شناسهٔ خبر: 30025124 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

آینده بسیار بدی در انتظار خودروسازهای داخلی است/ بازار را دو دستی تقدیم دلالان کردیم

سال هاست، خودروسازها تلاش می کنند تا قیمت خودرو را در بازار آزاد کنند؛ هر چند معنی آزادسازی قیمت ها در نگاه آنها، قدری با آزادسازی واقعی متفاوت است، چون خودروسازهای ما، زمانی که واردات ممنوع شده و بازار انحصاری در دست خودشان است، حرف از آزادسازی قیمت ها می زنند.

صاحب‌خبر -

آینده بسیار بدی در انتظار خودروسازهای داخلی است/ بازار را دو دستی تقدیم دلالان کردیمسال هاست، خودروسازها تلاش می کنند تا قیمت خودرو را در بازار آزاد کنند؛ هرچند معنی آزادسازی قیمت ها در نگاه آنها، قدری با آزادسازی واقعی متفاوت است، چون خودروسازهای ما، زمانی که واردات ممنوع شده و بازار انحصاری در دست خودشان است، حرف از آزادسازی قیمت ها می زنند.

به گزارش «تابناک»؛ خودروسازها به کمک لابی های سنگینی که در ارکان قدرت دارند، توانسته اند به مقصود خود برسند و مسئولان کشور را راضی کنند تا محصولات خود را با قیمت 5 درصد پایین تر از حاشیه بازار به فروش برسانند؛ طرحی که محمد شریعتمداری، وزیر سابق صمت، با آن مخالفت کرد و شاید بتوان گفت، یکی از چشم های اسفندیار استعفای وی نیز همین موضوع بود!

به هر حال، عمر وزارت شریعتمداری به تغییرات قیمت خودرو قد نداد و حال گردونه تغییر قیمت به رضا رحمانی، وزیر جدید صمت رسیده است. وی که زمانی رئیس کمیسیون صنایع مجلس بود، ارتباطات نزدیکی با خودروسازان دارد و هر چند در اوایل کار قدری در مقابل این موضوع مقاومت کرد، سرانجام درخواست خودروسازان را تمام و کمال پذیرفت.

اما در سوی دیگر این ماجرا، نمایندگان مجلس هستند که در بین آنها هم مانند وزارت صنایع طرفداران خودروسازی ها بیش از طرفداران مصرف کننده هاست و اینکه از اول سال جاری، طرحی برای ساماندهی بازار خودرو در دستور کار مجلس قرار گرفته و هنوز خبری از آمدن آن به صحن نیست و حتی شنیده ها، حکایت از تغییرات اساسی و ابتر ماندن طرح اولیه دارد.

بهرام پارسایی در گفت وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: این طرح ماه هاست، در پیچ و خم های مجلس گیر کرده است؛ هر چند برخی اعضای کمیسیون صنایع از این طرح دفاع کردند، خروجی کمیسیون آن چیزی نیست که هدف طراحان بوده باشد.

این نماینده مجلس در توضیح این مطلب گفت: کمیسیون صنایع در کنار بررسی این طرح، قوانین لایحه هوای پاک را قرار داده که بسیاری از این موارد کاملا با روح این طرح در تناقض است. خلاصه آنکه این طرح آن چیزی نیست که ما پیشنهاد داده بودیم، ولی اگر به صحن برسد، ما دو پیشنهاد در این خصوص داده ایم: پیشنهاد نخست اینکه طرح اولیه بازگردد. پیشنهاد دوم نیز اصلاح بندهایی است که به کلی تغییر پیدا کرده است؛ بنابراین، با توجه به دلایل متقن و نارضایتی عمومی ـ که نسبت به صنعت خودرو در جامعه وجود دارد و نمونه های زیادی از آن نیز دیده می شود ـ فکر می کنم که مجلس با برگشت به طرح اولیه موافقت کند.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس در ادامه افزود: همین صدا و سیما، چند وقت پیش در یکی از برنامه های خود، نظرسنجی درباره افزایش قیمت خودرو برگزار کرد و از مردم پرسیده بود، نظر شما درباره افزایش قیمت چیست و سود آن به چه کسی می رسد؟ پاسخ بیش از 97 درصد مردم، خودروسازها و دلال ها بود.

این نشان می دهد، بیشتر مردم از این وضعیت ناراضی هستند و این نارضایتی قطعا به نمایندگان نیز منتقل شده است. این موضوع از روز هم روشن تر است که وضعیت صنعت خودروسازی ما در راستای منافع عمومی نیست، بلکه در راستای حفظ منافع خودروسازان و مدیران آنهاست؛ بنابراین، فکر می کنم نمایندگان به این طرح رأی خواهند داد.

این نماینده مجلس در خصوص افزایش های اخیر خودروهای داخلی نیز گفت: من اعتقاد دارم که این آشفته بازار، برنامه خودروسازها بوده و تحویل ندادن خودرو در زمان مقرر به خریداران و اشتیاق بازار، باعث افزایش قیمت خودرو شده است.

وی ادامه داد: با توجه به این شرایط، سنجش بازار و نتیجه گیری برای اشتیاق در این زمان به نظر من دلیل نیست؛ این یعنی اذعان به اینکه ما زورمان به بازار نمی رسد و بازار را رها کرده ایم و هرچه بازار پیش برود، ما دنبال آن می رویم؛ این یعنی نبود نظارت که حرکت مسخره ای است؛ یعنی ما هر چه دلال ها بگویند، می فروشیم. من آینده بسیار خطرناکی برای خودرو کشور پیش بینی می کنم. بدهی های اینها زیاد شده و هر روز این بدهی ها انباشته می شود و اگر وضعیت به همین منوال پیش برود، تا چند سال دیگر به کلی از بین خواهند رفت.

نظر شما