شناسهٔ خبر: 30020277 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد:

هدف جشنواره های علمی شناسایی صاحبان ایده است

تهران- ایرنا-وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره های علمی گفت: هدف از برگزاری این جشنواره ها شناسایی و معرفی صاحبان ایده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا منصور غلامی امروز (دوشنبه) در حاشیه مراسم اعطای جوایز بیستمین دوره جشنواره جوان خوارزمی در جمع خبرنگاران در خصوص اقدامات برای کاربردی شدن طرح ها اظهار داشت: برای کاربردی کردن طرح ها هم مراکز رشد و هم پارک های علم و فناوری وجود دارند که این مراکز حمایت خود را از ایده های برتر و کارهای گروهی به شکل استارتاپ به عمل می آورند.
وی ادامه داد: در طرح های صرفا علمی هم دانشگاه هاو مراکز پژوهشی حمایت می کنند و آمادگی کمک دارند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری باره تسهیلات برای تجاری سازی طرح ها افزود: یک بحث کلی برای حمایت از صاحبان ایده وجود دارد و دنبال این هستیم که حمایت از جوانان را در پارک ها و مراکز رشد ببریم تا از ظرفیت جوانان استفاده شود.
وی تاکید کرد: صندوق های حمایت پژوهشگران و نوآوری و شکوفایی وجود دارند که از صاحبان ایده حمایت کنند.
منصور غلامی در مورد اهداف جشنواره های علمی و جشنواره خوارزمی نیز توضیح داد: این جشنواره ها با هدف معرفی استعدادهای برتر علمی است تا در درجه اول شناسایی استعدادها و معرفی آنها به جامعه علمی انجام شود. اگر ایده کاربردی باشد قطعا به بخش صنعت و نهادهای متولی که می توانند از ایده ها برای تبدیل به فناوری استفاده کنند، ارجاع خواهد شد.
وی گفت: بسیاری از جشنواره های علمی امروز اصحاب دارای ایده را به مراکز مختلف معرفی می کنند.
وزیر علوم در مورد همکاری با وزارت صنعت برای تجاری شدن طرح ها خاطرنشان کرد: معمولا بعد از جشنواره افرادی که برتر هستند به سمت دستگاه هایی که می توانند از آنها بهره ببرند معرفی می شوند؛ وظیفه وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این است که از آنها حمایت کنند تا به سمت کاربردی شدن پیش بروند.
وی تاکید کرد: رخی دستاوردهای ارائه شده در این جشنواره در نوع خود قابل توجه هستند.
جشنواره های بین المللی و جوان خوارزمی توسط سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران از سازمان های تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می شوند.
جشنواره جوان خوارزمی مختص افراد زیر 35 سال است و برگزیدگان جشنواره دانش آموزی خوارزمی نیز همزمان با این جشنواره تقدیر می شوند، بخش بین الملل جشنواره خوارزمی نیز برای افراد بالای 35 سال همه ساله در سطح بین المللی برگزار می شود. بنیاد ملی نخبگان نیز از برگزیدگان جشنواره های خوارزمی حمایت می کند.
جشنواره خوارزمی قدیمی ترین جشنواره در زمینه علوم فنی و مهندسی در ایران است و از 1366 آغاز به کار کرد و در بخش بین الملل امسال سی و دومین دوره و در بخش جوان بیستمین دوره را پشت سر می گذارد.
مراسم اعطای جوایز برگزیدگان بخش بین الملل هر ساله همزمان با دهه فجر در بهمن و بخش جوان همزمان با هفته پژوهش و فناوری هفته پایانی آذر (امسال 24 تا 30) برگزار می شود.
این دو رویداد علمی و پژوهشی با هدف ارج نهادن به مقام والای پژوهشگران، نوآوران و فناوران، ترویج فرهنگ کارآفرینی، دانش بنیان و تجاری سازی نتایج تحقیقات به شناسایی مخترعان و پژوهشگران برتر کشور می پردازند.
بخش دانش آموزی این جشنواره را مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژو‌هان جوان وزرات آموزش و پرورش با همکاری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران برگزار می‌کند.
علمی**9157**1440

نظر شما