شناسهٔ خبر: 30019229 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

واکنش ریاض به قطعنامه سنا

تصویب یک قطعنامه در سنای آمریکا در زمینه دست داشتن بن سلمان در قتل جمال خاشقچی انتقاد مقامات سعودی را برانگیخته است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، حکومت عربستان سعودی تصویب قطعنامه علیه این کشور در سنای آمریکا در ارتباط با قتل روزنامه نگار سعودی را محکوم کرده و آن را مداخله داخلی در امور این کشور خوانده است.

براساس این گزارش، عربستان مواضع سنا را بر پایه ادعاهای واهی خوانده و گفته این ادعاها باعث تضعیف نقش منطقه ای و بین المللی ریاض خواهد شد.

عربستان در بیانیه خود همچنین قطعنامه سنا را مداخله در امور داخلی این کشور خوانده و تاکیده کرده است که با تعرض به سران حکومت کاملا مخالف است و آن را محکوم می‌کند.

با این حال عربستان گفته است که روابط آمریکا با این کشور استراتژیک با پیوندهای عمیق سیاسی، اقتصادی و امنیتی است و بر تعهد خود بر توسعه روابط با واشنگتن تاکید کرده است.

سنا پنجشنبه شب دو قطعنامه علیه عربستان سعودی در ارتباط با جنگ یمن و ترور روزنامه‌نگار منتقد سعودی به تصویب رساند.

قطعنامه‌ اول که با ۵۶ رأی موافق و ۴۱ رأی مخالف به تصویب رسید خواستار اتمام حمایت آمریکا از ائتلاف متجاوز به یمن است.

جنگ عربستان علیه یمن که با حمایت آمریکا و انگلیس از فروردین سال ۱۳۹۴ آغاز شده، تاکنون ده‌ها هزار کشته بر جا گذاشته است. روزنامه واشنگتن‌پست سوم آگوست ۲۰۱۸ نوشت که آمار کشته‌ها از ۵۰ هزار نفر فراتر رفته است.

قطعنامه دوم سنا نیز «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی را مسئول قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی معرفی کرده است.

در بخشهایی از این قطعنامه به «رفتارهای نگران‌کننده» حکومت سعودی در زمینه‌های مختلف از جمله جنگ یمن، حبس سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان، تضعیف وحدت شورای همکاری خلیج فارس، اخراج سفیر کانادا، سرکوب مخالفان و قتل خاشقچی اشاره شده است.

برخلاف دولت دونالد ترامپ، سنا و مجلس نمایندگان آمریکا مواضع محکم و صریحتری را در قبال عربستان سعودی به ویژه در ارتباط با قتل خاشقچی در کنسولگری ریاض در استانبول اتخاذ کرده‌اند.

نظر شما