شناسهٔ خبر: 30018531 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

ایزدی مطرح کرد

ضرورت ایجاد شبکه‌ای از اساتید مسلمان جهان

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بسیج،  فؤاد ایزدی معاون بین‌الملل مجمع جهانی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها امروز در نشست هم اندیشی که با حضور 15 استاد برجسته دانشگاه های کردستان عراق در مجمع جهانی اساتید مسلمان دانشگاهها برگزار شد گفت: امروزه خوشبختانه در کشورهای مختلف جهان چه اسلامی و چه غیر اسلامی اساتید مسلمان و برجسته ما حضور فعال و پررنگی دارند.

 

وی افزود: تا به امروز تشکلی فعال به عنوان حلقه وصل کننده اساتید جهان به یکدیگر وجود نداشته که با راه اندازی مجمع جهانی اساتید مسلمان دانشگاهها این اتفاق مهم رخ داد و امروز این مجمع در حوزه های مختلف علمی و پژوهشی در حال تلاش است تا حلقه­ی وصلی میان اساتید کشورهای مختلف جهان باشد.

معاون بین الملل مجمع جهانی اساتید مسلمان دانشگاهها در این نشست خاطرنشان کرد: برگزاری چنین نشست هایی در راستای تحقق هدف مهم مجمع جهانی اساتید مسلمان دانشگاهها مبنی بر شناسایی و وصل شدن با اساتید کشورهای مختلف است.

بنابراین گزارش، هشیار یکی از اساتید مسلمان کردستان عراق در این نشست با تشکر از پذیرایی و میهمان نوازی گرم ایرانیان گفت: این گونه نشست ها که سعی می کنند مجموعه ای از آراء و افکار مختلف را دور هم جمع کنند و در زمینه روابط بین الملل و حوزه های علمی بحث کنند بسیار ارزشمند و قابل ستایش است.

این استاد حقوق بین الملل با ارائه پیشنهاداتی همچون ایجاد کرسی های زبان فارسی در کردستان عراق و نوشتن تفاهم نامه هایی در زمینه انتقال و تبادل تجربیات علمی و پژوهشی و همچنین برپایی نمایشگاه هایی از دستاوردهای علمی در قالب مجلات علمی - پژوهشی؛ خواستار توسعه روابط دو جانبه در حوزه علم شد.

یکی دیگر از اساتید و پژوهشگران سلیمانیه عراق در این نشست گفت: ما خواستار روابط بیشتر هستیم که در این زمینه باید اساتید برجسته ایرانی در جهت دانش افزایی بصورت حضوری و غیر حضوری و به صورت الکترونیکی با دانشگاه های کردستان عراق در ارتباط باشند و همکاری کنند.

یک قاضی محاکم قضایی سلیمانیه عراق در این نشست با اشاره به اینکه ایران می تواند به عنوان نقطه مرکز توسعه روابط اساتید مسلمان جهان عمل کند گفت: ایران می تواند با دعوت از پژوهشگران و اساتید برجسته مسلمان سراسر جهان به خصوص کشورهای خاورمیانه به داخل کشور و برگزاری نشست های هم اندیشی و علمی - پژوهشی از علم به عنوان حل کننده مشکلات و معضلات موجود در کشورهای مختلف استفاده کند و همچنین اساتید برتر جهان به عنوان اعضای ویژه مجمع اساتید مسلمان جهان با این مرکز در ارتباط باشند و فعالیت کنند.

یکی از اساتید زبان عربی در این نشست با بیان اینکه برای تبادلات آراء و افکار بین جوامع مختلف، مسئله زبان بسیار حائز اهمیت است عنوان کرد: اساتید سلیمانیه عراق خواستار ایجاد کرسی های زبان فارسی و برگزاری دوره های زبان فارسی در ایران و یا کردستان عراق هستند و در مقابل می توانیم زبان عربی را آموزش دهیم.

وی ادامه داد: ازآنجاکه تاریخ قومی و سیاسی مشترکی بین ما و ایران وجود دارد و از این نظر به هیچ عنوان دو ملت ایران و کردستان عراق از هم جدا نخواهند شد بنابراین دعوت می کنیم به مباحث تاریخی و موارد مشترکی که بین این دو دولت وجود دارد توجه بیشتری شود چراکه وظیفه اساتید پژوهش در مسائل مختلف به خصوص این موارد است.

نشست هم اندیشی با جمعی از استادان دانشگاه های سلیمانیه با حضور 15 استاد برجسته دانشگاه های سلیمانیه عراق صبح امروز در مجمع جهانی اساتید مسلمان دانشگاهها برگزار شد.

نظر شما