شناسهٔ خبر: 30020145 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

استاد حوزه علمیه قم در جمع بانوان طلبه:

منزلت انسان به علم و ادب است

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم با استناد به آیات متعدد در مقام و منزلت علم، گفت: ترديدي نيست كه مقام علما نزد خداوند، همچون ساير مردم نيست و هرچه انسان عالم‌تر باشد، مقام و منزلت او نزد خداوند بيشتر است

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه از گزگان، حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد، در نشست اخلاقی مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان، با استناد به روایتی از امیرمومنان علی(ع)، بیان کرد: دانش و ادب بهاى جان انسان است، لذا در آموختن آن دو باید کوشا بود، به طوری که دانش و ادب انسان سبب بالارفتن قيمت و قَدْرش او خواهد شد.

وی، دانش را برای رسیدن به خداوند و ادب را برای بندگی و خدمت به پروردگار لازم دانست و افزود: علم کمال است و بهائی که دین اسلام به علم داده است، در هیچ یک از ادیان آسمانی مشاهده نمی شود؛ چنانچه روایات زیادی بر کمال بودن علم دلالت دارد.

استاد حوزه علمیه قم با استناد به آیات متعدد در مقام و منزلت علم، ادامه داد: ترديدي نيست كه مقام علما نزد خداوند، همچون ساير مردم نيست و هرچه انسان عالم‌تر باشد، مقام و منزلت او نزد خداوند بيشتر است، "هَلْ يَسْتَوِي الَّذينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذينَ لا يَعْلَمُونَ" .

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد ادامه داد: شرافت علم یا به موضوع آن است و یا به اهداف و غایاتی که بر آن علم مترتب می شود؛ هرچه فایده علم بیشتر باشد، آن علم از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ همچون علم اعتقادات که موضوع آن کلام است و معارف را از دید عقل و شرع مورد بررسی قرار می دهد.

وی با استناد به حدیثی از رسول مکرم اسلام(ص) علم را بر سه قسم دانست و عنوان کرد: علم بر سه قسم است؛ آیه محکمه، فریضه عادله، و سنّت قائمه و آنچه غیر از اینهاست زیادت و فضل است که نیاز به تأمل و تفقه دارد، علوم دیگر نیز زیر مجموعه این سه اصل هستند.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: اساس دین در همین روایات فوق از پیامبر(ص) خلاصه می شود، زیرا سعادت بشر با این سه چیز گره خورده است، انسان با کسب علوم دینی به کمال و سعادت انسانی خواهد رسید.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد در ادامه به تبیین معنای سعادت پرداخت و توضیح داد: سعادت عبارت است از اعتقاد درست، اخلاق خوب و عمل صالح؛ حرکت در این مسیر، انسان را سعادتمند خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به طلاب سفارش کرد: سعی کنید قدر نعمت طلبگی را بدانید و علوم حوزوی را به خوبی فرا بگیرید، اگر اعتقادات را به خوبی کسب نکنید چه بسا موجب گمراهی مردم شوید.

این پژوهشگر دینی افزود: در مسائل اعتقادی محکم شوید، به طوری که ابتدا در مباحث اعتقادی، خود به باور درست برسید که در این صورت موجب هدایت دیگران خواهید شد.

نظر شما