شناسهٔ خبر: 30025082 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

اختصاصی رجانیوز

سناریوی جدید آمریکا برای تنش جدید در سوریه با صحنه گردانی رژیم‌های مرتجع منطقه/ تلاش شاهزادگان سعودی و اماراتی برای نفوذ در شمال و شمال شرق سوریه؛ جزئیات خط و نشان جدید ریاض برای آنکارا + نقشه میدانی و تصاویر

زمانی که ترامپ از تمایل و موافقت خود برای حضور نیروها و بازیگران جدید در مناطق تحت تصرف شبه نظامیان کُرد خبرداد دیگر سعودی ها نگرانی نداشتند، البته این شرط برای آنان گذاشته شد که باید تمام هزینه ها را پرداخت کنند که با کمال میل پذیرفتند.

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل-رجانیوز: دولت سوریه کمتر از شش ماه سقوط می کند؛ این وعده و ادعای شاهزادگان سعودی، صهیونیست ها و سران کاخ سفید بود؛ درست 7 سال قبل، زمانی که برای سرنگونی دولت بشار اسد وارد عمل شدند و ائتلاف غربی-عربی-صهیونیستی را تشکیل دادند.
 
همه می‌دانستند هدف اصلی آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و سعودی‌ها در سوریه جبهه مقاومت است اما نیاز بود تا آنان در گام نخست، بشاراسد را از سر راه خود بردارند و همین مسئله باعث شد با تمام قدرت وارد میدان شوند. 
 
ائتلاف غربی - عربی - صهیونیستی هر آنچه در چنته داشت رو کرد اما پس از 7 سال چیزی جزء شرم ساری عایدش نشد و طعم شکست را در میدان سیاست و نبرد چشید تا برای سال ها حسرت پیروزی بر دلش باقی بماند.
 
 
رژیم سعودی در بحران سوریه نقش یک پشتیبان مالی بزرگ را برای ائتلاف و گروه های تروریستی ایفا کرد اما به کوه جبهه مقاومت برخورد کرد و در این جنگ نیابتی به اهدافش دست نیافت و خروج عناصر ترورستی مورد حمایتش ( جیش الاسلام) از مناطق مرکزی ( حومه شهر دمشق) برای آنان در حکم تیر خلاص بود.
 
به گزارش رجانیوز، اگرچه شاهزادگان سعودی شکست سختی را در سوریه متحمل شدند اما این پایان ماجراجویی آنان نبود و از بهار امسال تلاش های خود را برای ایجاد تنش جدید در این کشور دوباره از سر گرفتند.
 
سعودی ها خوب می دانستند شهروندان استان های حمص، حماه، دمشق و سایر مناطق... دیگر فریب آنان را نخواهند خورد و همین مسئله باعث شد تا سرمایه گذاری های جدید خود را به سمت مناطق تحت تصرف شبه نظامیان کُرد و شیوخ عشایر در شمال و شمال شرق سوریه هدایت کنند.
 
نفوذ روزافزون دولت ترکیه در شمال سوریه هم یکی دیگر از دلایل رژیم عربستان برای حمایت از شبه نظامیان کُرد و شیوخ عشایر بود و آنان برای مقابله با آنکارا و جلوگیری از یک شکست جدید تلاش کردند تا چراغ سبز کاخ سفید را دریافت کنند.
 
زمانی که ترامپ از تمایل و موافقت خود برای حضور نیروها و بازیگران جدید در مناطق تحت تصرف شبه نظامیان کُرد خبرداد دیگر سعودی ها نگرانی نداشتند، البته این شرط برای آنان گذاشته شد که باید تمام هزینه ها را پرداخت کنند که با کمال میل پذیرفتند.
 
نیروهای اشغالگر آمریکایی در سوریه
اوایل خردادماه امسال زمانی که شاهزادگان سعودی با اجازه دولت آمریکا وارد مناطق تحت تصرف شبه نظامیان کُرد شدند دور جدیدی از تلاش ها برای ایجاد تنش جدید در سوریه کلید زده شد و این یک پیام روشن برای دولتمردان ترکیه بود.
 
به گزارش گروه بین الملل رجانیوز، چند تن از شاهزادگان سعودی در سفر به مناطق مختلف تحت تصرف نیروهای مورد حمایت آمریکا از جمله شهر رقه و مناطق حومه به شبه نظامیان کُرد و بزرگان عشایر عرب شمال سوریه پیشنهاد همکاری خود را ارائه دادند و چانه زنی سیاسی و نظامی کردند.
 
پایگاه نیروهای آمریکایی در شمال و شمال شرق سوریه
تلاش های شاهزاده های رژیم عربستان برای افزایش نفوذ در شمال و شمال شرق سوریه در تابستان و پاییز امسال هم به شدت دنبال شد و آنان سران رژیم امارات را هم برای رسیدن به اهداف خود همراه کردند تا به زعم خود وزنه قدرتمندی را در مقابل ترکیه تشکیل دهند.
 
براساس اطلاعات به دست آمده، نیروهای نظامی سعودی - اماراتی اواخر آبان ماه امسال هم با همراهی نیروهای ائتلاف غربی از مناطق تحت تصرف شبه نظامیان کُرد در شرق رود فرات در جنوب و جنوب شرق استان دیرالزور سوریه بازدید کردند.
 
 
 
 
حضور میدانی نظامیان رژیم های مرتجع عربی ضد جبهه مقاومت در شرق رود فرات تحت عنوان مبارزه با گروه تروریستی داعش توجیه شد اما این در حالی است که سازمان رزم داعش در سوریه با محوریت جبهه مقاومت متلاشی شده و ته مانده های تروریست های داعش در نوار ساحلی شرق رود فرات حضور دارند و آنان درصد هستند جای پای خود را دراین محور مستحکم کنند.
 
به گفته منابع میدانی، نیروهای سعودی - اماراتی به تلاش های خود برای نفوذ در مناطق تحت کنترل نیروهای مورد حمایت آمریکا ادامه دادند و بیستم آذرماه امسال دوباره از پایگاه های نیروهای شبه نظامی کُرد و ائتلاف غربی در حومه شهر منبج در شمال شرق استان حلب بازدید کردند.
 
به گزارش گروه بین الملل رجانیوز، نیرو‌های نظامی این دو کشور برای چندمین بار متوالی با برخی شیوخ عشایر عرب در مناطق تحت تصرف دیدار کردند و در خصوص تشکیل و آمورش گروه‌های نظامی بحث و تبادل نظر کردند.
 
 
رژیم عربستان و امارات در حالی تلاش می کنند با دمشق مقابله کنند و  از نفوذ بیشتر نیرو‌های ارتش ترکیه در مناطق شمالی سوریه جلوگیری کنند که آنکارا با حمایت گسترده از عناصر تروریستی تلاش می کند از نفوذ بیشتر نیروهای شبه نظامی کُرد در شمال سوریه بکاهد و فشار بر آنان را چند برابر کند.
 
براساس آخرین اخبار به دست آمده، نیروهای ارتش ترکیه درصدد هستند عملیات جدیدی را علیه شبه نظامیان کُرد در حدفاصل شمال شرق استان حلب و شمال شرق استان حسکه انجام دهند تا به این بهانه زمینه ماجراجویی آنان در سوریه ادامه یابد.
 
به گزارش گروه بین الملل رجانیوز، دولت ترکیه و  رژیم عربستان برای نفوذ بیشتر در شمال سوریه با یکدیگر به سختی در حال رقابت هستند چرا که به خوبی دریافته اند که در مقطع فعلی نمی توانند در برابر نیروهای ارتش سوریه عرضه اندام کنند و همین مسئله باعث شده آنان با نفوذ در مناطق تحت تصرف شبه نظامیان کُرد به دنبال امتیازگیری در مذاکرات سیاسی باشند اما واقعیت های میدانی در 7 سال گذشته نشان داده آنان در این محور هم ناکام خواهند ماند و در نهایت بازنده هستند و اثبات این مسئله فقط به گذشت زمان نیاز دارد.

 

نظر شما