شناسهٔ خبر: 30020563 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

جاده‌های استان ایلام لغزنده است

نمایندگی ایلام

رئیس پلیس راه استان ایلام گفت: با توجه به لغزنده بودن محورهای مواصلاتی در پی بارش نزولات آسمانی، رانندگان توصیه‌های پلیس را در هنگام رانندگی مورد توجه قرار دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سرهنگ «رضا همتی‌زاده» اظهار کرد: رانندگی در آب و هوای بارانی و  مه‌آلود مستلزم رعایت بیش از پیش قوانین و مقررات و احتیاط‌های لازم است و تفاوت قابل ملاحظه‌ای با رانندگی در شرایط عادی دارد.

وی ادامه داد: در ابتدای شروع بارش نزولات آسمانی به‌علت به وجود آمدن گل و لای ناشی از شست‌وشوی سطح آسفالت و مخلوط شدن گرد غبار لاستیک‌ها و ریزش از زیر خودروها در سطح جاده موجب کاهش شدید اصطکاک بین محل اتکای لاستیک با سطح آسفالت شده و به اصطلاح صابونی می‌شود که در این حالت کمترین واکنش رانندگان از قبیل چرخش سریع فرمان، اقدام به ترمز یا تعویض دنده و به هم خوردن مرکز ثقل تعادل و وسیله از کنترل راننده خارج و موجب حادثه می‌شود.

وی افزود: به رانندگان توصیه می‌شود که از تردد در کنار مسیل‌ها و محل‌های آبگرفتگی خودداری کنند و با توجه به پیش بینی‌های صورت گرفته رانندگان توصیه‌های ایمنی را به ویژه در محورهای کوهستانی رعایت کنند.

رئیس پلیس راه استان ایلام گفت: از عوامل موثر در بروز حوادث در هنگام بارندگی یا شرایط خاص آب و هوایی، محدود شدن دید راننده می‌باشد که برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

وی افزود: برف‌پاک‌کن و شیشه شور باید سالم باشند و به خوبی شیشه را تمیز و پاک کنند، رانندگان باید دقت کنند تا گرم‌کن شیشه‌های خودرو به قدر کافی قدرت داشته باشند تا شیشه را تمیز کنند، در هنگام شب از نور پایین چراغ‌های بزرگ استفاده کنید چون پرتوهای نور بالا به میدان دید راننده در زیر باران کمک نمی‌کند، قسمت داخل شیشه های خودرو و شیشه درب‌ها باید تمیز و فاقد هرگونه آلایندگی باشد، چون ممکن است باعث انعکاس نور نامناسب به داخل خودرو شود . پاک کردن داخل شیشه جلو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

همتی‌زاده گفت: تایرهای خودرو تنها وسیله تماس خودرو با جاده است و شرایط آن‌ها برای اصطکاک در آب و هوای بارانی بسیار مهم است اگر لاستیک‌ها صاف یا عمق آج آنها کمتر 2 میلی‌متر است باعث تشدید لغزش خودرو در سطح راه می‌شود، فاصله بین خودروی خود و خودروی جلویی را افزایش دهید و فشار آوردن به پدال‌ها، بخصوص پدال ترمز را کم کنید، رانندگی در آب و هوای بارانی نیازمند هوشیاری بیش از حد به خصوص در شب است اگر خسته هستید جای مناسب را انتخاب و استراحت کنید، پیش از این‌که با مشکل مواجه شوید سرعت را کم کنید و آگاه باشید که در این شرایط تایرها چسبندگی کمتری دارند، برای توقف کردن، فرمان گرفتن و سرعت گرفتن به یاد داشته باشید حتی خودروهای دو دیفرانسیل و ترمزهای ضد قفل نیز نمی‌توانند قوانین فیزیکی را تغییر دهند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما