شناسهٔ خبر: 30022547 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

توقف ساماندهی کودکان کار و خیابان در پایتخت

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم ، سال گذشته و طی توافقی بین بهزیستی، شهرداری تهران و فرمانداری طرح جمع آوری کودکان کار و خیابانی آغاز شد و دیری نگذشت این طرح به بن بست رسید و طرح شکست خورد.

در طرح جمع آوری کودکان کار و خیابانی وظایفی برای هر یک از دستگاه‌ها پیش بینی شده است اما علی رغم تاکید بر اجرای این وظایف اما شاهد کوتاهی دستگاه‌ها و سازمان‌ها در انجام وظایفشان هستیم.

 آبان ماه 96 ،حبیب الله مسعودی فرید در گفت‌وگویی با خبرنگار با اشاره به موضوع جمع‌آوری کودکان کار و خیابانی در سطح شهر تهران، اظهار کرد: پس از جلسات مکرر طی ماه‌های گذشته، طرح اشاره‌شده حدود 2 ماه پیش در تهران شروع شد.

وی تصریح کرد: در طرح اشاره‌شده وظایفی برای هر یک از دستگاه‌ها پیش‌بینی شده است که شهرداری نیز وظایفی را به‌عهده دارد.مسعودی‌فرید با بیان اینکه وظایف شهرداری در طرح کاملاً روش و شفاف است، گفت: بر اساس آیین ساماندهی کودکان کار و خیابانی، شهرداری مسئولیت جمع‌آوری این افراد را به‌عهده دارد و سازمان بهزیستی نیز در مراحل بعدی باید به وظایف خود عمل کند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در خصوص انتقادات مطرح‌شده به طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابانی در سطح شهر تهران، افزود: در این زمینه برخی از اعضای شورای شهر تهران انتقاداتی داشتند که در شورای اجتماعی کشور به آن پرداخته شد و اصلاحاتی در طرح صورت گرفت و طرح همچنان ادامه دارد.

به‌گفته مسعودی فرید، شورای اجتماعی کشور و بهزیستی هیچ بنای بر توقف کامل طرح ندارند و این طرح با اصلاحات ادامه خواهد داشت.
 
وی همچنین به جمع‌آوری متکدیان از سطح شهر تهران نیز اشاره کرد و افزود: این موضوع نیز در دستور کار قرار دارد و در حال انجام است.در حالی معاون سازمان بهزیستی یکسال پیش از تدابیری برای جمع آوری و ساماندهی کودکان کار و خیابانی خبر داده بود که ماه‌های زیادی است که این طرح مسکوت مانده و خبری از اجرای طرح نیست.

در همین رابطه نیز مسئولان شهری و بهزیستی ترجیحا سکوت کرده‌اند و بنای برای پاسخگویی درباره عدم اجرای طرح نمی‌دهند و این در حالی است که فاطمه دانشور - رئیس سابق کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به موضوع آسیب‌های اجتماعی (نظیر کودک‌آزاری، اعتیاد، کودکان کار، متکدیان و...) در مناطق مختلف از جمله در محله هرندی، شوش و سایر مناطق حاشیه‌ای تهران و دلیل اصلاح شرایط در جامعه اظهار داشت: این موضوع برمی‌گردد به اعمال سیاست‌های انقباضی و انبساطی که در دولت‌های ادوار مختلف پیش می‌گیرند.

وی تصریح کرد: در برخی از مواقع دولت‌ها این موضوعات رها می‌کنند و این موارد شروع به رشدن کردن در جامعه می‌کنند و چون اقشار فرودست جامعه درگیر این پدیده‌ها هستند و عمدتاً به‌دلایل مختلف مشکل هویتی دارند علی‌القاعده این موارد در آمارها نشان داده نمی‌شود.

عضو سابق شورای شهر تهران ضمن انتقاد از عملکرد دولت و مدیریت شهری در برخورد با آسیب‌های اجتماعی ادامه داد: مثلاً یک دولت بر سر کار می‌‌آید به موضوع توجه می‌کند و دولت بعدی موضوع را رها می‌کند و یا اینکه شهرداری و شورایی بر سر کار می‌آید به موضوع می‌پردازد و شهرداری و شورای بعدی موضوع را رها می‌کند و همین امر منجر به حل نشدن معضلات اجتماعی می‌شود.

دانشور گفت: در دوره گذشته توجه ویژه‌ای به موضوعات اجتماعی و آسیب‌های پایتخت شده و حتی تلاش بسیاری برای ارائه خدمات به آسیب‌دیدگان در برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری تهران شد، در این بخش دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌هایی تهیه و اجرا شده و از آن جمله می‌توان به راه‌اندازی گرماخانه‌های برای افراد معتاد و بی‌پناه و مراکز بهاران و پرتو و همچنین ارائه به مادران و کودکان آسیب‌دیده و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

وی ضمن گلایه از عملکرد شورای شهر تهران در این دوره در حوزه مسائل و آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: در این دوره شاهدیم که اعضا نسبت به آسیب‌های اجتماعی بی‌تفاوت بوده و اعضای شورای شهر تهران در این دوره اذعان می‌کنند که "این موضوعات به ما ربطی ندارد و این موارد به شورای شهر تهران و شهرداری ارتباطی ندارد و مواردی است که باید بهزیستی پیگیری کند"!

و چون این وضعیت یک حالت پیوستگی ندارد و یک سیاستگذاری مشخصی وجود ندارد که همه در ادوار مختلف از آن تبعیت کنند باعث این آشفتگی و بر جا ماندن معضلات می‌شود به‌ویژه این‌که ما در کشوری زندگی می‌کنیم که یک سند رفاه اجتماعی نداریم و حداقل رفاه برای اقشار مختلف تعریف نشده است و به همین خاطر هیچ برنامه‌ای و هیچ دسترسی به حداقل خدمات برای اقشار آسیب‌دیده به‌ویژه کودکان پیش‌بینی نشده است و سندبالادستی قوی در این حوزه نداریم و در برنامه توسعه‌ای این موضوع به‌طور مشخص پیش‌بینی نشده است و فقط در برنامه ششم توسعه یک چیزی به‌صورت کلی اضافه کردند که البته از جامعیت کافی برخوردار نیست.

برچسب‌ها:

نظر شما