شناسهٔ خبر: 30025106 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ایران از موفق‌ترین کشورها در زمینه کاهش مرگ و میر مادران باردار/ واگذاری تامين بخشی از حوزه دارو به هيئت امنای صرفه جويی جدید نیست

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ایران یکی از کشورهای موفق در زمینه کاهش مرگ و میرهای‌ ناشی از مادران باردار است و فوتی‌های مادران بر اثر زایمان به میزان 75 درصد در کشور کاهش پیدا کرده است.

صاحب‌خبر -
ایران از موفق‌ترین کشورها در زمینه کاهش مرگ و میر مادران باردار/ زایمان، شایع‌ترین علت بستری در بیمارستان‌های کشورحریرچی گفت: ایران یکی از کشور‌های موفق در زمینه کاهش مرگ و میرهای ناشی از مادران باردار است و فوتی‌های مادران بر اثر زایمان به میزان ۷۵ درصد در کشور کاهش پیدا کرده است.
 
به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  ایرج حریرچی‌ سخنگوی وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری هفتگی‌ که ساختمان مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: کاهش مرگ و میر‌ و عوارض ناشی از بارداری و زایمان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های بهداشت و درمانی در هر کشوری محسوب می‌شود ولی با اینکه زایمان و فرزند‌آوری یک خاطره شیرین در بین خانواده‌ها است اما ممکن است به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای با مرگ و میر‌هایی همراه باشد.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها طی چند دهه اخیر تلاش زیادی برای پیشگیری از مرگ و میر و عوارض جدی زایمان شده است و خوشبختانه تعداد زنان بارداری که به دلیل زایمان فوت کرده‌اند با انجام اقدامات مناسب کاهش چشمگیری‌ پیدا کرده است.

کاهش  مرگ و میر‌ ناشی از بارداری  از اهداف توسعه هزاره 

حریرچی‌ با اشاره به اینکه تا سال 2015 کاهش 70 درصدی مرگ و میر‌ ناشی از بارداری یکی از اهداف توسعه هزاره تعیین شده است، افزود: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال 2016 ایران یکی از موفق‌ترین کشورها در زمینه کاهش مرگ و میر مادران باردار بوده است و بیش از 75 درصد از مرگ و میرهای‌ مادران باردار در کشورمان کاهش پیدا کرده است و هدف اصلی ما حذف کلی مرگ قابل اجتناب مادران باردار است.

زایمان، شایع‌ترین علت بستری در بیمارستان‌های کشور

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: شایع‌ترین علت بستری در بیمارستان‌های کشور زایمان است به طوری که در سال 95 یک میلیون و 560 هزار و 54 زایمان انجام شده است که این مقدار زایمان در 99.7 درصد از بیمارستان‌های تسهیل کننده زایمان بوده است.

وی با اشاره به اینکه در سال 95  هر 100 هزار زایمان 18.1 مورد مرگ مادران باردار را به همراه داشته است گفت:  این آمار نسبت به کشورهای مشابه نسبتاً خوب است به طوری که 25 سال پیش 90 مورد مرگ و میر‌ و در سال 56 تعداد فوت‌های مادران باردار 274 مورد به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: امروزه شاهد کاهش بیش از 93 درصدی مرگ و میر‌ مادران باردار هستیم و خوشبختانه بعد از 40 سال از انقلاب  میزان فوتی مادران باردار از 274 مورد در 100 هزار جمعیت به 18.1 رسیده است.

علل اصلی مرگ زنان باردار

حریرچی‌ با اشاره به اینکه ما باید به آمار 10 مورد مرگ و میر مادران باردار به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت برسیم، افزود: خونریزی‌ و مسمومیت حاملگی‌ دو علت اصلی مرگ مادران باردار است که افزایش سن زایمان به عنوان یک عامل بیماری زمینه‌ای محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: مرگ و میر مادران باردار بالای 35 سال 3 برابر مادران زیر 30 سال و فوت مادران باردار بیش از 40 سال 4 برابر افراد زیر 30 سال است.

سخنگوی وزارت بهداشت تأکید کرد: 4 استان کشور مرگ و میر مادران باردار بیشتر از سایر نقاط کشور است که وزارت بهداشت در آنجا مستقر و اقدامات مؤثری را برای کاهش میزان فوتی‌های مادران باردار انجام داده است.

آمار سزارین در کشور در 6 ماهه اول سال

حریرچی‌ با اشاره به اینکه در 6 ماهه اول سال 97 آمار سزارین‌ کشور در حدود 50 درصد است، افزود: آمار سزارین‌ یک روند کاهشی در کشور دارد به طوری که در 6 ماهه اول سال از حدود 55 درصد به 47.3 درصد رسیده است که در این میان رقم مطلوب و ایده‌ آل بین 10 تا 15 درصد است.

وی اضافه کرد: آمار زایمان به روش سزارین در کشور ایسلند‌ 14.8، هلند 17 درصد، انگلیس 24 درصد و آمریکا 33 درصد است.

فعالیت بیش از 39 هزار  متخصص و فوق تخصص در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص تعداد پزشکان متخصص و فوق تخصص در کشور گفت: در حال حاضر 39 هزار و 398 متخصص و فوق تخصص در کشور مشغول به ارائه خدمات بهداشتی – درمانی هستند که از این تعداد 4 هزار و 603 متخصص داخلی، 4 هزار و 544 متخصص زنان و زایمان، 3 هزار و 920 متخصص اطفال، 3 هزار و 327 متخصص بی هوشی، 3 هزار و 243 متخصص جراحی عمومی و زیرمجموعه‌های آن، 2 هزار و 361 متخصص رادیولوژی، 2 هزار و 54 متخصص قلب و عروق، هزار و 709 متخصص ارتوپدی، هزار و 699 متخصص روانپزشک، هزار و 694 متخصص چشم و زیرمجموعه‌های مربوطه‌ است.

وی با اشاره به اینکه آمار پزشکان متخصص در کشور نسبت به قبل از انقلاب به اندازه 10 برابر رشد داشته است، ادامه داد: از نظر تعداد پزشکان متخصص و فوق تخصص هنوز مشکلاتی در برخی از مراکز استان‌ها، مناطق کم برخوردار و محروم داریم که علت این مسئله این است که 4.8 متخصص به ازای هر 10 هزار جمعیت در کشور داریم که این نسبت در کشورهای مشابه بین 2 تا 5 برابر نسبت ایران است.

حریرچی ادامه داد: بیش از 50 درصد از متخصصان در تهران و بیش از 70 درصد از پزشکان متخصص و فوق تخصص در کلانشهرها‌ به دلیل استانداردهای‌ زندگی حضور دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: وزارت بهداشت به طور متوسط 3 سال می‌تواند پزشکان را در مناطق محروم و مناطق دلخواه این وزارتخانه‌ بفرستد و افرادی که تحت سهمیه‌های بومی و خاص پذیرش شده‌اند 3 برابر مدت تحصیل موظف به فعالیت در این مناطق خاص و محروم هستند که امسال 450 نفر تحت عنوان سهمیه مناطق محروم در 650 سهمیه خاص به ارائه خدمات بهداشتی – درمانی در مناطق تعیین شده مشغول شده‌اند.

تصویب  راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای شاغلین حرفه‌های پزشکی

وی ادامه داد: در آبان ماه امسال راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای شاغلین حرفه‌های پزشکی به وسیله سازمان نظام پزشکی ابلاغ شده است و این راهنما در شورای عالی نظام پزشکی به تصویب رسیده است.

حریرچی‌ ادامه داد: ابلاغیه‌ اصول اخلاق پزشکی‌ از اهمیت زیادی برخوردار است و موارد رابطه بین بیمار و پزشک را شامل می‌شود، این راهنمای اخلاق پزشکی به وسیله شورای عالی نظام پزشکی به تصویب رسیده است و در ماده 30 این آیین نامه ارجاع بیماران به دیگر شغل‌ها و حرفه‌های پزشکی و وابسته همچنین مؤسسات پاراکلینیکی‌ مانند تصویربرداری، بیمارستان، داروخانه، منافع بیماران مدنظر قرار داده شده است.

وی ادامه داد: بر اساس این ابلاغیه‌ همه ارجاع‌ بیماران باید در راستای مصالح آنها و بر اساس توصیه‌های علمی و صلاحیت کیفیت مراکز ارائه دهنده بهداشتی – درمانی باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت تأکید کرد: در راهنمای حرفه‌‌ای پزشکی که به وسیله سازمان نظام پزشکی ابلاغ شده است دریافت هرگونه پاداش، هدیه و وجه نقد به ازای‌ ارجاع بیمار به دیگر شاغلان حرفه‌‌ای‌ پزشکی ممنوع شده است.

ممنوعیت هدایت بیمار از مراکز درمانی و خیریه به مطب‌های شخصی

حریرچی‌ تأکید کرد: بر اساس ماده 42 ابلاغیه‌ راهنمای‌ عمومی اخلاق حرفه‌ای، جذب و هدایت بیمار از مراکز درمانی دولتی خیریه‌ و وابسته به دولت به مطب‌های شخصی و بخش‌های خصوصی به منظور استفاده نقدی به وسیله شاغلان حرفه‌ای پزشکی و وابسته نیز ممنوع است و پزشکان فقط باید داروهای موجود در فهرست دارویی کشور را به بیماران تجویز کنند.

تبلیغ تجاری کالاهای پزشکی و دارویی به وسیله پزشکان ممنوع است

وی ادامه داد: بر اساس ماده 47 تبلیغ تجاری کالاهای پزشکی – دارویی از سوی شاغلان حرفه‌ای پزشکی به صورت مستقیم و غیرمستقیم‌ نیز ممنوع است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: در حال حاضر 40 هزار تخت در مراحل مختلف ساخت قرار دارند که امیدواریم هر چه سریع‌تر این تخت‌ها به بهره‌برداری برسند.

بیشترین بودجه وزارتخانه صرف افزایش حقوق می‌شود

وی در خصوص بودجه گفت: بنابر دستور رهبری در خصوص بازنگری‌ بودجه ما امیدواریم که در خصوص بودجه بیمه سازمان نظام سلامت تغییراتی ایجاد شود زیرا بخشی از بودجه مربوط به وزارت بهداشت است، وزارتخانه‌ها شرایط اقتصادی کشور را اطلاع دارند و به دلیل افزایش حقوق کارکنان بیشتر منابع در وزارتخانه‌های مختلف در جهت افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان‌ و پرسنل‌ سوق داده می‌شود.

حریرچی‌ ادامه داد: طرح تحول نظام سلامت باعث شده است تا پوشش بیمه افزایش پیدا کند اما هنوز پوشش بیمه‌ای به 100 درصد نرسیده است و بر اساس قوانین برنامه توسعه باید همه مردم تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

سخنگوی وزارت بهداشت تأکید کرد: بر اساس قانون بودجه بیمه سلامت باید به صورت سرانه‌ای پرداخت شود اما به دلیل افزایش تعداد بیمه‌شدگان در طرح تحول نظام سلامت بودجه به صورت سرانه‌ای پرداخت نشده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 23 میلیون بیمه شده روستایی و 10 میلیون بیمه شده جدید داریم که بر اساس قانون باید 7 درصد از حداقل حقوق قانون کار به صورت سرانه‌ای پرداخت شود.

حریرچی‌ افزود: بودجه برای بیمه سلامت از قانون برنامه پنجم به بعد تأکید شده است و این منابع باید به صورت سرانه‌ای پرداخت شود.

هنوز 500 میلیون یورو به دریافت‌ کنندگان‌ نهایی بیمه سلامت نرسیده است

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر وضعیت منابع 500 میلیون یورویی‌ صندوق توسعه گفت: به تازگی در خصوص اختصاص بودجه 500 میلیون یورویی اقدامات خوبی انجام شده است و برای 2 هزار و 600 میلیارد آن دستورات لازم صادر شده است اما هنوز این پول به دریافت‌ کنندگان‌ نهایی بیمه سلامت نرسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: اختصاص 500 میلیون یورو به بیمه سلامت جهت پرداخت بدهی‌ها، ابلاغیه مقام معظم رهبری است و وزارت بهداشت نیز بر اساس آن عمل می‌کند و در حدود یک ماه مشغول پیگیری کارهایش‌ هستیم.

وی تأکید کرد: هنوز مبلغ 500 میلیون یورو به دریافت‌ کننده نهایی نرسیده است داروسازان، تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی هر یک این منابع را برای خود فرض کرده‌اند ولی ما بر اساس قانون و طبق ابلاغیه مقام معظم رهبری عمل می‌کنیم و دستگاه‌های نظارتی خوبی را برای انجام این کار در نظر گرفته‌ایم.

حریر‌چی اضافه کرد: اختصاص مبلغ 500 میلیون یورو به بیمه سلامت در چنین شرایط فعلی قاعدتاً برای دارو و تجهیزات پزشکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

حریرچی اظهار کرد: در سالیان گذشته تهیه دارو و واکسن‌ و تجهیزات بر عهده هیئت امنا بوده است و این مسئله جدیدی نیست اما وقتی شفاف‌سازی می‌کنیم، حساسیت‌هایی در افراد ایجاد می‌شود.

برخی ما را به شرکت‌های خارجی نسبت می‌دهند

وی اضافه کرد: هیئت امنا یا سازمان غذا و دارو فراخوانی برای تهیه واکسن یا تجهیزات پزشکی می‌دهند که مکن است شرکت انستیتو‌ پاستور نیز در این فراخوان شرکت کند و ما بر اساس قانون تا وقتی تولید داخلی وجود دارد خرید جنس مشابه خارجی را انجام نمی‌دهیم در این میان برخی از افراد خیلی سریع شروع به قلم‌ فرسایی‌ و تشویش افکار جامعه می‌کنند و  فرضیاتی‌ را در سطح جامعه به وجود می‌آورند که افرادی در وزارتخانه‌ وابسته به شرکت‌های خارجی هستند یعنی اگر ما از یک داروی داخلی حمایت کنیم ما را متهم می‌کنند که وزارت بهداشت بیماران را رها کرده است.

مصرف نادرست عامل کمبود دارو

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: واکسن و تجهیزات تولید داخل از کیفیت لازم برخوردار و وزارت بهداشت به شدت مراقب سلامتی مردم و بیماران است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر مصرف خودسرانه‌ قرص‌های مختلف اظهار کرد: مصرف خودسرانه‌ قرص مشکلات و عوارض مختلفی را در افراد ایجاد می‌کند برای مثال برخی از دانشجویان و دانش آموزان در شب‌های امتحان خودسرانه اقدام به مصرف قرص ریتالین‌؛ داروی مخصوص کودکان پیش فعال  می‌کنند و برخی از داروخانه‌های کشور ما نیز این قرص‌ها را در اختیار دانشجویان یا دانش آموزان قرار می‌دهند.

حریرچی‌ اضافه کرد: اگر این دارو برای بیماران دچار کمبود شود قیمت آن بالا می‌رود و ممکن است مشکلاتی را برای بیمار و خانواده‌اش ایجاد کند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: در حال حاضر افراد معلولی‌ که فاقد پوشش بیمه‌ای باشند در کشور نداریم و این افراد می‌توانند با معرفی‌نامه از سازمان بهزیستی تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

تلاش برای  تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات توانبخشی‌

وی ادامه داد: پوشش بیمه‌ای خدمات جسمی و توانبخشی‌ افراد معلول مستلزم اختصاص منابع جدید است و ما برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات توانبخشی‌ در حال مذاکره با سازمان برنامه و بودجه برای اختصاص منابع جدید هستیم.

ساعت کاری شاغلان معلول باید 10 ساعت کاهش پیدا کند

حریرچی‌ اضافه کرد: ساعت کار شاغلان معلول باید 10 ساعت کاهش پیدا کند و این موضوع جزو آیین نامه ابلاغی سازمان امور استخدامی است و وزارت بهداشت قبلاً این مسئله را اعمال کرده است.

جلوگیری از بنگاه‌داری سازمان تأمین اجتماعی

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی و بهزیستی هر یک جایگاه قانونی خود را دارند و سازمان تأمین اجتماعی کارهایی نظیر حق بیمه بازنشستگی‌ و از کارافتادگی‌ را انجام می‌دهد و حالتی سرمایه‌گذار دارد و به دلیل بنگاه‌های زیادی که تحت پوشش این سازمان قرار دارد رئیس جمهوری دستور داده تا از بنگاه‌داری سازمان تأمین اجتماعی جلوگیری شود.

وی ادامه داد: برخی از افراد و محافل خبری به سلامت مردم اهمیت نمی‌دهند،توصیه می‌کنم قبل از هر کاری آنها به مشکلات و مسائل مردم رسیدگی کنند.

حریرچی‌ اضافه کرد: وزیر راه،  وزیری با تجربه است و در چندین وزارتخانه‌ سابقه فعالیت دارد، وی کاملاً مختار است تا نیروهای مدنظر‌ خود را انتخاب کند و در صورت صلاحیت می‌تواند با دیگران نیز در زمینه امور مختلف مشورت بگیرد.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: افرادی که وزیر راه از آنها مشورت می‌گیرد ممکن است از وزارت بهداشت باشند، باید بگویم وزارت بهداشت با وزارت رفاه رابطه خوبی دارد اما برخی از افکار و محافل قصد دارند آب را گل آلود کنند و ممکن است فرد خاصی مدنظر باشد اما این روش‌ها قدیمی  شده است و این افراد نباید وقتشان‌ را با این مسائل تلف کنند.

وی ادامه داد: برخی از بیماران مانند مبتلایان به هموفیلی‌ هزینه‌های زیادی دارند و سرانه‌های بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند که در این میان با توجه به شرایط فعلی هزینه‌هایی جدیدتر‌ برای آنها پیش‌بینی شده است.

حریرچی‌ ادامه داد: در صورتی که پزشکی دچار تخلفی‌ شده است در دادگاه‌های انتظامی و از طریق سازمان نظام پزشکی قابل پیگیری‌ است و ما نیز در صورت مشاهده امضای‌ غیردرست‌ و غیرواقعی‌ حتماً برخورد قانونی انجام می‌دهیم.

راه‌اندازی کمیته کشوری برای بررسی علت فوت زن باردار در همدان

سخنگوی وزارت بهداشت درباره فوت مادر بارداری در یکی از بیمارستان‌های خصوصی همدان گفت: این خانم در مرحله قبل از درمان به پزشک مراجعه کرده بود که پزشک مربوطه‌ بستری در بیمارستان را توصیه می‌کند و زمان مراجعه به بیمارستان در حین درمان بوده است، چگونگی این فوت  به وسیله پزشک قانونی در حال بررسی است اما برای رسیدن به نتیجه دقیق به بررسی‌ نمونه‌های بافتی و پاتولوژی‌ نیاز است.

وی ادامه داد: مرجع قانونی در این خصوص پزشکی‌ قانونی است که اطلاعیه‌های اولیه را داده است و ما در حال تحلیل ریشه این ماجرا هستیم‌ و کمیته کشوری در وزارت بهداشت راه‌اندازی شده است که به موضوع فوت این مادر باردار در همدان رسیدگی کند.

وی ادامه داد: تمرکز وزارت بهداشت بر  بیمه سلامت است و افراد کشور باید از این بیمه استفاده کنند.

خبر انتقال سازمان بهزیستی به وزارت بهداشت درست نیست

حریرچی تأکید کرد: خبر انتقال سازمان بهزیستی به وزارت بهداشت درست نیست و وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی دو مجموعه جدا از هم هستند و بهزیستی در حوزه بهداشت و درمان هیچ‌گونه ارتباطی ندارد.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: 98 درصد از زباله‌های بیمارستانی به صورت جدا جمع‌آوری می‌شود ولی این مسئله در مطب‌ها و آزمایشگاه‌ها کمی فرق می‌کند و باید توجه بیشتری به این مورد شود، همچنین وزارت بهداشت با شهرداری تهران در خصوص جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی جلساتی را برگزار کرده است.

وی اضافه کرد: وزارت بهداشت در زمینه دفع زباله‌های بیمارستانی بسیار جدی و سخت گیر است و به همه مردم قول می‌دهم که جداسازی زباله‌‌های بیمارستانی کاملا درست و بر اساس استانداردها انجام شود.

حریرچی اضافه کرد: سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت در خصوص زباله‌های بیمارستانی نسبت به کشورهای مشابه سخت گیری‌های بیشتری می‌کنند و امکان دفع زباله‌های بیمارستانی مانند شکل خانگی آن امکان پذیر نیست.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: در شب گذشته مذاکراتی در زمینه افزایش ظرفیت پذیرش پرستار انجام شده است زیرا در کشور علاوه بر کمبود پزشک و متخصص نسبت به جمعیت کمبود پرستار نیز وجود دارد و متأسفانه باید بگویم که در حوزه‌های مختلف پزشکی مانند پرستاری، داروسازی و دندان پزشکی قبل از ورود به دانشگاه به آنها گفته می‌شود که ظرفیت‌ها افزایش پیدا کند اما پس از بالا رفتن ظرفیت‌ها کیفیت نداریم و بعد از فارغ‌التحصیلی اعلام می‌کنند که ظرفیت مازاد وجود دارد.

وی ادامه داد: به ازای هر هزار نفر جمعیت ،یک و نیم پزشک وجود دارد که 48 صدم از این آمار مربوط به پزشکان متخصص است و این آمار نسبت به کشورهای مشابه بسیار  کمتر است.

حریرچی با اشاره به اینکه از دهه 70 در ایران شایعه شده است که پزشک مازاد وجود دارد و باید ظرفیتش کاهش پیدا کند افزود: امروزه نیروی پرستاری دچار کمبود است و ما نیز مشکل توزیع پرستار در سراسر کشور را داریم به طور مثال در شهرهای مختلف استان خراسان دانشگاه پرستاری وجود دارد و ما در این استان مازاد نیروی پرستاری داریم اما متأسفانه این افراد به شهرهای دیگر نمی‌روند و فقط دم از بیکاری می‌زنند.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: در استان خوزستان کمبود شدید پرستار وجود دارد به طوری که بعضی از بخش‌ها را به دلیل کمبود پرستار نمی‌توانیم راه‌اندازی کنیم و به طور کلی برنامه افزایش پرستاری وجود دارد که از سال 93 افزایش پیدا کرده است.

شرایط دارو و تجهیزات پزشکی عادی است

وی ادامه داد: در حال حاضر کمبود تجهیزات پزشکی و دارو نسبت به سال گذشته هیچ فرقی نکرده است و با مدیریت  خوبی که انجام شده است، شرایط دارو و تجهیزات پزشکی عادی است.

حریرچی اضافه کرد: در هر صورت کمبود دارو و تجهیزات پزشکی صفر نیست اما برخی از داروها به وسیله مردم و یا حتی بیمارستان‌ها به صورت غیر ضروری ذخیره‌ می‌‌شود حتی به تازگی گفته شده است که دارویی دچار کمبود است در بیمارستان بیش از یک دهه ذخیره شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: اگر فشارهای مالی زیاد شود مشکلات و مسائلی را ایجاد می‌کند اما در زمینه سرم و آنژوکت هیچ مشکلی نداریم و این تجهیزات بیش تر از حد مصرف در کشور تولید می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: ترساندن مردم به ویژه در حوزه سلامت کاری غیر اخلاقی است اما باید بگویم که برخی از شرکت‌ها نمی‌خواهند بازار ایران را از دست بدهند.

خطای پزشکی به معنای خطای درمانی نیست

وی در خصوص خطای درمانی گفت: یکی از شایع‌ترین خطاهای درمانی افتادن از تخت و مصرف اشتباهی دارو است و خطای پزشکی با خطای درمانی  متفاوت است.

حریرچی عنوان کرد: خطاهای درمانی در کل  دنیا ریشه سیستمیک دارد و نباید با خطای پزشکی اشتباه گرفته شود.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در کشور آمریکا خطر ورود به بیمارستان از خطر سوار شدن به هواپیما بیشتر است زیرا در هواپیما سیستم‌ها بر اساس پیشگیری تعبیه شده است اما در سیستم سلامت این طور نیست و این موضوع در کشورمان قاعدتا مانند کشورهای دیگر است.

وی ادامه داد: برخی از رسانه‌ها در محافل خبری بیشتر به سمت اعلام و محکوم کردن می‌روند،مانند رویکردی که در موضوع خطای درمانی در دنیا وجود دارد اما باید به سمت خود اظهاری بروید یعنی فرد خطاکار خودش خطایش را اعلام کند.

حریرچی گفت: براساس قاعده، 28 مورد خطایی باید اعلام شود که نبایدهیچوقت به وسیله ارائه کننده خدمات بهداشتی درمانی رخ بدهد.

سخنگوی وزارت بهداشت یادآروی کرد: خطای پزشکی روش‌های اندازه‌گیری متعددی دارد که یکی از آن‌ها خطای درمانی است.

انتهای پیام /

نظر شما