شناسهٔ خبر: 30015868 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ادیان نیوز-قدیمی | لینک خبر

نماینده اسقف اعظم یونان:

ایران در همزیستی پیروان ادیان خدمات مهمی را انجام می‌دهد

اسقف آندونیوس مالووف فرستاده دفتر مرکزی کلیسای ارتدوکس یونان گفت: پیروان ادیان الهی در جمهوری اسلامی ایران به‌طور مسالمت‌آمیز و برادرانه زندگی می‌کنند و این کشور خدمات مهمی در این زمینه انجام می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ادیان‌نیوز به نقل از ایرنا، اسقف مالووف در دیدار با رایزن فرهنگی سفارت ایران در آتن افزود:ما به‌خوبی از وضعیت ایران، جامعه آن و حمایت‌ها و خدماتی که در جهت ایجاد صلح و همزیستی بین ادیان در جهان انجام می‌دهد آگاهیم، زندگی پیروان ادیان مختلف مانند یهودیان، مسیحیان و زرتشتیان در کمال آرامش در کنار ملت مسلمان ایران گواهی شفاف بر این موضوع است.

وی اظهار کرد: بنده از وجود یک کلیسای ارتدوکس در مرکز شهر تهران آگاهم که این خود نشان از عزم کشور و دولت ایران برای حفظ این همزیستی می‌باشد. متأسفانه عده‌ای به نام دین با دین مبارزه می‌کنند و تیشه به ریشه صلح در جهان می‌زنند.

اسقف مالووف که خود به لبنان و دمشق سفر کرده است، افزود: در لبنان و سوریه با چشم خود دیدم که مسلمانان و مسیحیان چطور برادرانه با یکدیگر رفتار می‌کنند حتی در مسائل دینی نیز بحث و تبادل نظر صورت می‌گیرد. شاید جالب باشد، احترامی که از اعضای حزب‌الله در لبنان دیدم به همان اندازه بود که از هم‌کیشان خود می‌دیدیم و این نکته برای ما بسیار جالب و حائز اهمیت است.

وی در ادامه گفت: متأسفانه امارات، عربستان و برخی کشورهای خلیج‌فارس برای بر هم زدن این همبستگی تمام تلاش خود را می‌کنند و اگر کمک‌های ایران به سوریه، عراق و دیگر کشورها نبود قطعاً وضعیت و سرنوشت این کشورها طور دیگری رقم می‌خورد و فجایع بیشتری را شاهد می‌بودیم.

علی‌محمد حلمی نیز در این دیدار با اشاره به روابط خوب و تاریخی دو ملت ایران و یونان گفت:یکی از علل نزدیکی و قرابت بین دو ملت، ورای بحث تاریخی ما که بیش از 2500 سال است، مقوله دین و مذهب است.بین مسلمانان و مسیحیان همواره مشترکات دینی زیادی وجود دارد، اعتقاد به نبوت، معاد، شفاعت و ... ازجمله این اشتراکات است.حضرت مسیح(ع) و مریم مقدس(س) همواره در بین مسلمانان از احترام خاصی برخوردار بوده و در قرآن کریم بخش‌هایی از زندگی این پیامبر عظیم الشان ذکر گردیده است.

رایزن فرهنگی ایران افزود: ایران همواره حقوق سایر اقلیت‌های مذهبی را به رسمیت شناخته و این شهروندان که کمتر از یک درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند از حقوقی برابر با سایر ایرانیان مسلمان برخوردارند. ما بیش از سیصد کلیسا در نقاط مختلف ایران داریم و هم‌وطنان مسیحی فعالیت‌های دینی و آیین‌های مذهبی خود را آزادانه انجام می‌دهند و مورد حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی در ادامه با اشاره به نقش کشورهای سلطه‌گر غربی و برخی کشورهای منطقه در ایجاد ناامنی در درون کشورهای اسلامی افزود:متأسفانه برخی دولت‌های جنگ‌طلب و زیاده‌خواه برای سلطه سیاسی و ثروت‌اندوزی خود با ایجاد گروه‌های تکفیری و تروریستی در منطقه خاورمیانه آتش اختلاف و جنگ را برافروخته‌اند و این صلح و همزیستی مسالمت‌آمیزی که صدها سال در بین پیروان ادیان مختلف در کشوری‌های غرب آسیا(خاورمیانه) مثل سوریه وجود داشت را خدشه‌دار کردند.

در پایان این نشست رایزن فرهنگی ایران نشست و تعاملات فرهنگی بین ایران و کلیسای ارتدکس یونان را ضروری توصیف کرد که مورد استقبال اسقف مالووف قرار گرفت و قرار شد تا برنامه‌های مشترک فرهنگی –دینی با محوریت 'همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری پیروان ادیان ' در ماه‌های آتی برگزار گردد.

انتهای پیام /م

نظر شما