شناسهٔ خبر: 30028096 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

گزارش جماران از مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی

به مناسبت روز ملی پژوهش از پژوهشگران برتر پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی تقدیر شد.

صاحب‌خبر -

مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی عصر روز گذشته (یکشنبه 25 آذر ماه) همزمان با روز ملی پژوهش برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن اسلامی در این مراسم با بیان اینکه پژوهشگری مستلزم سه ضلع خواندن، نوشتن و نقادی است، گفت: خواندن قوت پژوهش است. بخش وسیعی از زندگی تمام پژوهشگران به خواندن می گذرد. مرحوم فلسفی روزی پنج ساعت کتاب می خواند. خواندن بنیاد پژوهش است اما متأسفانه نظام آموزشی ما خواندن را به یک کنش مکانیکی تبدیل کرده است.

مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: لذت خواندن یک چالش فکری است. اگر این گونه خواندن را در خودمان شکل دهیم، خواندن برای ما لذت بخش می شود. هنگاهی که خواندن در ما نهادینه شد با نویسنده اثر وارد گفت و گو می شویم. خواندن واقعی باید خروجی داشته باشد. خواندن بدون هدف درازمدت ثمری ندارد. این هدف باید نوشتن باشد.

وی دومین ضلع منش دانشوری را نوشتن دانست و اظهار داشت: هیچ علمی بدون نوشتن پایدار نمی ماند. اما شوربختانه نظام آموزشی ما را به گونه ای شکل می دهد که نوشتن روز به روز برای ما سخت تر می شود و بسیاری از فارغ التحصیلان ما نمی توانند راحت بنویسند و نوشتن برای آنها معضل است. بخشی از تقلب در پایان نامه ها به همین دلیل است که فرد نمی تواند بنویسد و یاد نگرفته که بنویسد.

اسلامی با اشاره به اینکه نقد مشارکت در تولید و  خلاقیت علم است، ادامه داد: این جنبه کار هم روز به روز در کشور ما کمرنگ تر می شود. آنچه فارغ التحصیل می نویسد را کسی نمی خواند و یا می خواند و آنها را تکراری و بی ربط می شمارد. از طرف دیگر بعضی اشخاص معتقدند در مقام نقد اشکال ندارد دشنام دهیم و جالب این است که آن را تئوریزه هم می کنند. این منطق و منش نقادی نیست و نقد را با فحاشی و برخورد شخصی یکی شمردن است. امیدوارم بیاموزیم که در عرصه نقد حرفه ای بیاندیشیم.

مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی

امیر عظیمی دولت آبادی، معاون پژوهشی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، نیز در این مراسم ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های پژوهشی این پژوهشکده گفت: سعی کردیم ارتباطمان را با رسانه ها قوی تر کنیم و اخبار  فعالیت هایی که در این پژوهشکده انجام می شود یک سال گذشته در مقایسه با سال های قبل انعکاس بیشتری داشته است. از پایگاه خبری جماران تشکر می کنیم که اخبار ما را پوشش می دهند.

وی افزود: همکاران من سعی کرده اند منابعی که اعضای هیأت علمی و دانشجویان نیاز دارند به صورت ساده تری در اختیار آنها قرار دهند. امکان دسترسی دانشجویان را به پایگاه های علمی داخلی و خارجی و امکان استفاده از منابع علمی سایر دانشگاه ها، به خصوص دانشگاه تهران نیز در حال فراهم شدن است. تلاش ما این است که حوزه های فعالیت های پژوهشکده را به خارج از پژوهشکده و حتی کشور گسترش دهیم.

مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی

محسن بهشتی سرشت، عضو هیأت علمی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، نیز در این مراسم گفت: بدون تردید پژوهش بنیه توسعه کشور است. شعار کلیدی برنامه چهارم توسعه که زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی نوشته شد «توسعه علمی رمز بقای کشور» بود و این همان چیزی است که امیرالمؤمنین(ع) و سایر بزرگان مطرح می کردند.

در پایان این مراسم برگزیدگان فعالیت های پژوهشی این پژوهشکده به شرح زیر معرفی شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند:

برگزیدگان هیأت علمی: محمدرضا طالبان، محمد محمودی کیا، فاطمه طباطبایی

تقدیر شدگان هیأت علمی: سید صدرالدین موسوی، حمید بصیرت منش، محمد رودگر، گیتی پورزکی، حسن مهدی پور، سید محمود سادات، امیر عظیمی دولت آبادی

پژوهشگر برتر دانشجو: علیرضا محسنی، محمدعلی نظری، احسان عسکری، سید امیرعباس افشار

پژوهشگر برتر دانش آموخته: ایرج سوری، زهرا یوسفی، حسینعلی قربانی

پژوهشگر قابل تقدیر دانشجو: آیلار ملکی، علی زارعی، محمد امین زارعی، محمد جمال لو، مهدی امینی، زینب خداداد، توحید خدایی، صادق بهرامیان

پژوهشگر قابل تقدیر دانش آموخته: توران منصوری، زهره خانی، مرضیه بیگی زاده، مهشید رضایی، صداقت شفیع زاده

گزارش تصویری مراسم>>>>> مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی

انتهای پیام

نظر شما