شناسهٔ خبر: 30032802 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

لاوروف: پامپئو سیاست خارجی آمریکا را به «بولتون» واگذار کرده است

وزیر امور خارجه روسیه معتقد است که وزیر خارجه آمریکا دیگر نقشی در تصمیم‌گیری درباره سیاست خارجی این کشور به ویژه در حوزه روابط با روسیه ندارد و تمام مسئولیت‌ها در این زمینه به مشاور امنیت ملی کاخ سفید واگذار شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر امور خارجه روسیه امروز (دوشنبه) تأکید کرد که معتقد است «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا نقشی در سیاست واشنگتن در قبال مسکو ندارد و به نظر می‌رسد که تصمیم‌گیری درباره سیاست‌های مربوط به این حوزه به طور کامل به «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید واگذار شده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، لاوروف که با یکی از شبکه‌های رادیویی روسیه گفت‌وگو کرده، با اشاره به این موضوع گفت: «در رابطه با آقای پامپئو، همانطور که می‌دانید، من با او برای مدتهاست که مستقیما صحبت نکرده‌ام اما این احساس را دارم که وی دیگر در روند تصمیم‌گیری سیاست خارجی آمریکا به ویژه در قبال روسیه نقشی ندارد و سیاست‌گذاری در قبال روسیه به طور مشخص به جان بولتون واگذار شده است».

بر اساس این گزارش، اگرچه پس از جنگ سرد، واشنگتن و مسکو برای بهبود روابط دوجانبه توافق کردند اما در تمام سال‌های پس از دوران جنگ سرد نیز به نظر می‌رسید که یک رقابت پنهان همواره میان دو کشور وجود داشته است. روابط میان آمریکا و روسیه بویژه پس از آغاز ناآرامی‌ها در اوکراین و تشدید اختلافات درباره بحران اوکراین به سمت تیرگی بیشتر گذاشته است.

واشنگتن از یک سو مسکو را به تحریک ناآرامی‌ها در شرق اوکراین متهم کرده و از سوی دیگر تحریم‌هایی را علیه روسیه به این بهانه وضع کرده است. این در شرایطی است که مسکو تمام این اتهامات را رد کرده و دولت غربگرای اوکراین را مسئول ایجاد ناآرامی‌ها در شرق این کشور معرفی کرده است.

این روند تیرگی روابط میان روسیه و آمریکا تا سال 2016 میلادی همچنان ادامه داشت تا اینکه واشنگتن در همان سال و پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، روسیه را به مداخله در روند برگزاری این انتخابات و اثرگذاری بر نتیجه آن متهم کرد که منجر به روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید شد. روسیه این اتهام را نیز رد کرده و تأکید کرده در امور داخلی هیچ کشوری مداخله نمی‌کند و خواستار ارائه شواهد موثق از جانب واشنگتن شده است که البته تا کنون هیچ مدرک موثقی در این خصوص ارائه نشده است.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه فعلی آمریکا در ماه مارس سال جاری میلادی بود که جایگزین «رکس تیلرسون» وزیر خارجه پیشین این کشور شد. تیلرسون در سفر آفریقایی خود بود که تلفنی از جانب «جان کلی» رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید دریافت کرد مبنی بر اینکه باید سفرش را نیمه‌کاره رها کند و به واشنگتن بازگردد. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برکناری وی را از طریق یک پست توئیتری صبح هنگام اعلام کرده بود و بعدازظهر نیز با وی تلفنی تماس گرفته بود. این تصمیم پس از ماه‌ها تنش میان ترامپ و تیلرسون بر سر سیاست های رئیس‌جمهور آمریکا گرفته شده بود.

در هفته‌ها و ماه‌های گذشته، اکثر اظهارنظرهای رسمی از جانب واشنگتن درباره روسیه را «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ مطرح کرده است. شاید یکی از دلایل اینکه وزیر خارجه روسیه می‌گوید معتقد است که پامپئو سیاست‌خارجی آمریکا در قبال روسیه را به بولتون واگذار کرده، همین مسئله باشد.

انتظار مسکو برای افزایش همکاری‌ها با تل‌آویو بر سر سوریه

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از اظهارات امروز خود به موضوع سوریه پرداخت و گفت، مسکو انتظار دارد که همکاری‌ها با رژیم صهیونیستی درباره سوریه به منظور تضمین امنیت ارتش روسیه در سوریه ادامه یابد.

لاوروف تأکید کرد: «ما انتظار داریم که همکاری با اسرائیل درباره سوریه به گونه‌ای ادامه یابد که زندگی و جان نیروهای نظامی ما در سوریه به خطر نیفتد و مشکلاتی برای تلاش‌های دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در مبارزه علیه تروریسم ایجاد نشود و در عین حال امنیت اسرائیل نیز تأمین شود».

بنا بر این گزارش، مقامات نظامی رژیم صهیونیستی و روسیه روز چهارشنبه گذشته در مسکو درباره ایجاد یک کانال ارتباطی مستقیم میان پایگاه هوایی «الحمیمیم» سوریه و فرماندهی نیروهای هوایی صهیونیستی گفت‌وگو کردند.

در تاریخ 17 سپتامبر (26 شهریورماه) ساعات پایانی شب بود حملات جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به لاذقیه سوریه آغاز شد. درست همان موقع بود که یک فروند هواپیمای شناسایی «ایلوشین ۲۰» متعلق به نیروی هوایی روسیه، در حین گشتزنی بر فراز دریای مدیترانه، از صفحه رادار محو شد. غربی‌ها گفتند که این هواپیما با آتش ضدهوایی ارتش سوریه ساقط شده است.

این اتفاق در هنگام حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به خاک سوریه و همزمان با پاسخ سنگین آتشبارهای ارتش سوریه به جنگنده‌های ناقض حریم هوایی این کشور رخ داد. وزارت دفاع روسیه یک روز پس از این حادثه اعلام کرد که این کار «در نتیجه اقدامات غیرمسئولانه نیروهای اسرائیل» رخ داده و چون روس‌ها تنها یک دقیقه پیش از حمله به ارتش سوریه، از تصمیم صهیونیست‌ها مطلع شده‌اند، وقت کافی برای دور ماندن از میدان درگیری نداشته‌اند، در نتیجه مسکو این حق را دارد تا این اقدامات غیرمسئولانه رژیم صهیونیستی را پاسخ دهد.

پس از آن، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه در یک نطق تلویزیونی از اقدامات مسکو در قبال این اقدام «غیرمسئولانه» رژیم صهیونیستی خبر داد. به دنبال این سخنرانی، روسیه پایگاه «الحمیمیم» را به سامانه‌های اس-300 مجهز کرد و علاوه بر آن، تجهیزاتی الکترونیکی به این منطقه منتقل کرد که یک پدافند گنبدی شکل بر فراز خاک سوریه و سواحل این کشور در دریای مدیترانه در برابر حملات جنگنده‌های مهاجم می‌گستراند.

تلاش غرب برای افزایش انقلاب‌های رنگی در جمهوری‌های شوروی سابق

وزیر خارجه روسیه امروز همچنین تأکید کرد که کشورهای غربی در تلاش هستند تا انقلاب‌های رنگی را در کشورهای شوروی سابق گسترش دهند.

بنا بر این گزارش، لاوروف تصریح کرد: «به راه انداختن انقلاب‌ها تمام آن چیزی است که غرب سعی دارد در حال حاضر در فضای جمهوری‌های شوروی سابق ایجاد کند.»

وی افزود، فدراسیون روسیه نمی‌خواهد که هیچ کشوری وقوع چنین شرایطی را تجربه کند و به همین دلیل است که با «اپوزیسیون مخالف نظام‌های حاکم» همکاری نمی‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تأکید کرد: «ما در مسکو با تمام اپوزیسیون‌های درون نظام که معتقد به ادامه نظام ولی انجام اصلاحات هستند، همکاری داریم اما نمی‌توانیم اپوزیسیونی که علیه نظام‌های حاکمیتی کار می‌کنند همکاری کنیم».

تحریم‌های آمریکا، عامل اصلی تضعیف دلار

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش به مسائل اقتصادی و تحریم‌های یکجانبه غرب علیه روسیه و نیز ایران پرداخت و گفت، آمریکا خودش اعتماد به دلار را در درازمدت با وضع تحریم‌های جدید نه تنها علیه روسیه بلکه علیه تمام متحدانش از بین برده است.

لاوروف تأکید کرد، شرکت‌های آمریکایی ممکن است در کوتاه‌مدت از تحریم‌های وضع‌شده نفع ببرند اما منافعشان در درازمدت تضعیف خواهد شد چرا که «امروزه اکثر کشورها به ا ین مسئله فکر می‌کنند که چطور می‌توانند مستقل از دلار که واحد پولی آمریکاست، به تعاملات اقتصادی خود در دنیا ادامه دهند».

وی در ادامه به تحریم‌های آمریکا علیه کشورهای اتحادیه اروپا به دلیل همکاری با ایران پرداخت و گفت:‌«هیچ قانونی وجود ندارد که همکاری با ایران را در فرانسه، آلمان و زمانی که شرکت‌های اروپایی فعالیت‌های تجاری کاملا قانونی با ایران انجام می‌دهند، را منع کند. این اقدامات آمریکا بسیار خصمانه است».

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که از مدتها قبل از پیروزی در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 آمریکا و روی کار آمدن در کاخ سفید تهدید کرده بود این کشور را از توافق هسته‌ای ایران خارج می کند سرانجام در اردیبهشت‌ماه سال جاری خروج رسمی واشنگتن از برجام را اعلام کرد.

اتحادیه اروپا و روسیه از زمان خروج آمریکا از برجام ضمن تأکید بر ادامه پایبندی خود به این توافق، متعهد شده بودند تا راهکاری برای حفظ منافع اقتصادی ایران با وجود بازگشت تحریم‌های آمریکا که رسما در تاریخ 5 نوامبر (14 آبانماه) اعلام شد، تلاش کنند اما هیچ یک از راهکارهای ارائه شده هنوز عملیاتی نشده است و نتوانسته هیچ منفعت اقتصادی برای ایران حفظ کند. یکی از راه‌های پیشنهادی استفاده از ارزهای ملی در تعاملات تجاری ایران با کشورهای دیگر بوده است.

انتهای پیام/م

نظر شما