شناسهٔ خبر: 30029499 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

فارین پالیسی گزارش داد

کلینتون، بوش و اوباما بذر بی‌نظمی جهانی را کاشتند

فارین پالیسی در مطلبی به بررسی علل بی‌نظمی کنونی در جهان که پیامد اقدامات روسای جمهور آمریکا طی سال‌های متمادی است، پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، پایگاه اینترنتی فارین پالیسی در مطلبی نوشت: هیچ تردیدی نیست که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تهدیدی جدی برای دموکراسی، حقوق بشر، حاکمیت قانون و نظم جهانی محسوب می شود. همچنین، برخی تحلیلگران و مفسران بر این عقیده اتفاق نظر دارند که  از سال ۱۹۴۵ [پایان جنگ جهانی اول] تا به امروز تهدیدی بزرگتر از ترامپ که نظم جهانی را در معرض خطر قرار دهد وجود نداشته است.

عده‌ای نیز معتقدند که اگر هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ پیروز می‌شد، جهان به سوی نظم قاعده‌مندتری حرکت می‌کرد.

با این حال، آنچه حقیقت دارد این است که بذر بی نظمی جهانی که ما امروزه با آن مواجه هستیم پیش از آنکه ترامپ وارد عرصه سیاسی شود، به وسیله روسای جمهور پیشین آمریکا از جمله مهمترین آنها بیل کلینتون، جرج بوش و باراک اوباما کاشته شده است.

آمریکا بزرگترین شانس خود را پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق به دست آورد و از آن پس با اتخاذ یک استراتژی متفاوت، تلاش کرد برای مدت کوتاهی از یک جهان بدون رقیب به نفع خود استفاده کند. در این برهه زمانی، آمریکا با حضور نظامی، سلطه خود را بر کشورهای ضعیف گسترش داد و با کشورهای قدرتمند توافق کرد. تا سال ۲۰۱۶ آمریکا بیش از هر زمان دیگری در تاریخ این کشور متعهد به دفاع از دولت‌های خارجی شد. اما استراتژی روسای جمهور آمریکا اغلب شکست خورده بود؛ راه حل برای ایجاد حکومت اسرائیلی- فلسطینی، مقابله با آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی، هند و پاکستان  و همچنین ممانعت از اجرای برجام از مهمترین شکست‌های آمریکا طی سال‌های اخیر هستند. رویه ای که آمریکا پیش گرفته به مرور زمان موجب آشفتگی در نظم جهانی شده است.

در حال حاضر دموکراسی در سراسر جهان رو به افول است، افراط‌گرایان و نژادپرستان بیش از پیش فعال هستند، اتحادیه اروپا پس از برکسیت و تمایل برخی دیگر از کشورهای عضو این اتحادیه برای خروج از آن، در مسیر متلاشی شدن قرار گرفته است و جهانی شدن واکنش شدیدی علیه نظم اقتصادی لیبرال ایجاد کرده است. همه این رویدادها بخش از ترویج فعالانه سیاست های اشتباه آمریکا در سطح بین‌المللی است.

امروز، روابط آمریکا با روسیه و چین بدتر از هر زمان دیگری پس از جنگ سرد است. ضمانت آمریکایی‌ها به کشورها برای ایجاد امنیت ارزش خود را از دست داده است. اروپا در برابر سیاست گذاری های آمریکا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی [ناتو] قد بر افراشته و دیگر روسیه را تهدیدی علیه خود قلمداد نمی کند. همچنین روسیه روابط اقتصادی و انتقال انرژی به اروپا را تقویت می‌کند. بنابراین در چنین شرایطی آمریکا باید از سیاست‌های قلدرمابانه خود همچون حضور نظامی در نقاط مختلف جهان، ایجاد و حمایت از گروه های تروریستی، اشاعه جنگ و آغاز جنگ تجاری، که توسط سران قبلی آمریکا اتخاذ شده است دست بردارد.

شاید اظهارات ترامپ در سال ۲۰۱۶ که سیاست خارجی آمریکا را یک «فاجعه کامل» توصیف کرده بود به اشتباهات روسای جمهور پیشین آمریکا اشاره داشته است. اما اقدامات ترامپ در زمینه مهاجرت، معاهدات بین المللی، دموکراسی، حقوق بشر و... نه تنها تاثیری در رفع بی نظمی و بی عدالتی جهانی نداشته است بلکه در آینده باید منتظر پیامدهای ناگوار آن بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

نظر شما