شناسهٔ خبر: 30018912 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

انتخاب نام نیکو حقی برای فرزندان

نامگذاری فرزندان به نام‌های نيكو از حقوق واجب فرزندان بر والدين است.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،اسم نمود انسان است و معرف هركس در جامعه اسم او است، همانطو ركه پيامبر اكرم(ص) فرمودند «اسم‌های زيبا برای فرزندانتان انتخاب كنيد زيرا كه در روز قيامت هركسی را به اسمش صدا می‌زنند» و حضرت اميرالمؤمنين علی(ع) فرمودند «قبل از اينكه فرزندانتان به دنيا بيايند برای آنها اسم انتخاب كنيد و پيغمبر اكرم(ص) قبل از اينكه حضرت محسن(ع) به دنيا بيايد برای او اسم انتخاب كرد».

این روزها با متولد شدن یک نوزاد و نام گذاری او اسم هایی به گوشمان می‌خورد که شاید تا به حال نشنیده باشیم و موجب تعجبمان شود.

ایرانی‌ها عشق نام‌های عجیب وغریب سریال‌های غربی/ اسامی انتخابی برای کودکان فقط مخصوص دوران کودکی نیست

نام نیکو معرف شخصیت و شناسانامه فرهنگی یک فرد در جامعه است

حجت الاسلام شربیانی کارشناس مذهبی، در گفتگو باخبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز ، گفت : در فرهنگ اسلامی و آنچه از منابع دینی ایرانی‌ها بدست می‌آید اسم و نام نیکو معرف شخصیت و شناسانامه فرهنگی  یک فرد در جامعه  است.

وی افزود:در منابع اسلامی آمده است که پیامبراسلام فرمودند،اسم نیکو هم برای دنیا و آخرت است و در آخرت هم حتی بچه‌های که به صورت جنین سقط شده اند اگر اسمی نداشته باشند از پدر و مادر خودشان سوال خواهند کرد چرا برای ما اسم انتخاب نکردید همینطور درفرهنگ اسلامی سفارش شده است قبلا از اینکه بچه به دنیا بیاید اسم برای بچه انتخاب کنید.

کارشناس مذهبی متذکرشد:هر پدر و مادری دوست دارد تا فرزندش نامی نیک داشته باشد و شاید به همین دلیل است که بسیاری از والدین در انتخاب نام نیکو حساسیت زیادی به خرج می‌دهند و روز‌ها و ماه‌ها برای انتخاب نام مناسب وقت صرف می‌کنند.

 

ایرانی‌ها عشق نام‌های عجیب وغریب سریال‌های غربی/ اسامی انتخابی برای کودکان فقط مخصوص دوران کودکی نیست

اسامی انتخابی برای کودکان فقط مخصوص دوران کودکی نیست

رضا محمدزاده کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، در گفتگو با خبرنگارخبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز ، افزود:اسامی انتخابی برای کودکان فقط مخصوص دوران کودکی نبوده و در تمام طول عمرشان همراه با آن‌ها خواهد بود برای انتخاب اسامی از شیوه‌های متفاوتی استفاده می‌شود.

وی افزود: بعضی از خانواده‌ها تحت تاثیر فرهنگ جوامع خارجی برای کودکان اسم انتخاب می‌کنند و یا از اسامی بسیار قدیمی یا ترکیبی استفاده می‌کنند که بسیار نامانوس با فرهنگ کشور است.

وی گفت:این اسامی شاید در برهه زمانی خاص و بین برخی از افراد مورد استقبال قرار گیرد، ولی به نظر می‌رسد که در طولانی مدت نمی‌تواند مورد پذیرش جامعه باشد.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان،گفت : کودکان از زمانی که متوجه اسم خود می‌شوند، تا زمان نوجوانی که شخصیت بزرگسالیشان در حال شکل گیریست نحوه برخورد جامعه و اطرافیان با اسمشان نقش مهمی در سلامت روان آن‌ها ایفا می‌کند.

ایرانی‌ها عشق نام‌های عجیب وغریب سریال‌های غربی/ اسامی انتخابی برای کودکان فقط مخصوص دوران کودکی نیست

 

نامی درشان و منزلت ایرانی برای فرزندان ایران انتخاب کنیم

بهمن فرشباف مسئول بیمارستان تبریز،در گفتگو با خبرنگارخبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز ، گفت: بر خود به عنوان یک پدر ایرانی واجب می‌دانم برای آینده فرزندم ادای دین نماییم و نامی درشان و منزلت ایرانی برای فرزندم نام گذاری کنم، به امید روز‌های سرشار از موفقیت و پیروزی و سلامتی برای فرزندان و آیندگان ایران زمین دارم.

وی اذعان کرد:با توجه به اینکه جامعه کنونی به نحوی در گذر است که آینده را صددرصد کودکانمان رقم خواهند زد.

وی گفت:وظیفه پدران و مادران این است که تمام مراتب این نظام را محیا و آماده کنند، یکی از این گزینه‌ها نام گذاری صحیح و با عرف و با معنی برای فرزندانمان است.

 

ایرانی‌ها عشق نام‌های عجیب وغریب سریال‌های غربی/ اسامی انتخابی برای کودکان فقط مخصوص دوران کودکی نیست

انتخاب نام نیک می‌تواند تابلو و نشانه‌ای در جهت تشویق به صفات خوب است

علی اسمعیلی جامعه شناس، در گفتگو با خبرنگارخبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز ، گفت:انتخاب نام نیک می‌تواند تابلو و نشانه‌ای در جهت تشویق به خوبی‌ها و صفات پسندیده باشد و پرهیز از القاب و نام‌های زشت یکی دیگر از گرایشات مردم به دلیل آثار روحی و جسمی و تربیتی و اجتماعی مطلوب برای انسان دارد، در مقابل نام و لقب زشت هم دارای اثرات منفی می‌باشد که قابل تردید و انکار نیست.

وی افزود: لذا نامگذاری یکی از جلوه‌های گرایش روحی افراد جهت گیری و حب و بغض است.

وی تصریح کرد:خانواده‌هایی که نام فرزندانشان را از نام‌های موجود در فرهنگ اسلامی می‌گیرند، با کسانی که به طور آگاهانه در انتخاب نام فرزندانشان از الگو‌های غربی و غیر اسلامی پیروی می‌کنند در گرایش‌های روحی متفاوتند.

اسمعیلی، به طوری که افراد دارای نام‌های خوب و زیبا و با مفاهیم عالی و متناسب با شخصیت‌های بزرگ علمی و دینی، همواره احساس غرور و افتخار نموده و در اجتماع با احساس آرامش و اعتماد به نفس حضور می‌یابندوگفت: بر عکس کسانی که نام‌های نامناسب دارند، دچار عقده‌ی حقارت شده و دایما از آن رنج می‌برند و احساس حقارت و کم خود بینی یکی از حالات بسیار بدی است که گاهی از دوران کودکی دامنگیر انسان می‌شود.

 

ایرانی‌ها عشق نام‌های عجیب وغریب سریال‌های غربی/ اسامی انتخابی برای کودکان فقط مخصوص دوران کودکی نیست

مظاهر زیبایی هرانسانی نام خوب وزیبای می‌باشد

حمیده حقیقی کارشناس علوم تربیتی، در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز ، گفت:از جمله مظاهر زیبایی هر انسانی نام خوب و زیبای می‌باشد، نام گذاری به دلیل نقشی که ایفا می‌کند باعث تاثیر گذاری و تاثیر پذیری عمیقی در عرصه اجتماعی افراد می‌گردد.

وی تصریح کرد: نام‌ها ظرفیت این را دارند که ارزش‌های اجتماعی موجود در یک فرهنگ را آشکار سازند، بنابراین نام گذاری جهت افراد از جمله عوامل مهم فرهنگی است که می‌توان ادعا نمود در تمام عرصه‌های زندگی اجتماعی فرد یا افراد جامعه موثر است.

وی گفت: یافته‌های محققان بین گرایش‌های فرهنگی والدین و مقوله‌ی نام ارتباط وجود دارد، نتایج این پژوهش نشان می‌دهد شغل والدین، تحصیلات و آگاهی والدین از ریشه و معنای نام، عوامل اصلی تاثیر گذار در در انتخاب نام می‌باشد.

ایرانی‌ها عشق نام‌های عجیب وغریب سریال‌های غربی/ اسامی انتخابی برای کودکان فقط مخصوص دوران کودکی نیست

اسم‌های بی معنی وبی مفهموم دردنیای امروزی

فرزانه سلمانی فروغی روانشناس، اسم‌های بی معنی و بی مفهومی که برگرفته شده از فرهنگ و هویت غرب است در گفتگو با خبرنگارخبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز ،گفت:امروزه اسمای عجیب وغریب در جامعه ما رواج پیدا کرده و غافل از اینکه هر اسمی بر شکل گیری شخصیت فرد و انعکاس رفتار‌هایی که کودک در طول دوره رشد خود از هم رده هایش میگیرد اثر دارد.

وی افزود:اسم باید معنی و مفهوم نیک داشته و نسبت به فرهنگ خانواده نیز انتخاب شده باشد و هر اسمی مناسب برای هر فرهنگی نیست، اسمی که مناسب کودک نباشد باعث می‌شود کودک در طول رشد خود فیدبک‌های منفی از دیگران دریافت کند و این بر رفتار‌های فرد نیز اثر می‌گذارد.

ایرانی‌ها عشق نام‌های عجیب وغریب سریال‌های غربی/ اسامی انتخابی برای کودکان فقط مخصوص دوران کودکی نیست

اسامی منتخب آذربایجان شرقی برای فرزندان خود درهفت ماه نخست امسال

قدیرمحمدپور معاون ثبت احوال آذربایجان شرقی،در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز ، اذعان کرد: اسامی برتری که خانواده‌های آذربایجان شرقی طی هفت ماه نخست امسال برای فرزندان خود انتخاب کرده اند، عبارتنداز فاطمه، زهرا، نازنین زهرا، حلما، حسنا، باران، یسنا، ریحانه، زینب، امیرعلی، امیرحسین، امیرحسن، محمد، محسن، رضا، حسام، امید اسامی برتردختروپسرایرانی بودند که والدین برای دختران وپسران خود برگزیدند.

اسم‌هایی که برای انتخاب شدن باید از فیلتر‌های زیادی بگذرند که مهمترینشان متواتر بودن است؛ یعنی قبلا سابقه‌ای برای این اسم در ثبت احوال وجود داشته باشد و بعد هم طی مراحل دیگر؛ البته پدر و مادرانی که متفاوت فکر می‌کنند یا دوست دارند اینگونه به نظر می‌رسند، همه این‌ها را به آن می‌خرند تا بچه شان یک اسم «خاص» داشته باشد. اسمی که خیلی از ما بعد از شنیدنشان کمی چشمانمان را تنگ و گردنمان را کج می‌کنیم.

 

انتهای پیام/

نظر شما