شناسهٔ خبر: 30022516 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

"الکترون" تاسواره‌های ناسا را به فضا برد

71589

شرکت فضایی "راکت لب" 13 تاسواره متعلق به آژانس فضایی آمریکا را سوار بر موشک خود موسوم به "الکترون" با موفقیت به مدار برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، شرکت "راکت لب" موفق به پرتاب ماموریت "الانا-19"(ElaNa-19) که پرتاب نانوماهواره‌های آموزشی و اولین ماموریت تاسواره‌ای ناسا است.

تاکنون ماهواره‌های کوچک ناسا در ماموریت‌هایی که بار بزرگتری را حمل می‌کنند، پرتاب شده بودند و این اولین ماموریت این آژانس در این کلاس است.

شرکت "راکت لب" در فاصله کوتاه اخیر، دو پرتاب را انجام داده است. پرواز تجاری اولیه آن، پرتاب ماموریت "اکنون زمان کسب و کار است"(It's Business Time) بود که پنج هفته پیش انجام شد و حالا هم پرتاب 13 تاسواره ناسا تحت ماموریت "الانا-19".

این پرواز، سومین پرواز و آخرین پرواز "راکت لب" در سال 2018 بود، اگرچه در ماه ژانویه 2019 با یک موشک الکترون دیگر موسوم به "on the pad" پرتاب‌های خود را ادامه خواهد داد.

موشک "الکترون" اولین موشک "راکت لب" است که یک موشک با طراحی انقلابی است تا ماهواره‌های کوچک یا همان تاسواره‌ها را برای هر شرکت یا کشوری به فضا ببرد.

"پیتر بک" بنیان‌گذار و مدیر عامل راکت لب گفت: پرتاب محموله‌های ناسا سوار بر موشک الکترون، یک افتخار و امتیاز بزرگ است و ما اولین پرتاب کننده تاسواره‌های برنامه "النا 19" هستیم.

وی افزود: سه بار رسیدن به مدار در طول امسال برای راکت لب، سال 2018 را به سالی خاص برای ما تبدیل کرده است. این پرتاب یک بهانه برای جشن عصر جدید بهبود دسترسی به مدار برای ماهواره‌های کوچک است.

این تاسواره‌ها اطلاعات لازم برای تحقیقات بیش از 250 دانشجو را جمع‌آوری می‌کنند و شامل بادبان‌های خورشیدی، ابزارهای هواشناسی فضایی و سیستم‌های بهبود ارتباط فضاپیماهای بزرگتر هستند.

"جاستین ترپتو" مدیر ماموریت "الانا-19" می‌گوید: تاسواره‌های ماموریت "الانا-19" عرضه کننده یک مجموعه متنوع از اهداف علمی و فناوری‌های مختلف است.

سایت پرتاب اولیه این شرکت در نیوزیلند تایید شده است و مجاز به 120 پرتاب در سال است.

این شرکت گزینه‌های مختلفی برای پرتاب ارائه می‌دهد، به این معنی که شما حتی می‌توانید ماهواره خود را با دیگران به اشتراک بگذارید تا هزینه‌ها را کاهش دهید.

راکت‌لب تاکنون بیش از 80 پرتاب موفق را در طیف وسیعی از برنامه‌ها داشته است و تاکنون 11 ماهواره را به فضا فرستاده است.

این شرکت فضایی تمام فناوری‌های خود را به شکل مستقل توسعه می‌دهد و از فیبر کربن همراه با فناوری چاپ سه‌بعدی برای ساخت الکترون بهره می‌گیرد که آن را به یک موشک سبک و منحصر به فرد تبدیل کرده است.

در آینده نزدیک باید انتظار این نوع ماموریت‌ها را داشته باشیم. "راکت لب" بازار پرتاب ماهواره‌های کوچک را هدف قرار داده است و این بدان معنی است که این شرکت هزینه‌های پرتاب را برای مشتریانی که محموله‌های سنگینی ندارند، به طور چشمگیری پایین می‌آورد.

اگر این کار را انجام دهد، می‌تواند مشوق استفاده از تاسواره‌ها شود و فضا را برای شرکت‌ها و دانشمندان به طور یکسان قابل دسترس‌تر کند.

در حالی که شرکت‌هایی مانند "اسپیس‌ایکس"(SpaceX) در حال حاضر به طور منظم محموله‌های مختلف را به مدار می‌رسانند، "راکت لب" وعده داده است که این حوزه را برای شرکت‌ها و موسساتی که نمی‌توانند از موشک‌های بزرگ برای ارسال ماهواره‌های خود بهره ببرند، دموکراتیزه کند.

انتهای پیام

نظر شما