شناسهٔ خبر: 30025418 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد

قیمت نفت در آینده چه خواهد شد؟

رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران می‌گوید: نارسایی ژئوپلیتیک، ایجاد مباحث سیاسی در خاورمیانه و سیاست‌های دستوری که به اوپک اعمال می‌شود، به نظر می‌رسد قیمت جهانی نفت را در سال 2019 به حدود 60 و در خوشبینانه‌ترین حالت 65 دلار برساند.

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، در گزارش دورنمای اقتصادی جهان صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی شده است عرضه جهانی نفت به تدریج افزایش پیدا کرده و قیمت هر بشکه نفت در سال ۲۰۱۹ به ۶۸٫۷۸ دلار و در سال ۲۰۲۳ به ۶۰ دلار می‌رسد. طبق پیش‌بینی این صندوق جهانی، میانگین قیمت هر بشکه نفت در سال میلادی جاری به ۶۹٫۳۸ دلار می‌رسد که بالاتر از قیمت ۶۲٫۳۰ دلار پیش‌بینی شده است. حال این پرسش مطرح می‌شود که صعودی بودن قیمت نفت چقدر محتمل است؟

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران در پاسخ به این پرسش که بارار نفت در آینده چه خواهد شد؟ به تجارت‌نیوز گفت: با توجه به سیاست‌گذاری که در اوپک انجام شد و تحولات سیاسی که از خرداد تا امروز در جهان شکل گرفته، سایه خودش را بر قیمت نفت انداخته است. یعنی طی ماه‌های اخیر به جای آن که قیمت جهانی نفت براساس عرضه و تقاضا تعیین تکلیف شود، بالعکس قیمت این کالا تحت تاثیر تحولات سیاسی انجام گرفته است.

رضا پدیدار در ادامه درباره پیش‌بینی قیمت نفت اظهار کرد: بنابراین در این بازه زمانی نمی‌توان چشم‌اندازی را برای قیمت نفت ترسیم کرد؛ چرا که تغییرات در قیمت‌ها مبتنی بر تحولات سیاسی است. اکنون میزان مصرف نفت خام در جهان عددی بالغ بر ۹۶ تا ۹۷ میلیون بشکه در روز است. چنانچه آثار سیاسی در نحوه مبادلات نفتی ایجاد نشود، تقاضا باید به‌طور طبیعی افزایش یابد.

پیش‌بینی قیمت نفت پیش‌بینی قیمت نفت عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می‌گوید: در این بازه زمانی نمی‌توان چشم‌اندازی را برای قیمت نفت ترسیم کرد؛ چرا که تغییرات در قیمت‌ها مبتنی بر تحولات سیاسی است.

به گفته او، در این بازه زمانی روند افزایش عرضه کندتر از تقاضاست. قاعدتا باید افزایش قیمت نفت شکل بگیرد.

این فعال اقصادی اضافه کرد: نارسایی ژئوپلیتیک، ایجاد مباحث سیاسی در خاورمیانه (که نزدیک ۴۰ درصد نفت خام جهان تامین می‌کند) و سیاست‌های دستوری که به اوپک اعمال می‌شود، به نظر می‌رسد قیمت جهانی نفت در سال ۲۰۱۹ باید حدود ۶۰ و در خوشبینانه‌ترین حالت ۶۵ دلار شود؛ این در حالی است که این رقم بیش از این افزایش نخواهد یافت.

پدیدار اظهار کرد: افزایش قیمت نفت در حالی اتفاق می‌افتد که اوپکی‌ها با غیراوپکی‌ها متحد شوند تا قیمت و عرضه نفت را همانند گذشته هدایت و کنترل کنند.


نظر شما