شناسهٔ خبر: 30020609 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

اسماعیلی مطرح کرد

پتانسیل ادبی پنهان استان ها

یک شاعر با بیان این که نباید برگزیدگان جشنواره شعر و داستان جوان سوره را به حال خود رها کرد، گفت: برگزیدگان باید با کارگاه های آموزشی، آموزش مکاتبه ای و تشکیل پرونده ادبی حمایت شوند.

صاحب‌خبر -

«رضا اسماعیلی» در مورد نقاط قوت و ضعف جشنواره شعر و داستان جوان سوره به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، گفت: امسال شانزدهمین دوره این جشنواره برگزار شد. یکی از مهم ترین اهدافی که جشنواره شعر و داستان جوان سوره دنبال می کند، شناسایی شاعران و نویسندگان جوان است. هدف این جشنواره این است که معرفی چهره های مستعد در حوزه شعر و داستان است. با برگزاری چنین جشنواره ای استعدادهای شاعران و نویسندگان جوان کشف می شود.

 

این شاعر و پژوهشگر ادبی با اشاره به ضرورت تداوم جشنواره شعر و داستان جوان سوره بیان کرد: این جشنواره باید با برگزاری نشست های تخصصی ، جلسات نقد و بررسی ، کارگاه های تخصصی باید  چهره های مستعد را آموزش دهد و آنها را تربیت کند . در حقیقت این جشنواره باید فضایی فراهم کند که جوانان شاعر و نویسنده با نقاط ضعف و قوت آثار خود آشنا شوند و در آینده بتوانند گام های بلندتری برای خلاقیت و آفرینش ادبی بردارند.

 

وی با بیان اینکه نفس برگزاری جشنواره ارزشمند است، عنوان کرد: باید برای هر جشنواره ای هدف گذاری شود. متولیان و برگزارکنندگان هر جشنواره ای باید ببینند می خواهند چه قله ای را فتح کنند و به چه نقطه ای برسند. در جشنواره شعر و داستان جوان سوره هم باید سرمایه گذاریی کنند که استعداد ها در حوزه شعر و داستان شناسایی و تربیت شوند. این جشنواره نباید به دو سه روز برگزاری اکتفا کند.این جشنواره باید در طول سال فعال باشد و برای برگزیدگان دوره های قبل برنامه داشته باشد.

 

اسماعیلی تشکیل کارنامه ادبی و پرونده ادبی برای شرکت کنندگان جشنواره شعر و داستان جوان سوره را ضروری دانست و افزود: شرکت کنندگان این جشنواره باید از راه های مختلف مثل شرکت در کارگاه های آموزشی تحت آموزش قرار گیرند.جشنواره جوان سوره باید برای برگزیدگان  اردوهای آموزشی و آموزش مکاتبه ای در طول سال در نظر بگیرد. باید برای آنها جزوه های آموزشی ارسال شود و کارهای آنها مورد نقد و بررسی قرار گیرد. اردوهای آموزشی می تواند بسیار موثر باشد. شاعران و نوسندگان جوان این جشنواره نباید رها شوند.باید با برپایی کارگاه های آموزشی به جوانان شاعر و نویسنده کمک کرد که بتوانند استعدادها، توانمندی و قابلیت های خود را کشف کنند.

 

 

این شاعر و پژوهشگر ادبی اظهار داشت: یکی از راه های خوب معرفی کتاب های خوب و مناسب به شاعران و نویسندگان جوان است. جشنواره شعر و داستان جوان سوره باید لیستی از کتابهای مفید در اختیار شرکت کنندگان قرار دهد که استعداد آنها بارور شود. حتی می توان کتابها را به عنوان تشویق به صورت هدیه یا امانت در اختیار آنها قرار داد. اگر این اتفاقات بیفتد و جشنوراه به برگزاری دوسه روزه محدود نشود می توان به خروجی جشنواره امیدوار بود . به هر حال شرکت کنندگان جشنواره شعر و د استان جوان سوره، جوان و در آغاز راه هستند و با تقویت استعداد می توانند در آینده به چهره های شاخص و برجسته تبدیل شوند و خون تازه ای در کالبد ادبیات معاصر جاری کنند.

 

اسماعیلی معتقد است، برگزار کنندگان جشنواره شعر و داستان جوان سوره باید با برگزاری جلسات نقد و بررسی ، کارگاه های آموزشی،آموزش مکاتبه ای و اردوهای آموزشی ، تشکیل کارنامه و پرونده ادبی در طول سال، شرکت کنندگان این جشنواره را به حال خود رها نکنند و به تقویت و شکوفایی استعدادهای آنها کمک کنند.

 

وی در مورد برگزاری جشنواره شعر و داستان جوان سوره به صورت دوره ای در استان های کشور خاطر نشان کرد: بحث تمرکزدایی از سوی این جشنواره مورد توجه واقع شده است. شاید از یک جهت خوب باشد که جشنواره شعر و داستان جوان سوره در شهرهای مختلف برگزار شود تا در شهرستان ها استعداد یابی شود. اکثر جشنواره ها و همایش ها در تهران به عنوان کلان شهر و پایتخت کشور برگزار می شود.گاهی شاعران و نویسندگان در استان ها گله می کنند که ما دیده نمی شویم و از امکانات مناسب برخوردار نیستیم و آنگونه که شایسته و بایسته است نمی توانیم قد بکشیم. یکی از راه های معقول این است که جشنواره را متمرکز در تهران برگزارنکنیم و در طول سال جدول زمانی داشته باشیم.

 

اسماعیلی با اشارهد به مزایا و معایب برگزاری جشنواره ها در استان های کشور تصریح کرد: برگزاری جشنواره ها و برنامه های علمی در استانها باعث می شود که شاعران و نویسندگان بهتر دیده شوند و دیگر گله مند نباشند که تهرانی ها نور چشمی هستند و از امکانات ویژه برخوردارند. البته برگزاری جشنواره در تهران هزینه کمتری دارد زیرا بیشتر نویسندگان و شاعران بزرگ در تهران ساکن هستند و دسترسی به آنها راحت است. هزینه برگزاری جشنواره و همایش در شهرستانها  بیشتراست. با این وجود در استانها ظرفیت های جدیدی وجود دارد و برای رشد و بالندگی ادبیات کشور نباید از این فرصت غافل شویم . بنابراین برگزاری جشنواره شعر و داستان سوره چرخشی بین استانها امری پسندیده و خوب است.

 

گفتنی است، مراسم افتتاحیه شانزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره 20آذر در تالار حکمت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان با حضور جمعی از شاعران و نویسندگان برگزار و اختتامیه آن چهارشنبه، 21آذر در دانشکده کشاورزی دانشگاه گیلان برگزار شد.

 

نظر شما