شناسهٔ خبر: 30029065 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

معاون پرورشی آموزش و پرورش مازندران:

جشن تکلیف یک خاطره شیرین تربیتى و معنوى است

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه جشن تکلیف یک خاطره شیرین تربیتى و معنوى است، گفت: هر انسان مکلّف یا کسى که به سنّ تکلیف نزدیک مى شود، لازم است دانستنی‌های علمی را بداند و آشنا باشد که به فرمان خداوند، چه کارهایى را باید انجام دهد و چه کارهایى را نباید انجام دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران؛ «محمد شعبانی» در حاشیه مراسم جشن تکلیف 750 دانش‌آموز پایه سوم ابتدایی که صبح امروز در حسینه عاشقان ساری برگزار شد، اظهار داشت: وقتى پسر یا دختر به سنّ معیّنى رسیدند و بالغ شدند، به آنان «مکلّف» گفته مى شود و کسى که به سنّ تکلیف مى رسد، باید دستورهاى دینى را انجام دهد و به واجبات عمل کند و از آنچه خداوند ممنوع ساخته (یعنى محرّمات) پرهیز کند.

وی با بیان اینکه کسى به سعادت مى رسد که در اجراى فرمان خدا کوشا باشد، افزود: خداوند، براى آنکه ما به سعادت برسیم و راه صحیح زندگى را بشناسیم، هم در وجود ما «عقل» قرار داده و هم توسّط پیامبران «دین» فرستاده است تا با عمل به راهنمایی‌هاى عقل و دین، انسان‌هایى کامل و سعادتمند شویم.

شعبانی با بیان اینکه خاطره جشن تکلیف یک خاطره شیرین تربیتى و معنوى است، خاطرنشان کرد: «بلوغ» یعنى رسیدن به حدّى از شرایط جسمى که فرد بتواند تکلیف‌هاى الهى را انجام دهد و این نشانه هایى دارد، از جمله تمام شدن 9 سال و وارد شدن به ده سالگى که شرط سنّى در دختران است. دختران از نظر سنّ زودتر از پسران به تکلیف مى رسند و این نوعى امتیاز براى آنان و نشان آمادگى بیشترشان است.

معاون پرورشی آموزش و پرورش مازندران درادامه سخنان خود، تصریح کرد: «عقل» یعنى نیروى شناخت خوب و بد که در انسان است. کسى که دیوانه و سفیه باشد، تکلیف هم ندارد. عقل، پایه همه تکلیف‌هاى دینى است. انسان وظیفه دارد که احکام را یاد بگیرد و به بهانه ندانستن، نمى تواند از انجام وظایف دینى کوتاهى کند.

وی خاطرنشان کرد: مسلمان واقعى کسى است که از دستورهاى خدا کاملا پیروى کند و با نافرمانى در مقابل پروردگار، خود را گنهکار و اهل دوزخ نسازد.گناه هر چه کوچک باشد، ولى چون نسبت به خداى بزرگ است، بزرگ به حساب مى‌آید.

این مسئول با اشاره به اهداف جشن عبادت گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف این برنامه این است که فرزندان ما با احکام دین آشنا شوند. برای مثال آنها با نماز، حجاب و سایر مباحث دینی آشنا شده و یاد می‌گیرند که رعایت این احکام دینی می‌تواند عامل مهمی برای جلوگیری از مشکلات و رسیدن آنان به سعادت باشد.

شعبانی با بیان اینکه حجاب عامل تحکیم خانواده و کاهش آسیب های اجتماعی است، افزود: عفاف و پاکدامنى براى یک مسلمان از بزرگترین ارزش‌ها به حساب مى‌آید. هر دختر باید بکوشد تا عفیف و پاک و خداترس باشد وحجاب خود را به طور کامل حفظ کند و به کمک ایمان به خدا و ترس از قیامت، از گناهان و رذایل اخلاقى بپرهیزد.

نظر شما