شناسهٔ خبر: 30016272 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

غیبت نمایندگان اصفهان در مجلس

صاحب‌خبر -

بررسی لایحه بودجه ۹۸ در جلسه غیرعلنی، تشکیل جلساتی بین سران سه قوه برای تعدیل بودجه ۹۸، غیبت نمایندگان اصفهان در جلسه علنی، دعوت فراکسیون امید از سه وزیر برای ارائه توضیحاتی درباره انتصابات در سه وزارتخانه‌، تاکید وزیر راه بر قانونی ‌نبودن پروازهای چارتری، تعیین نمایندگان عضو هیات مدیره خانه ملت و... از جمله مهمترین اخبار روز (یکشنبه) بیست و پنجم ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.
جلسه علنی مجلس به ریاست علی لاریجانی برگزار شد و سوال از وزیر ارشاد، لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی و... به عنوان دستورکار مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت.
در این جلسه ۱۹ نماینده استان اصفهان حضور نیافتند و برای توضیح مشکل خود (بحران خشکسالی) در دفتر آیت‌الله طباطبایی‌نژاد نماینده ولی فقیه در اصفهان حضور پیدا کردند.
در همین ارتباط علی لاریجانی در پاسخ به نماینده مردم بوشهر که خواستار بررسی استعفای نمایندگان اصفهان بود، گفت:استعفای نمایندگان اصفهان در هیات رئیسه بررسی می‌شود.
در ادامه جلسه علنی حبیب‌الله دهمرده، نماینده اصولگرای مجلس با طرح پرسشی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اینکه چقدر ظرفیت نظام جمهوری اسلامی ایران در راهپیمایی اربعین به نمایش گذاشته شده است، گفت: باید از ظرفیت آزادی‌خواهان جهان برای برگزاری راهپیمایی باشکوه اربعین استفاده شود که در این صورت می‌توان ظرفیت اسلام، شیعه و به ویژه نظام جمهوری اسلامی را به دنیا نشان داد.
در پاسخ سیدعباس صالحی گفت: تلاش ما این است که با توجه به اینکه اربعین به یک فرصت دینی بزرگ برای همگرایی منطقه‌ای و ملی تبدیل شده حداکثر استفاده را از آن داشته باشیم. تلاش ما این است با توجه به رویکردهایی که توسط رهبر معظم انقلاب، دولت و سیاستگذاران فرهنگی تنظیم شده، اربعین ماهیت مردمی خود را حفظ کند و دولت کمتر نقش تصدی‌گری در آن داشته باشد.
در نتیجه نماینده زابل از پاسخ‌های وزیر ارشاد درباره‌ اقدامات انجام شده درخصوص مسائل فرهنگی به ویژه در راهپیمایی اربعین قانع شد.

ناطقین جلسه علنی مجلس
خالقی: قوای سه‌گانه با همدلی، هوشیاری بیشتری در رفع مشکلات معیشتی به خرج دهند
رنجبرزاده: دولت باید در تنظیم بازار دخالت مستقیم داشته باشد
نماینده رفسنجان: فاصله نرخ ارز در سامانه نیما و بازار آزاد کاهش یابد

انتقاد نماینده مردم کرمانشاه از «اختاپوس‌ها»
در ادامه نمایندگان، سه نماینده را به عنوان عضو در هیات مدیره موسسه خبرگزاری خانه ملت تعیین کردند که بر این اساس عباس پاپی‌زاده با ۹۲ رای، محمدمهدی مفتح با ۶۹ رای، علی اکبری (نماینده شیراز) با ۶۸ رای از مجموع ۱۶۷ رای به عنوان عضو هیات مدیره موسسه خبرگزاری خانه ملت انتخاب شدند.
همچنین بهروز نعمتی گفت که در هفته‌ گذشته جلساتی بین سران سه قوه، مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون برنامه و بودجه برای تعدیل بودجه ۹۸ برگزار شده است.
در همین زمینه عضو کمیسیون عمران مجلس از اختصاص ۶۲ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی کشور در بودجه ۹۸ خبر داد، اظهار کرد: اعتباری که برای پروژه‌های عمرانی کشور تخصیص داده شده به نسبت سال گذشته روند افزایشی داشته است.
محمدرضا تابش گفت‌ که فراکسیون امید از سه وزیر راه، رفاه و صنعت برای ارائه توضیح درباره انتصابات در این سه وزارتخانه دعوت کرده است.
سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی نیز گفت که در جلسه این فراکسیون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد که پرواز چارتر خلاف قانون است لذا با اینگونه برنامه‌ریزی پروازهای چارتری برخورد می‌کنیم، باید چارتر بسته شود، مگر برای کسی که مسافر خاص خود را داشته باشد.

اخطارها و تذکرات شفاهی نمایندگان مجلس
تذکر صباغیان در مورد اعتیاد و وضعیت معتادان
سلیمی: منابع صندوق توسعه ملی به شدت کاهش پیدا کرده است
قاضی‌پور:از نمایندگان اصفهان برای حضور در جلسات و حل مشکل آب زاینده‌رود دعوت شود
تذکر عثمانی در مورد تعریف واژه‌ «برانداز»
نماینده شیراز: حقوق بازنشستگان و شاغلان همسان‌سازی شود
کرمپور: هرچه سریع‌تر استاندار فارس انتخاب شود
پژمانفر: قرار بود از منابع صندوق توسعه ملی در شرایط سخت استفاده شود
ذوالقدر: در واگذاری کارخانه‌ها به حقوق کارگران توجه شود
تذکر نماینده دشتی در واکنش به ممنوعیت صادرات گوجه‌فرنگی
انتقاد نماینده اهواز از قرار نگرفتن کارون و باوی در شمار شهرستان‌های مناطق جنگی کشور
بهرام‌نیا: شورای هماهنگی سه قوه به حقوق کارمندان در بودجه سال آینده توجه کند
در ادامه جلسه علنی، نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای خرده فروشی‌ها و واحدهای صنفی که مستقیماً با مصرف کننده نهایی ارتباط دارند موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی کردند.
همچنین مجلس در مصوبه‌ای دیگر مجازات‌هایی را برای مؤدیان متخلفی تعیین کرد که فعالیت‌ها و معاملات خود را کتمان کرده یا از صدور صورتحساب از طریق سامانه مودیان خودداری می‌کنند.
در پایان این جلسه ۱۳ سوال از وزرای دولت، شامل ۵ سوال از وزیر امور خارجه، دو سوال از وزیر ارتباطات، سه سوال از وزیر آموزش و پرورش، دو سوال از وزیر بهداشت و یک سوال از وزیر دادگستری اعلام وصول شد و یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامیتذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد. ایسنا

نظر شما