شناسهٔ خبر: 30020409 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همایش ملی فرهنگ دانشگاهی در دانشگاه بیرجند برگزار می شود

بیرجند - ایرنا - دومین همایش ملی فرهنگ دانشگاهی پانزدهم و شانزدهم اسفند امسال به میزبانی دانشگاه بیرجند برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

دبیر اجرایی همایش روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این همایش به صورت مشترک توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه بیرجند برگزار می شود.
ابراهیم محمدی افزود: در این همایش 2 روزه جمعی از شناخته شده ترین متخصصان حوزه فرهنگ دانشگاهی در سراسر کشور حضور خواهند داشت.
وی اظهار داشت: مهلت ارسال مقاله به همایش تا 26 بهمن ماه امسال در نظر گرفته شده است و 15 روز بعد از آن نیز داوری مقالات انجام خواهد شد.
وی فرهنگ دانشگاهی در بستر فرهنگ اسلامی - ایرانی، مدیریت فرهنگ دانشگاهی، زنان و فرهنگ دانشگاهی، مطالعات تاریخی و تطبیقی در فرهنگ دانشگاهی و روش ‌شناسی مطالعات فرهنگ دانشگاهی را از جمله محورهای اصلی دومین همایش ملی فرهنگ دانشگاهی در بیرجند برشمرد.
عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند ادامه داد: همچنین عوامل موثر در فرهنگ دانشگاهی و پیامدهای آن، سبک زندگی دانشجویی و فرهنگ دانشگاهی دانشجویان، ارتباطات در فرهنگ دانشگاهی، نقش ساختارهای مدیریتی و سازمانی، قوانین و مقررات در فرهنگ دانشگاهی و جهانی‌ شدن و فرهنگ دانشگاهی از دیگر محورهای این همایش در نظر گرفته شده است.
وی گفت: دانشگاه به عنوان نماد آموزش عالی کشور، نهاد اثرگذار در فرهنگ و جامعه فرهنگ دانشگاهی است که توسعه علمی در گرو عملکرد آن است.
محمدی با بیان اینکه اهتمام به مقوله پیچیده فرهنگ سبب توسعه همه جانبه می شود افزود: جامعه دانشگاهی باید برای اعتلای فرهنگ دانشگاهی حرکت کند.
وی بیان کرد: اگر قرار است ایران براساس سند چشم انداز در راستای دستیابی به الگوی پایه پیشرفت ایرانی اسلامی، کشور نخست منطقه در حوزه های علم، فناوری و فرهنگ باشد باید مولفه های فرهنگ دانشگاهی زمینه ساز و همگام با الگو و در سیاست گذاری نهادهای علمی و اجرایی مورد توجه جدی قرار گیرد.
دبیر اجرایی دومین همایش ملی فرهنگ دانشگاهی گفت: یک قرن از تاسیس مدرسه شوکتیه بیرجند به عنوان سومین مرکز آموزش عالی کشور می گذرد در حالیکه آموزش عالی همچنان با چالش ها و مسائل جدی جدیدی مواجه است.
وی یادآور شد: نظام آموزش عالی ظرفیت های بیشماری دارد که علاوه بر نقش موثر در کاهش بحران ها، پدیدآورنده فرصت های ارزنده ای برای توسعه است.
محمدی بیان کرد: شناخت و واکاوی ظرفیت‌ های فرهنگ دانشگاهی برای کمک به نقش موثر آموزش عالی در توسعه همه ‌جانبه کشور و کمک به تبیین محدوده مسئولیت اجتماعی دانشگاه در سه سطح ملی، منطقه‌ ای و جهانی از جمله اهداف این همایش است.
وی گفت: همچنین ارائه راهبردهایی برای تسهیل، اصلاح، تحول و ارتقای کیفیت دانشگاه از منظر فرهنگ دانشگاهی و طرح مبانی نظری و تبیین جایگاه فرهنگ دانشگاهی در کارکردهای متنوع نظام آموزش عالی از دیگر اهداف این همایش در نظر گرفته شده است.
7559*3028

نظر شما