شناسهٔ خبر: 30029617 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

لاوروف: به دنبال جنگ با اوکراین نیستیم/هرگونه اقدام مسلحانه پاسخ قاطع مسکو را به دنبال دارد

وزیر خارجه روسیه گفته است که مسکو به هیچ عنوان به دنبال آغاز یک نبرد نظامی علیه کی‌یف نیست اما رئیس‌جمهور اوکراین در حال طراحی یک رویداد تحریک‌آمیز در پایان ماه جاری میلادی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (دوشنبه) تأکید کرد، علیرغم اقدامات تحریک آمیز کی‌یف، مسکو به دنبال آغاز جنگ با اوکراین نیست.

بنا بر این گزارش، لاوروف در گفت‌وگو با رادیو «کمسومولسکایا پراودا» تأکید کرد: «ما وارد جنگ با اوکراین نخواهیم شد و تا این حد را می‌توانم به شما وعده دهم».

وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت که در حال حاضر هیچ لزومی برای خدشه‌دار شدن روابط دیپلماتیک میان مسکو و کی‌یف نیز وجود ندارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تصریح کرد: «من تصور نمی‌کنم که قطع روابط ضروری باشد. مردم اوکراین تقصیری ندارند و اکثریت اوکراینی‌ها، اطمینان دارم که خواستار صلح برای کشورشان هستند و می‌خواهند از شر این رژیم که مایه تأسف است، رهایی یافته و خواستار بازگرداندن روابط با روسیه به حالت عادی هستند».

لاوروف همچنین گفت، مسکو اطمینان دارد که کی‌یف به اقدامات تحریک آمیز خود در مرز با روسیه ادامه می‌دهد و علاوه بر این، روسیه از طرح‌های «پترو پروشنکو» رئیس‌جمهور اوکراین برای طراحی حادثه‌ای تحریک‌آمیز در پایان ماه دسامبر (ماه جاری میلادی) مطلع است.

وی با اشاره به این موضوع تأکید کرد: «اطلاعات بیشتری که به دست ما رسیده و نسبتا موثق نیز هست از این امر حکایت دارد که پروشنکو در حال طراحی یک اقدام تحریک آمیز مسلحانه در مرز روسیه، و در مرز کریمه برای پایان ماه دسامبر است».

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین متعهد شد در صورتی که اوکراین طرح‌های خود در این زمینه را پیش ببرد، با واکنش سخت و قاطع روسیه مواجه خواهد شد.

اخیرا تنش‌ها میان کی‌یف و مسکو بر سر تنگه کرچ در دریای آزُف که دریای مشترک میان دو کشور است بالا گرفته است. تنش‌ها میان دو کشور پس از آن آغاز شد که چند کشتی نیروی دریایی اوکراین که از دریای «آزُف» که دریای مشترک میان روسیه و اوکراین است سفری را به سمت بندر کرچ در کریمه آغاز کردند اما پیش از عبور از تنگه کرچ که جزء آبهای منطقه‌ای روسیه به شمار می‌رود، به گارد ساحلی روسیه اعلام نکردند که قصد عبور از این منطقه را دارند.

همین مسئله باعث شد تا به محض عبور این ناوها از مرز دریایی روسیه، و پس از آنکه این کشتی‌ها هشدارهای نیروهای امنیتی روسیه را نادیده گرفتند، تبادل آتش میان دو طرف آغاز شود و نیروهای امنیتی روسیه نیز در نهایت سه کشتی اوکراین را توقیف کرده و آنها را به همراه خدمه‌شان تا بندر کرچ همراهی کردند.

مسکو این اقدام نیروی دریایی اوکراین را اقدامی تحریک آمیز خوانده و گفته که این توطئه از جانب رئیس‌جمهور اوکراین در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور طراحی شده تا بتواند اندکی بر میزان محبوبیت خود در این شرایط بیفزاید.

به دنبال توقیف کشتی‌های نیروی دریایی اوکراین در تنگه «کرچ»، رئیس‌جمهور اوکراین در بخش‌هایی از این کشور حکومت نظامی اعلام کرد که این وضعیت تا پایان ماه دسامبر برقرار خواهد بود. علاوه بر این، اخیرا روند لغو پیمان دوستی میان روسیه و اوکراین از جانب کی‌یف نیز شدت گرفته بود تا اینکه در نهایت هفته گذشته، دولت اوکراین رسما خروج خود از این پیمان را اعلام کرد.

انتهای پیام/.

برچسب‌ها:

نظر شما