شناسهٔ خبر: 30022900 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

تذکر پژمانفر در صحن مجلس:

صندوق توسعه ملی برای تأمین هزینه‌های جاری دولت نیست

صاحب‌خبر -
دیروز دو عضو فراکسیون نمایندگان ولایی دو تذکر بودجه‌ای به دولت داشتند پورابراهیمی عدم جذب منابعی که برای استفاده تسهیلات در مناطق روستایی اختصاص داده شده را متذکر شد و پژمانفر از استفاده دولت از منابع صندوق توسعه ملی برای ولنگاری در هزینه‌ها انتقاد کرد.
 
نصرالله پژمانفر در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی تاکید کرد: دولت نقش صندوق توسعه ملی را به دست فراموشی سپرده است زیرا امروز برای ولنگاری در هزینه‌ها و هزینه‌های جاری از منابع صندوق توسعه ملی برداشت می‌کند. درخواست ما از مقام معظم رهبری این است که به این موضوع ورود کند تا از وضعیت نابسامان جلوگیری شود.
 
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس مصوب کرده تا از پرداخت یارانه به افراد متمول جلوگیری شود، بیان کرد: دولت می‌تواند از پرداخت یارانه به افراد متمول جلوگیری کند اما با نگاهی که دولت به بخشداران و استانداران دارد، به نظر می‌رسد که نگاه دولت انتخاباتی است.
 
لازم به ذکر است که شنیده‌ها حکایت از آن دارد که گویا دولت قطع یارانه ثروتمندان را به مقامات هر استان سپرده است. گروهی از نمایندگان می‌گویند که دغدغه‌های انتخاباتی باعث شده تا دولت شجاعت این کار را نداشته باشد و آن را مقام‌های استانی واگذار کند.
 
محمدرضا پور ابراهیمی رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در تذکر شفاهی خود خطاب به رئیس‌جمهور درباره موضوع عدم جذب منابعی که از سال گذشته برای استفاده تسهیلات در مناطق روستایی اختصاص داده شده، گفت: یک و نیم میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی در کنار منابع بانک‌ها به این موضوع اختصاص داده شد.
نماینده مردم کرمان و راور ادامه داد: در حال حاضر 3 ماه به پایان سال مانده و علیرغم آنکه ما این موضوع را تمدید کردیم تا در پایان سال جاری نهایی شود این اتفاق صورت نگرفته است.
 
گزارشی از بودجه98
دیروز مجلس شورای اسلامی کار خود را با جلسه غیرعلنی آغاز کرد. علی لاریجانی، رئیس ‌مجلس در تشریح دلیل برگزاری جلسه دیروز به صورت غیر علنی گفت: در این نشست موضوع بودجه مورد بررسی قرار گرفت چرا که بودجه 98 باید متناسب با آن تنظیم شود، بنابراین بخشی از وقت صحن به صورت غیر علنی مصروف این 
موضوع شد.
 
بهروز نعمتی در حاشیه نشست علنی دیروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه غیرعلنی صبح امروز (دیروز یکشنبه 25 آذر) مجلس، غلامرضا تاجگردون رئیس‌ کمیسیون برنامه و بودجه گزارشی را از پیش‌بینی‌های بودجه و ویژگی‌های آن به نمایندگان ارائه کرد. زمان دقیق ارائه لایحه بودجه سال ۹۸ به مجلس مشخص نیست.
 
وی اظهار داشت: در جلسه غیر علنی امروز مجلس در مورد بودجه سال 98 کل کشور توضیحاتی مطرح شد، با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب تذکراتی را به دولت برای تعدیل بودجه سال 98 داده بودند موارد در طول هفته گذشته بین سران سه قوه و مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون برنامه و بودجه جلساتی برگزار شد.
 
مصوبات مالیاتی
در بخش آغاز جلسه علنی دیروز مجلس برخی لوایح مالیاتی که در دستور کار قرار گرفته بود بررسی شد. به این ترتیب نمایندگان مردم در خانه ملت با اکثریت آرا با تشکیل کارگروه راهبری سامانه مودیان موافقت کردند. 
 
همچنین با تصویب نمایندگان قرار شد تا صورتحساب الکترونیکی ثبت شده در سامانه مودیان به منزله ثبت در سامانه فهرست معاملات محسوب شود. براساس مصوبه دیگری کلیه مودیانی که از ثبت‌نام در سامانه مودیان خودداری کنند و نیز، خرده‌فروشی‌ها و واحدهای صنفی که مستقیما با مصرف‌کننده نهایی ارتباط دارند در صورتی که از پایانه فروشگاهی استفاده نکنند مشمول امتیاز مذکور در ماده(4) نیستند. سازمان موظف است معادل مالیات متعلق به فروش مودیان موضوع این ماده را به هر طریق ممکن از جمله مراجعه به محل‌های فعالیت و رسیدگی به دفاتر، اسناد و مدارک آنان (اعم از فیزیکی و الکترونیکی) یا هرگونه مدارک و قرائنی که به دست می‌آورد، تعیین و مطالبه کند.
 
طبق مصوبه دیگر مجلس در صورتی که مؤدی برخی از فعالیت‌ها و یا معاملات خود را کتمان نموده، یا از صدور صورتحساب‌های خود از طریق سامانه مؤدیان خودداری کرده، یا در ثبت قیمت یا مقدار فروش مرتکب بیش اظهاری شده است، سازمان موظف است موارد تخلف مؤدی را از طریق سامانه مؤدیان به اطلاع وی برساند.
راهپیمایی اربعین 
فرصتی برای اثربخشی فرهنگی
حبیب‌اله دهمرده در نشست علنی دیروز در طرح سؤال خود از سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پیاده‌روی اربعین در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی یک ظرفیت منحصربه فرد الهی است که در اختیار ما قرار دارد، حال سؤال این است که چقدر از این ظرفیت بهره برده‌ایم؟
 
نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند خطاب ادامه داد: در اینجا لازم می‌دانم از برخی مسئولان به ویژه ستاد عتبات عالیات و آقای پلارک تشکر کنم تا حقی از کسی ضایع نشود، اما شما چه خوراک فرهنگی برای زوار و مردم ایران و جهان فراهم کردید؟ چقدر مستند همایش ایران در جهان برگزار کردید؟ من اگر جای شما بودم از تمام نخبگان فرهنگی ایران و جهان کمک می‌گرفتم که حق و شأن این مراسم تا حدودی ادا شود، جلسات توجیهی شبیه حجاج در استان با ستاد عتبات عالیات و مسئولان استانی برگزار می‌کردم و در کشورهای مختلف از ظرفیت‌های موجود جمهوری اسلامی ایران و سفارتخانه‌ها کمک می‌گرفتم.
 
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از مطالبی که در پاسخ دهمرده بیان کرد، گفت: حجم زوار قابل توجه بود و تلاش شد در فضای زیارت برای ارتقای فرهنگ اقداماتی صورت گیرد، از این رو 20 عنوان کتاب با نگاه داستانی، شعر و دلنوشته به چاپ رسید. سوگواره اَبَرات با موضوع اربعین در سال‌های 96 و97 برگزار شد که در سال 96 در حدود 5 هزار و در سال 97 در حدود 7 هزار اثر ارائه شد و آثار منتخب سوگواری ابرات در 7 جلد منتشر شد.
 
صالحی با ‌اشاره به برگزاری جشنواره فیلم و عکس اربعین با عنوان مسیر عشق گفت: 3500 اثر در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد و فیلم مستند مهر محرمک تهیه شد. در این مسابقه آثار قابل توجهی به نمایش گذاشته شد. همچنین دو فیلم مستند و چند پروژه سینمایی در قالب 9 فیلم کوتاه مورد حمایت قرار گرفت و ساخت فیلم سینمایی ناشناس در دستور کار قرار دارد.
 
در پایان اظهارات سیدعباس صالحی حبیب‌اله دهمرده از پاسخ وزیر ارشاد قانع شد.

نظر شما