شناسهٔ خبر: 30029198 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ترکیه:به مخالفت آمریکا با عملیات ما درسوریه توجهی نداریم

تهران-ایرنا- «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه با انتقاد از سیاست های آمریکا در شمال سوریه گفت: آمریکا در شمال عراق و در عملیات عفرین در شمال سوریه قصد محدود کردن ترکیه را داشته و اکنون در شرق فرات نیز همین سیاست را دنبال می کند اما اجازه این کار را نخواهیم داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، وی که به منظور انجام برخی دیدارهای رسمی عازم اسلام آباد، پایتخت پاکستان شد؛ افزود که ترکیه دو عملیات سپر فرات و شاخه زیتون را در سوریه به تنهایی انجام داده و به مخالفت های آمریکا توجهی نکرده است.
وی اضافه کرد که آمریکا در شمال عراق و در عملیات عفرین در شمال سوریه و اکنون در شرق فرات در شمال شرق سوریه قصد محدود کردن ما را داشت اما ترکیه به آن اجازه نداده و نخواهد داد.
وزیر کشور ترکیه تصریح کرد: آمریکا فکر می‌کرد می‌تواند با دست ‌پرورده‌های خود ما را شکست دهد و محاصره کند اما ترکیه از این اقدام هم سربلند بیرون آمد.
سویلو گفت که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور سوریه اعلام کرد که عملیات نظامی این کشور در شرق فرات در سوریه ضد کردهای (ی پ گ) (YPG) در روزهای آینده آغاز خواهد شد.
وزیر کشور ترکیه روز گذشته نیز طی سخنرانی در مجلس ملی این کشور گفت: در شمال عراق رفراندوم برگزار شد و چیزی نمانده بود که یک دولت شکل بگیرد، اما ترکیه سریع در همکاری با ایران و عراق وارد این پرونده شد و از این بازی ممانعت به عمل آورد.
تنش میان آنکارا و واشنگتن در شمال سوریه با تهدید و ارعاب نیروهای نیابتی دو طرف در این منطقه طی روزهای گذشته آغاز شد.
ترکیه با هدف نابودی گروه های کرد که تحت حمایت دولت آمریکا بودند 20 ژانویه (30 دی ماه 1396) به خاک سوریه تجاوز و عملیاتی را به نام شاخه زیتون در منطقه عفرین در شمال سوریه آغاز کرد. شهری که یگان های مدافع خلق در سال 2012 به کنترل خود درآورده بودند.
اما آنچه که بر شدت این نگرانی های ترکیه طی ماه های اخیر افزود، این بود که مقام های آمریکایی در اظهاراتی اعلام کردند که برنامه ای برای خروج از سوریه ندارند و این مساله یعنی تداوم حضور نیروهای کرد در مرز با این کشور و آن هم با حمایت مستقیم آمریکا.
همین مسال باعث شد که رئیس جمهوری ترکیه چهارشنبه گذشته طی سخنرانی در کنفرانس صنایع دفاعی آنکارا اعلام کند طی روزهای آتی عملیات شرق فرات را که تحت سلطه کردهای شمال شرق سوریه قرار گرفته، کلید می زند.
خاورم**9366**3224*1049

برچسب‌ها:

نظر شما