شناسهٔ خبر: 30017401 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

گزارشی درباره توقف کامل پروژه احداث تونل ا... اکبر

آوار بی اعتباری بر سر بزرگ‌ترین پروژه احداث تونل شرق کشور

نویسنده : مقصودی

صاحب‌خبر - پروژه احداث تونل ا...اکبر (بزرگ ترین تونل شرق کشور مشتمل بر سه تونل به طول 4070 متر) کاملا متوقف شده است این پروژه که یکی از طرح های ملی و مهم شهرستان درگز است به دلیل نبود اعتبار و عدم پرداخت مطالبات پیمانکار تعطیل شده است.به گزارش خراسان رضوی تونلی که قراربود درسه سال به اتمام برسد با شرایط تخصیص اعتبارفعلی به این زودی ها به بهره برداری نخواهد رسید و با اختصاص اعتبارات حدود 10 میلیاردی در هر سال و برآورد 800 میلیارد تومانی برای کل پروژه احتمالا 80 سال آینده به اتمام خواهد رسید این درحالی است که مردم هم از روند کندپیشرفت این پروژه گلایه های فراوانی دارند. مردم می‌گویند بارها شاهد پیگیری های مسئولان برای احداث تونل «ا... اکبر» و احداث ر اه جدید درگز- دوغایی بود ه ایم امابا حرکت بسیارکندو لاک پشتی که این پروژه دارد باید چند دوره سنی نیزمنتظر بود تاکاربه نتیجه برسد. آیا با نبود راه مناسب بسیاری از راهکار های توسعه دراین شهرستان مسدودنمی شود؟ شتاب در ساخت جاده ترانزیتی درگز در دستور کار وزارت راه است درهمین باره معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی چندی پیش گفت: وزارت راه و شهرسازی شتاب دادن به بخش باقی مانده از ساخت جاده ترانزیتی جدید درگز - کبکان - دوغایی را در شمال این استان در دستور کار خود قرار داده است.محمد پارسا در گفت و گو با ایرنا افزود: در همین چارچوب به منظور بررسی وضعیت اجرایی و شتاب در اجرای پروژه طی ماه جاری نشستی با پیمانکاران و مشاوران طرح در مشهد و نشستی دیگر با حضور نماینده درگز در مجلس و نمایندگان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در دفتر وزیر در تهران برگزار شده است.وی افزود: در نشست اخیر دستورات لازم از سوی وزیر راه و شهرسازی به معاونان مربوط صادر شد تا مشکلات پروژه جاده ترانزیتی جدید درگز - کبکان - دوغایی رفع شود و اجرای آن شتاب گیرد. این مسیر جاده ای از درگز آغاز می شود و پس از عبور از ارتفاعات «ا... اکبر» و روستای خادمانلو، در سه راهی دوغایی به جاده اصلی مشهد - قوچان متصل و در مجموع مسیر جدید فاصله درگز - قوچان 60 کیلومتر نسبت به طول جاده فعلی کوتاه تر می شود.معاون اداره کل راه و شهرسازی استان ادامه داد: در چارچوب ساخت قطعه اول پروژه عملیات اجرا از شهر درگز به طول 15 کیلومتر آغاز شده است. همچنین جاده تا محل سه راهی چاپشلو با زیرسازی و آسفالت به طول 5.7 کیلومتر بهره برداری شد. از سه راهی چاپشلو تا سه راهی داغدار نیز عملیات زیرسازی به اتمام رسیده است و به زودی آسفالت می شود.وی همچنین طول قطعه دوم این پروژه را 15 کیلومتر با عبور از ارتفاعات «ا... اکبر» ذکر و بیان کرد: در این قطعه سه دستگاه تونل وجود دارد که طول بزرگ ترین آن سه هزار و 770 متر است. در این قطعه حفاری 900 متر از تونل «ا... اکبر» و عملیات زیرسازی قسمتی از مسیر انجام شده است.پارسا گفت: با توجه به کوهستانی بودن منطقه و نیاز به حفر سه دستگاه تونل به طول چهار هزار و 70 متر عبور از ارتفاعات «ا... اکبر» ، اتمام ساخت جاده درگز - کبکان - دوغایی و بهره برداری از آن نیازمند هشت هزار میلیارد ریال اعتبار است. 800میلیارد تومان اعتبار کل پروژه حاتمی رئیس اداره راه و شهر سازی درگز درخصوص آخرین وضعیت راه جدید و تونل «ا... اکبر» می گوید: جاده درگز – کبکان – دوغایی که با احداث آن مسیر راه حدود 70 کیلومتری کوتاه تر از جاده قبلی می شود اصولا نیازمند 8000 میلیارد ریال (800میلیارد تومان) اعتبار است که با گذشت حدود چهار سال از آغاز عملیات آن تاکنون 420 میلیاردریال ازمحل اعتبارات ملی و استانی به اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی ابلاغ شده وهمین میزان اعتبارنیزتخصیص یافته و عملیات انجام شده نیزفراتراز مبا لغ تخصیص یافته آن بوده است و به همین دلیل پیمانکار مطالبات قابل ملاحظه ای حدود 17 میلیارد تومان از دولت دارد.مهندس حاتمی افزود: وضعیت تونل ا... اکبر هم اکنون به گونه ای است که درصورت تامین اعتبار لازم پیمانکار توان ادامه وتکمیل پروژه رادرمدت زمان مقررخواهدداشت با وجود این از کلیه مسئولان شهرستان و استانی در خواست می شود به طور جدی برای تامین مالی این پروژه ازمحل منابع ملی وسرمایه گذاری بخش خصوصی تلاش کنند. رئیس اداره راه و شهرسازی افزود: براساس آخرین توافقات صورت گرفته پیمانکار تونل که قرارگاه خاتم الانبیا(ص) است هم اکنون به دلیل نبود اعتبار تونل ا... اکبر مسئولیت به سازی و آسفالت بخش هایی از جاده دسترسی به منطقه میانکوه از مسیر دوراهی امام قلی – خادمانلو را عهده دار است. نماینده درگز در مجلس نیز با اشاره به اهمیت راه و تونل ا... اکبر در سرنوشت شهرستان درگز و آخرین پیگیری انجام شده برای جذب اعتبارات برای این تونل گفت: در تاریخ 10/9/97 طی نامه ای به وزیر راه و شهرسازی موضوع تامین اعتبار و راهکارهای تامین مالی این پروژه مهم را که با عنوان راه اصلی درگز – کبکان و قوچان است به طور جدی پیگیری کردیم. مهندس حاتمیان افزود: دراین نامه اشاره کرده ام بیش از سه دهه است که مردم مرزنشین درگز به دنبال راه مناسب و مسیری امن برای دسترسی به سطح کشور هستند و از طرفی دولت جمهوری اسلامی نیز به دنبال ایجاد راه مناسب و دسترسی به ترکمنستان و آسیای میانه است به طوری که روزانه بیش از 700 دستگاه تریلی بومی و ترانزیتی و ماشین سنگین از راه بسیار پرپیچ وخم معروف به تیوان که بخشی از آن غیر استاندارد است درحال عبور هستند و این روند تردد تریلی ها در جاده را با مشکلات عدیده ای مانند تصادف و ... مواجه می کند. 15درصد پیشرفت پروژه نماینده درگز افزود :تعداد تصادفات این جاده بسیار بیشتر از حد متعارف کشور است بنابراین قرار بوده حفر تونل و احداث جاده مذکور تا سال 1396 پایان یابد که متاسفانه با گذشت بیش از یک سال از موعد مقرر پروژه تنها حدود 15 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با اعتبارات بودجه وتخصیص های ناچیز این پروژه حدود صد سال زمان خواهد برد. وی افزود: احداث راه از سال 89 آغاز شده است ولی احداث تونل از سال 94 آغاز شد و پروژه در آستانه تعطیلی کامل قرار دارد و پیمانکار بخشی از تجهیزات را از منطقه انتقال داده است. حاتمیان از وزیر راه و شهرسازی خواسته است که احداث این پروژه از طریق اوراق مشارکت انجام گیرد یا راهکارهای مناسب تری برای تسریع دراجرای این پروژه در نظر گرفته شود. نماینده درگز افزود: هم اکنون احداث تونل و جاده مسیر «ا... اکبر» یکی ازدغدغه های اصلی مردم درگز است. امام جمعه درگز نیز چندی پیش در خطبه دوم نمازجمعه با انتقاد ازروند احداث تونل ا... اکبر و جاده ای که دردست احداث است گفت: پیگیری جدی در زمینه احداث جاده و تونل تاکنون نبوده است و باید تا ر سیدن به نتیجه این کار با جدیت دنبال شود و هرچندماه نامه ای نوشتن یا جلسه ای برگزار کردن خیلی اثر ندارد و لازم است این جلسات با مسئولان ملی در پایتخت به طور هفتگی برگزار شود تا به نتیجه برسد.حجت الاسلام ایروانی افزود: اگر بناست بحث ترانزیت از این جاده انجام شود وروزانه400 تریلی خروجی و ورودی از مسیر این جاده عبورکنند و مردم هزینه بپردازند و سالی ده ها کشته و مجروح بدهند چرانباید از درآمد میلیاردی که گمرک دارد دراین جاده استفاده شود؟

نظر شما