شناسهٔ خبر: 30031836 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

عزت نفس ملی و گفتمان «ما می‌توانیم»؛ ثمره وحدت حوزه و دانشگاه

زمانی که ملت ایران شاهد توانمندی‌های علمی فرزندان خود باشند می‌توانند در مقابل همه دشمنان خود سربلند بایستند.

صاحب‌خبر -

گفتمان به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور بیانیه‌ای 27 آذر روز "وحدت حوزه و دانشگاه" را گرامی داشت.

متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است: وحدت حوزه و دانشگاه یکی از عوامل زمینه‌ساز پیروزی انقلاب اسلامی بود و امروز پس از گذشت 4 دهه یکی از اصلی‌ترین عوامل استمرار پیروزی‌ها و کامیابی‌های ملت انقلابی ایران است.

نهاد دانشگاه هر چند در کشورمان با هدف مقابله با نهاد حوزه علمیه تأسیس شد اما به علت ذات الهی علم و همچنین تلاش دلسوزان متعهد حوزوی و دانشگاهی نه تنها این هدف محقق نشد بلکه این 2 نهاد مقدس با وحدت مثال‌زدنی توانستند بنیان بزرگ‌ترین انقلاب مردمی و مذهبی قرن بیستم را پی‌ریزی کنند.

مرحوم شهید دکتر محمد مفتح به عنوان عالمی بصیر به همراه مرحوم شهید استاد مطهری، مرحوم شهید دکتر بهشتی، مرحوم شهید دکتر باهنر و... با تیزبینی خود متوجه توطئه رژیم پهلوی برای ایجاد تفرقه میان این دو نهاد شدند و با همکاری اساتید متعهد دانشگاه توانستند گفتمان علم و توحیدی و مقدس بودن فعالیت علمی را در این دو نهاد گسترش دهند.

حافظه تاریخی ملت ایران همواره به یاد خواهد داشت که در بهمن ماه 1357 و هنگامی که دولت بختیار به عنوان آخرین توطئه برای جلوگیری از پیروزی انقلاب اسلامی، با بستن فرودگاه مهرآباد تلاش کرد تا مانع ورود حضرت امام خمینی (ره) به کشور شود، اساتید حوزه و دانشگاه با تحصن خود در مسجد دانشگاه تهران که با حمایت همه اقشار ملت مواجه شد، توانستند این توطئه را به شکست بکشانند.

در همه سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم آنچه که در روند تحولات فرهنگی و علمی کشورمان به خوبی مشاهده می‌شود، وحدت روزافزون نهاد حوزه و دانشگاه است.

این 2 نهاد تأثیرگذار ضمن حفظ استقلال و کارکردها و کار ویژه‌های خود توانسته‌اند بسیاری از مسائل و مشکلات کشور را پاسخ دهند و در بسیاری از زمینه‌ها راهگشا باشند.

به عنوان مثال می‌توان به این نکته اشاره کرد که یکی از اصلی‌ترین عوامل ایجادکننده و شتاب‌دهنده به پیشرفت علمی کشور نگاه الهی به علم بوده است، به این معنا که وقتی دانشمند مسلمان فعالیت علمی را عبادت دانست و دانشگاه، پژوهشگاه، آزمایشگاه و... را محل عبادت تلقی کرد آن هنگام است که پیشرفت‌های شگفت علمی به دست خواهد آمد.

یکی دیگر از دستاوردهای وحدت حوزه و دانشگاه را می‌توان توجه گفتمان "ما می‌توانیم" و ایجاد عزت نفس ملی در همه آحاد ملت بزرگ ایران دانست، به عبارت دیگر هنگامی که ملت ایران شاهد توانمندی‌های علمی فرزندان خود هست آنگاه می‌تواند در مقابل همه دشمنان خود سربلند بایستد.

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدای حوزوی و دانشگاهی و همه پیشگامان وحدت حوزه و دانشگاه مانند مرحوم دکتر شریعتمداری و مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر احمدی بر لزوم تعمیق و گسترش وحدت این دو نهاد مقدس تأکید می‌کند.

انتهای پیام/

بیانیه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

نظر شما