، برنامه‌های متنوعی برای ارائه آخرین دستاوردهای پژوهشی خود در کنار دیگر برنامه‌ها داشته‌اند ، در ادامه مهم‌ترین فعالیت‌های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در روزهای اخیر آمده است.

 
اجرای طرح ارتقای مهارت شغلی دانشجویان کارشناسی

واحد تهران غرب: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، گفت: «اجرای طرح ارتقای مهارت شغلی دانشجویان دوره کارشناسی باعث می‌شود دانشجویان با مهارت از دانشگاه فارغ‌التحصیل شوند.» پروین داداندیش، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در چهارمین جشن دانش‌آموختگان این واحد دانشگاهی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در دهه چهارم زندگی خود قرار دارد، گفت: «تصمیمات بسیار خوبی برای آینده این دانشگاه از سوی مسئولان اتخاذ شده؛ ازجمله این تصمیمات طرح ارتقای مهارت شغلی دانشجویان دوره کارشناسی است که باعث می‌شود دانشجویان با مهارت از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شوند.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، افزود: «طرح بعدی که مقرر شده در دانشگاه آزاد اسلامی عملیاتی شود، طرح پایش آزاد و همسوکردن مقالات، پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌های دوره ارشد و دکتری برای حل چالش‌های ملی و منطقه‌ای است. در این طرح هر واحد دانشگاهی ماموریت می‌یابد تا در یک موضوع خاص، چالش‌ها را مشخص کرده و به حل چالش‌های ملی و منطقه‌ای کمک کند. واحد تهران غرب نیز در دو موضوع سلامت و گردشگری به دنبال حل چالش‌ها خواهد بود.»

 
اختراع سیستم هوشمند آبیاری تحت فشار

واحد لنجان: کورش علی‌فرد، دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان و مخترع سیستم هوشمند آبیاری گفت: «در محاسبه سیستم‌های آبیاری تحت فشار در روش penman تبخیر و تعرق گیاه مرجع (ETR) محاسبه‌ شده که به‌ علت متغیربودن پارامترهای جوی در طول دوره کشت مانند دمای هوا، گرمای نهان تبخیر و فشار هوا، امکان محاسبه دقیق نیاز آبی گیاه وجود ندارد؛ بنابراین به کمک سنسورها و هوشمندکردن سیستم آبیاری و با محاسبه دقیق نیاز آبی گیاه به‌صورت لحظه‌ای، می‌توان از هدررفت مقدار زیادی آب در این صنعت جلوگیری کرد.» او افزود: «با دریافت پارامترهای اقلیمی از طریق یک ایستگاه هواشناسی کوچک یا درگاه اینترنتی و کدنویسی الگوریتم روی یک ریزپردازنده و اعمال فرمان‌های آن از طریق کنداکتورها و رله‌ها به پمپ و شیرهای الکتریکی می‌توان نیاز ناخالص آبیاری را کاهش چشمگیری داد.» مخترع سیستم هوشمند آبیاری تحت فشار، افزود: «در طراحی سیستم آبیاری، برای پرهیز از واردشدن شوک آبی به گیاه، مقادیر فاکتورهای اقلیمی مانند سرعت باد، دمای هوا، فشار بخار اشباع، رطوبت هوا و تابش خالص خورشید باید بیشینه درنظر گرفته شوند. درصورت تحقق‌نیافتن این حالات، بیشتر آب مورد نیاز محاسبه‌شده هدر رفته و درصورت استفاده از سیستم هوشمند مدیریت آبیاری تحت فشار، میزان مصرف ناخالص آب به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند.»

 
برگزاری همایشی خاص در هفته پژوهش

واحد رشت: کارگاه «اصول کاردرمانی، فیزیوتراپی، تغذیه و ورزش درمانی» با حضور جمعی از استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در سالن اجتماعات این واحد دانشگاهی برگزار شد. رامین شعبانی، دانشیار عضو هیات‌علمی گروه تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با برشمردن اهم اهداف توسعه پایدار، گفت: «امنیت غذایی، کاهش بیماری‌های غیرواگیر، کاهش تصادفات و بهبود کیفیت هوا، ارتقای کیفیت آموزشی، ترویج سیاست‌های غیرتبعیض‌آمیز بوده که در این بین، تمرینات ورزشی نقش بسیار مهمی را در توسعه پایدار جوامع بازی می‌کند.» او افزود: «امروزه از تمرینات ورزشی برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود یا از آن جهت به تعویق‌ انداختن بیماری‌ها یا عوارض آنها استفاده می‌کنند.» یاسر محبی، فیزیوتراپیست و دانشجوی دکتری عصب و عضله ورزشی واحد رشت، یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود  که گفت: «فیزیوتراپی شیوه‌ای از درمان بیماری‌ها و اختلالات عصبی- ماهیچه‌ای و اسکلتی با استفاده از تجهیزات مکانیکی، جریان‌های الکتریکی، مانورهای دستی، تمرینات ورزشی و عوامل فیزیکی دیگر است.»

 
برگزاری کارگاه آموزشی تحکیم خانواده و ترویج ازدواج سالم در آموزشکده سما بوشهر

سما بوشهر: کارگاه آموزشی تحکیم خانواده و ترویج ازدواج سالم با همت امور فرهنگی آموزشکده سما بوشهر و دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد. در این کارگاه آموزشی سحر شفاعی، کارشناس سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به ازدواج آگاهانه و پایدار برای جوانان گفت: «هیچ عملی نزد خداوند متعال دوست‌داشتنی‌تر از ازدواج نیست، ازدواج مسیری است که انسان را به مقصد سعادت و کمال یعنی خانواده صالح و درنتیجه جامعه سالم می‌رساند و به جوانان آرامش و اخلاق نیکو می‌دهد. »کارشناس سلامت و روان ابتدا کلیاتی در ارتباط با آمار بالارفتن سن ازدواج در 10 سال گذشته بیان کرد، سپس به دلایل افزایش سن ازدواج و نقش والدین در ازدواج جوانان پرداخت. سحر شفاعی افزود: «با افزایش سطح آگاهی جوانان و خانواده‌ها و همچنین آموزش و فرهنگ‌سازی برای بهبود مسائل اجتماعی، باید جامعه را به سمت‌وسویی سوق داد که شرایط ازدواج برای جوانان آسان شود تا مشکلات فراوان به‌عنوان مانعی در مسیر ازدواج آنان قرار نگیرد.» شفاعی همچنین درخصوص فواید و معیارهای ازدواج موفق و تقویت ارزش‌های مشترک در ازدواج شامل یگانگی، وفاداری، راهبری نظر، تعهد و بخشش مطالبی بیان کرد. کارشناس سلامت و روان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، در ارتباط با هشت عامل موثر برای ازدواج موفق شامل تعهد، حل تعارض، خلاقیت، همکاری، تغییر مدیریت، روابط اجتماعی، احترام‌گذاشتن به ارزش‌های دینی و تفاوت افرادی که ازدواج موفق دارند یا افرادی که ازدواج ناموفق دارند، توضیحاتی ارائه کرد.

 
تفاهمنامه‌ای برای تجاری‌سازی محصولات فن‌بازار

واحد تبریز: معاونت پژوهش‌ و‌ فناوری دانشگاه آزاد اسلامی به‌منظور تجاری‌سازی محصولات فن‌بازار با محور تجهیزات پزشکی چهار تفاهمنامه را با دانشگاه آزاد اسلامی تبریز منعقد کرد. چهار تفاهمنامه همکاری به همت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی به‌منظور تجاری‌سازی محصولات نخستین فن‌بازار این دانشگاه با محوریت تجهیزات پزشکی با مرکز تحقیقات نانو واحد فناور دانشگاه آزاد اسلامی تبریز منعقد شد. سعیده ابراهیمی، مدیر مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گفت: «در راستای بهره‌گیری از توانمندی‌های تحقیقاتی و فناوری و ایجاد زمینه همکاری مشترک در راستای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و تولید محصولات دانش‌بنیان، تفاهمنامه همکاری با حضور دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی توسط اداره کل امور اقتصادی دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری دانشگاه آزاد اسلامی به نمایندگی پیام نجفی و مرکز تحقیقات نانو واحد فناور دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با چهار صندوق پژوهشی برای حمایت از طرح‌ها و محصولات فناورانه واحد تبریز به امضا رسید.» ابراهیمی به‌عنوان‌ این تفاهمنامه‌ها اشاره کرد و گفت: «اتاق ایران و سوئد به نمایندگی فرهاد امان‌خانی، صندوق پژوهش و فناوری سلامت تهران به نمایندگی سیدکمال ابوالفضلی و بازار الکترونیک نگین آزاد به نمایندگی محسن ناصرالملکی و صندوق پژوهش و توسعه کارن طرف قرارداد دانشگاه هستند.» وی با بیان اینکه این تفاهمنامه‌ها در سه نسخه و چهار ماده به امضای طرفین رسید، گفت: «طرفین این تفاهمنامه‌ها همواره و از تاریخ امضا به مدت نامحدود، متعهد به حفظ و نگهداری و رعایت امانتداری درخصوص همه مستندات، گزارش‌ها و مدارک مبادله‌شده هستند.»

 
کسب مقام اول رباتیک مسابقات ربوکاپ آسیا و اقیانوسیه

واحد شیراز: تیم رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در مسابقات ربوکاپ آسیا و اقیانوسیه مقام اول را کسب کرد. محمدمهدی جباری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، گفت: «تیم رباتیک خودروی هوشمند دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در مسابقات ربوکاپ آسیا و اقیانوسیه در بخش ربات‌های نمایشی موفق به کسب مقام اول شد.» جباری در رابطه با قابلیت‌های این خودروی هوشمند اظهار داشت: «این خودروی هوشمند توانایی درک اشیا را دارد و می‌تواند خطرات تصادف با انسان، اشیا و همچنین خودرو‌های درحال تردد را پیش‌بینی کند.» او افزود: «این خودرو دارای توانایی صحبت‌کردن به زبان فارسی است و قابلیت خواندن آخرین اخبار مهم کشور به زبان فارسی را دارد. قابلیت تنظیم آینه‌ها با حرکات سر و هشدار خواب‌آلودگی راننده حین حرکت و پخش موسیقی با استفاده از تشخیص حالت چهره (T) برخی امکانات این خودرو است. همچنین این خودرو قابلیت یادگیری علائم رانندگی را دارد.» جباری تصریح کرد: «از دیگر مزایای این خودرو، قابلیت ردیابی و عیب‌یابی خودرو است، به‌طوری‌که تمامی اطلاعات کامپیوتری خودرو به‌طور کامل استخراج شده و قابلیت این را دارد تا تمامی اطلاعات لحظه به لحظه ذخیره شود. این قابلیت برای سازمان‌ها جهت اطلاع از میزان دقیق سوخت مصرفی خودرو بسیار مهم و کاربردی است. این دوره از مسابقات در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی کیش برگزار شد و تیم رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی با راهنمایی محمدحسین شکور و سرپرستی محمدرضا بهمنی توانست با اختلاف امتیاز بالا نسبت به تیم‌های دیگر، با اقتدار به‌عنوان اول مسابقات ربات‌های نمایشی دست پیدا کند.»

 
برگزاری مسابقات کشوری هندبال دختران

واحد بروجرد: مسابقات دسته یک هندبال دختران دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی به میزبانی واحد بروجرد آغاز به‌کار کرد. مسابقات دسته یک هندبال دختران دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی که به میزبانی واحد بروجرد برگزار می‌شود، با قرعه‌کشی بین تیم‌های شرکت‌کننده آغاز شد. در این دوره از مسابقات که با نام یادواره شهیدسهراب مصطفایی، اولین دانشجوی شهید استان لرستان و با شعار «ورزش، ارزش، دانش» درحال برگزاری است، تیم‌هایی از دانشگاه آزاد اسلامی استان‌های فارس، آذربایجان‌شرقی و غربی، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، قزوین، زنجان، البرز، لرستان، یزد و قم و واحدهای علوم و تحقیقات و نجف‌آباد حضور دارند. همزمان با ورود تیم‌ها به دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد مراسم قرعه‌کشی بین 13تیم حاضر انجام شد و تیم‌های سیستان و بلوچستان، زنجان، نجف‌آباد در گروه A، کهگیلویه و بویراحمد، قزوین، علوم و تحقیقات و آذربایجان‌غربی در گروه B، آذربایجان‌شرقی، فارس و قم در گروه C و تیم‌های البرز، لرستان و یزد در گروه D قرار گرفتند. در نخستین روز مسابقات، سیستان و بلوچستان، هفت بر 9 نتیجه را به زنجان واگذار کرد. قزوین هشت بر 15 به واحد علوم و تحقیقات باخت. فارس 24 بر 13 از سد آذربایجان‌شرقی گذشت. البرز با یک رقابت تنگاتنگ 9 بر 10 نتیجه را به لرستان باخت و کهگیلویه و بویراحمد 29 بر 10 آذربایجان‌غربی را از پیش رو برداشت. واحد بروجرد نخستین و بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی در استان لرستان است؛ این دانشگاه که یکی از قدیمی‌ترین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و جزء واحدهای جامع این دانشگاه است، در ۶ مهرماه سال ۱۳۶۲ در غرب شهر بروجرد ساخته شد.

 
طراحی و ساخت میکروربات براساس الگوی حرکت باکتری

واحد علوم و تحقیقات: دانشجوی واحد علوم و تحقیقات با طراحی و ساخت میکروربات براساس الگوی حرکت باکتری، به‌عنوان برنده جایزه ایده‌یابی فناوری پزشکی تقدیر شد. ‌‌‌‌‌‌‌دانشکده علوم و فناوری پزشکی واحد علوم و تحقیقات به مناسبت هفته پژوهش، اولین دوره از مسابقات ایده‌یابی فناوری پزشکی را برگزار و پس از مراحل داوری، برنده این دوره از مسابقات معرفی شد و به‌عنوان پژوهشگر برتر مورد تجلیل قرار گرفت. علی شاهمرادی، دانشجوی دکتری مهندی پزشکی- بیومکانیک واحد علوم و تحقیقات با طراحی و ساخت میکروربات براساس الگوی حرکت باکتری به‌عنوان برنده جایزه ایده‌یابی فناوری پزشکی در این دوره از این مسابقات معرفی و تقدیر شد. شاهمرادی درمورد ایده خود با عنوان «طراحی و ساخت میکروربات براساس الگوی حرکت باکتری»، گفت: «بررسی الگوی حرکت باکتری و تاژک آن (تاژک یا فلاژل در موجودات ذره‌بینی وسیله حرکت آنها محسوب می‌شود)، طراحی و ساخت میکروربات براساس الگوی حرکت باکتری با قابلیت هدایت و قدرت مانور بسیار بالاتر از نمونه‌های موجود و توانایی تصویربرداری و ارتقای تکنولوژی ربات طراحی‌شده از اهداف مورد توجه این ایده بوده است.» وی با بیان اینکه این طراحی در حوزه تجهیزات پزشکی و رباتیک کاربرد فراوانی دارد، گفت: «درحال حاضر این طرح در سطح شبیه‌سازی ارائه شده و نمونه تولیدشده آن وجود ندارد. همچنین این ربات به دلیل سیستم هدایت خاص و اندازه کوچک، دارای قدرت مانور بالایی است.»

 
افتتاح نمایشگاه «پژوهش در هنر و دستاوردهای هنری»

واحد بندرعباس: نمایشگاه «پژوهش در هنر و دستاوردهای هنری» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس افتتاح شد. مهدی باقری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در آیین افتتاحیه نمایشگاه «پژوهش در هنر و دستاوردهای هنری»، گفت: «هنر، عنصری مهم و اساسی در ارتقای فرهنگ جامعه است و باید حمایت و دلگرمی برای هنرمندان سرلوحه کار باشد.» باقری افزود: «دانشگاه برای افزایش ایجاد‌انگیزه و ترغیب دانشجویان از فعالیت‌های هنری استقبال خواهد کرد؛ چراکه پویایی دانشجویان همان پویایی و رشد دانشگاه و جامعه است.» او تاثیر شگرف هنر و آثار هنری را در احساسات و عواطف انسانی مهم ارزیابی کرد و گفت: «تبدیل ایده به کنش و تثبیت و تحکیم آموزه‌های اخلاقی و تعمیق ادراکات اخلاقی، ازجمله پیامدهای هنر در زندگی اجتماعی است.» بابک دهقانی، دبیر اجرایی نمایشگاه نیز هدف از برگزاری آن را آشنایی هرچه بیشتر آموزگاران با مباحث هنری و نحوه به‌کارگیری آن در دروس مختلف عنوان کرد و گفت: «نمایشگاه هنر با ارائه آثار دانشجویان رشته آموزش ابتدایی به مدت دو روز در فضای دانشگاه برای بازدید عموم دانشجویان برپاست. » گفتنی است شهر بندرعباس مرکز استان هرمزگان و مشرف بر تنگه هرمز با جمعیت بالغ‌بر 400هزار نفر به‌عنوان یکی از شهرهای مهم اقتصادی، اجتماعی و سیاسی استان و کشور محسوب می‌شود. دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در سال ۱۳۶۳ تاسیس شد و فعالیت خود را با دو رشته در مقطع کاردانی آغاز کرد. حیات این دانشگاه به سه دوره خلاصه می‌شود؛ دوره اول مربوط به سال‌های ابتدایی تاسیس دانشگاه است که با دو رشته کاردانی حسابداری و زبان انگلیسی کار خود را به‌طور رسمی آغاز کرد.

نظر شما