شناسهٔ خبر: 30029208 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گوینده پیشکسوت رادیو:

نمی توان آینده رادیو را پیش بینی کرد

تهران- ایرنا- مریم نشیبا که از سال 69 تاکنون برنامه معروف «شب بخیر کوچولو» را اجرا میکند درباره جایگاه رادیو و آینده این رسانه گفت: با فراگیری رسانه‌های نوین نمی توان آینده رادیو را پیش بینی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، نشیبا در مورد چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو در گفت وگو با خبرنگاران اظهارکرد: نمی توانم پیش بینی مشخصی از آینده رادیو داشته باشم. اما با توجه به اینکه این رسانه خاصیت فزاینده تصویرسازی ذهنی را در مخاطب ایجاد می کند، قیمت بسیار کمتری نسبت به سایر رسانه‌ها دارد و همچنین به راحتی قابل دسترس است، بنابراین نمی توان پایانی برای آن در نظر گرفت.
این پیشکسوت رادیو درباره علاقه مندان به حرفه گویندگی و مخاطبان رادیو گفت: توصیه من به علاقه مندان این است که حتما نسبت به افزایش توان و قدرت فن بیان خود به نحوه شایسته ای توجه داشته باشند.
وی افزود: سلامت جسم، دانش کافی و بسیار بالا در زمینه های مختلف و از همه مهمتر علاقه فراوان به این کار مهمترین توصیه بنده به این افراد است. مخاطبان ما همیشه عاشق صداقت هستند.به همین خاطر باید با آنها همگام و همکلام باشیم تا براساس خواست های منطقی و به حقی که دارند برنامه های مناسب را تولید کنیم.یقینا این روند ارتباط دو سویه را به بهترین حالت ممکن ارتقا می دهد.
نشیبا در رابطه با برگزاری جشنواره بین المللی رادیو گفت: نفس جشنواره رادیو که با توجه ویژه از جانب مسئولان و مدیران همراه است، می تواند سازنده باشد.یعنی اگر همه عوامل از صدابرداران تا تهیه کنندگان به فعالیت خود توجه کنند، کار در جهت مستقیم انجام می شود.
وی افزود: جشنواره بین المللی رادیو به گونه ای باید مطرح شود که در طول سال، همه بخش های رادیو را مورد بررسی قرار دهد و اصلا خود را به مدت زمان و یا آثار مشخصی محدود نکند. زیرا این جشنواره گردهمایی بسیار بزرگی است که نیازمند صرف زمان بیشتر است.همچنین نباید موضوعات را در جشنواره محدود کرد و تمام فعالیت هایی که در طول سال انجام می شود باید در طراز مشخصی بررسی شود.
وی در خصوص حضور برنامه سازان کشورهای خارجی در جشنواره بین المللی رادیو گفت: به علت اینکه برنامه سازان سایر کشورها مدت زمان بسیار محدودی در زمان برگزاری جشنواره حضور دارند، شاید زمان کافی برای استفاده از همه نقطه نظرات آنها میسر نشده و تعامل فنی و تکنیکی میان آنها و برنامه سازان خودمان به حد کافی محقق نشود. اما با این حال حضور آنها در ایران منجر به آن می شود که با فرهنگ و مردم ما بیشتر آشنا شوند.
** قدم به قدم تا تولیدی فاخر
وی درباره فضای حاکم بر جشنواره بین المللی رادیو گفت: باید در راستای نحوه برگزاری جشنوراه ،فضای صمیمی گسترده تری ایجاد شود تا مسئولان و برنامه‌سازان بیش از هر زمان دیگری به هم نزدیک و از نظرات هم مطلع شوند.
نشیبا درباره روند رو به رشد جشنواره رادیو و مقالات علمی ارائه شده به آن افزود: باید استفاده شایسته از منابع گوناگون، خصوصا نیروی انسانی مجرب مورد توجه قرار گیرد تا یک کار فاخر تولید شود. هر چند که واقعا نمی توان تمام سلایق را راضی نگه داشت اما تلاش ها به نحوی باشد که بیشترین رضایت ممکن به دست آید
وی افزود: همچنین در این میان تلاشهای صورت گرفته از سوی فرهیختگان و اساتیدی که در زمینه های مختلف علمی به فعالیت مشغول بوده و حجم قابل توجهی از امور پژوهشی را در قالب مقاله علمی به جشنواره بین المللی رادیو و اجلاس جهانی صدا ارایه کرده اند نیز بسیار مهم است، باید در رابطه با شیوه های صحیح انتقال این مفاهیم علمی ارزشمند نیز راهکارهای مناسبی صورت گیرد.
نشیبا افزود: در عین حال این مطالب وقتی به دست مسئولان می رسد باید به شکلی باشد که مدیران ما فرصت مطالعه آنها را داشته باشند و نباید اجازه داده شود که این مطالب در قفسه های کتابخانه صرفا قرار بگیرد.
وی افزود: به عبارت بهتر باید این مقالات به اولویت های اصلی مدیران تبدیل شوند.بعضی از این آثار بیشتر نگاه ایده آلی دارد که شاید امکان اجرایی شدن آنها در مدت زمان مشخصی میسر نشود و بعضی آثار دیگر نیز به گونه ای هستند که امکان استفاده کاربردی از آنها کمتر وجود دارد و جنبه های پژوهشی آنها مورد مطالعه واقع می شود.
وی گفت: همچنین باید مطالب مورد نظر با زبانی قابل فهم در اختیار همه سطوح برنامه‌سازان قرار بگیرد تا آنها با اطمینان خاطر به فعالیت خود ادامه دهند. مدیران ، برنامه سازان و همه عوامل در زمان برگزاری جشنواره باید بیش از گذشته به هم نزدیک شوند و صحبت کنند.
چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو به همراه ششمین اجلاس جهانی صدا اردیبهشت سال آینده خاتمه می یابد.
فراهنگ**9210**3009

نظر شما