شناسهٔ خبر: 30025285 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها؛

احداث فرودگاه جدید ممنوع است

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: براساس قانون برنامه ششم توسعه، احداث فرودگاه های جدید در کشور ممنوع اعلام شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، رحمت الله مهابادی در نشست خبری سومین نمایشگاه صنعت حمل و نقل و صنایع وابسته با بیان اینکه در بهترین شرایط ناوبری هوایی و صنعت فرودگاهی کشور در طول چهار دهه اخیر قرار داریم، گفت: از جنبه های بهسازی و نوسازی سامانه های فرودگاهی و همچنین زیرساخت های این صنعت در بهترین شرایط هستیم.

وی افزود: امروز از اولین سامانه بومی SSR بهره برداری آزمایشی خواهد شد. این سامانه راداری در فرودگاه مهرآباد نصب می شود همچنین به زودی بهره برداری از اولین سامانه سیمیلیتور (شبیه سازی) سه بعدی برج مراقبت پرواز که توسط کارشناسان داخلی ساخته شده است، آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران یادآور شد: عملیات نصب رادار آسمان ایران نیز به زودی انجام می شود که به امنیت آسمان پایتخت کمک شایانی خواهد کرد.

وی درباره توسعه فرودگاه ها یادآور شد: براساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری به دلیل دسترسی مردم به طور میانگین در هر ۱۰۰ کیلومتر به یک فرودگاه، نیازمند احداث فرودگاه جدید نیستیم. همچنین در برنامه ششم توسعه نیز ایجاد فرودگاه جدید ممنوع شده است اما متولیان بخش صنعت هوانوردی و راه و شهرسازی به این نتیجه رسیده اند که برای توسعه فرودگاه ها باید جهت دهی درست داشته باشیم.

مهابادی خاطرنشان کرد: فرودگاه های نسل سوم و یا کوچک طرحی است که از سوی شرکت فرودگاه ها ارائه شده و ناظر بر این است که به دنبال اجرای عدالت جغرافیایی در زمینه توسعه فرودگاهی در کشور باشیم. این عدالت اجتماعی با احداث فرودگاه های نسل سوم که فرودگاه های ارزان قیمت با هزینه های پائین، فعالیت هواپیماهای کوچک و امکان تغییر تایم پروازها نسبت به میزان پروازها هستند، توسعه خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تصریح کرد: در هشت ماهه نخست امسال نسبت به هشت ماهه نخست سال گذشته، در ۱۰ فرودگاه درجه دو و سه کشور مانند جهرم، خوی، مراغه، پارس آباد و ... نشست و برخاست هواپیما افزایش داشته است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره چرایی بالا بودن هزینه احداث باند بتنی ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد که براساس اعلام خود مهابادی در هفته گذشته ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بوده، تأکید کرد: قرارداد احداث این باند براساس مناقصه عمومی به امضاء رسیده است. قرارداد ساخت باند ۶۰ میلیارد تومان بود ولی آن رقمی که ذکر شد( ۱۳۰ میلیارد تومان) ارزش فعلی پروژه بوده است. همچنین در این قرارداد نوسازی سامانه لایتینگ باند نیز (نوررسانی) گنجانده شده بود. به طور کلی شرکت فرودگاه ها در چهار سال اخیر ۷ هزار میلیارد تومان در پروژه های عمرانی هزینه کرده است که براساس اعلام دستگاه های نظارتی حتی یک ریال نیز تخلف نداشته ایم.

نظر شما