شناسهٔ خبر: 30029034 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک کارشناس روابط بین‌الملل:

ایران به تعامل با اروپا امیدوار است

نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه اصفهان گفت: می‌توان گفت اروپا در بسیاری از مواقع وعده‌های خود را با تأخیر عملی کرده‌ است و در بعضی مواقع اصلاً عملی نکرده‌ است، اما ایران همچنان تعامل خود را با اروپا حفظ کرده و به این تعاملات امیدوار است.

صاحب‌خبر -

محمدعلی بصیری در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در بخش تحرکات بین الملل اروپا مرتب این تاکید وجود دارد که بر حفظ برجام و پایبندی آن بین ایران و بقیه اعضا مقید است و از آن حمایت می‌کند و موضوع را اعلام می‌کند که ایران باید از مزایای برجام بهره‌مند شود.

وی ادامه‌داد: برخی از دولت‌های اروپایی سیستم‌هایی را پایه‌گذاری کرده‌اند که شرکت‌های مربوط به آنان در هنگام تجارت با ایران از مجازات آمریکایی‌ها ضربه نخورند و یا اگر متحمل خساراتی شدند به وسیله صندوق اتحادیه اروپا این خسارت‌ها جبران شوند تا در واقع این شرکت‌ها برای تجارت با ایران ترغیب شوند.

وی افزود: قرار است یک کانال بانکی اروپایی ویژه تجارت با ایران طراحی شود که در حال حاضر کلیات این طرح شکل گرفته‌ و از طرفی قرار است آلمان یا فرانسه رابط مبادلات بانکی بین ایران و اتحادیه اروپا باشند، ظاهراً نماینده اتحادیه اروپا این خبر را داده که در روزهای آتی این کانال بانکی باز خواهد شد.

بصیری در خصوص عملی نشدن وعده‌های اروپا اشاره کرد: می‌توان گفت اروپا در بسیاری از مواقع وعده‌های خود را با تأخیر عملی کرده‌است و در بعضی مواقع اصلاً عملی نکرده‌است، اما ایران همچنان تعامل خود را با اروپا حفظ کرده و به این تعاملات امیدوار است.

این کارشناس سیاسی و استاد روابط بین الملل دانشگاه اصفهان با اشاره به طرح "SPV" جایگزین سوئیفت تصریح کرد: سوئیفت در واقع سیستم کنترل مالی بانکی آمریکا با محوریت دلار است که  مقر اصلی آن در سوئیس قرار دارد، اخیراً با سو استفاده‌ای که دولت آمریکا از این سیستم داشته‌است و از آن برای مجازات کشورها  و ایجاد محدودیت در تجارت و تحریم‌های اقتصادی استفاده می‌کند باعث شد قطب‌های اقتصادی اروپایی به فکر راه اندازی سیستمی باشند که سوئیفت آمریکایی را کنار بگذارد و البته آمریکایی‌ها از این اقدام اروپا ناراضی هستند و بارها به دولت‌های اروپایی هشدار داده‌اند.

انتهای پیام

نظر شما