شناسهٔ خبر: 30015755 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر خارجه پاکستان:

برخی، دوست ندارند که روابط خوب تهران - اسلام آباد را ببینند

اسلام آباد - ایرنا - وزیر امور خارجه پاکستان گفت:برخی عناصر وجود دارند که دوست ندارند، روابط خوب و قابل پیشرفت ایران و پاکستان را ببینند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «شاه محمود قریشی» عصر یکشنبه در نشست خبری خود با رسانه ها در محل وزارت خارجه پاکستان، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا با موضوع اینکه مرزهای دو کشور از سوی سران عالیرتبه تهران و اسلام آباد مرزهای دوستی و آرامش و ثبات خوانده شده و آیا اینکه عامل سوم برای تنش زایی روابط دو کشور برنامه ریزی نمی کند، گفت:ما نمی توانیم عناصری را که تمایلی ندارند تا مرز ایران و پاکستان، همچنان مرز صلح و آرامش باقی بماند را نادیده بگیریم.
وی اضافه کرد:به طور مسلم، ایران و پاکستان به عنوان دو همسایه مرزهای مشترک طولانی دارند، دولت پاکستان علاقه مند به داشتن مرزهای با ثبات و صلح آمیز با ایران بوده و ایران نیز خواهان برقراری روابط صلح آمیز با پاکستان است.
قریشی گفت:محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی سه ماه گذشته دو بار به اسلام آباد سفر کرده است و دو کشور در سطوح مختلف، همکاری های خوبی دارند.
وزیر امور خارجه پاکستان همچنین با بیان ربوده شدن تعدادی مرزبانان ایرانی در مرز مشترک با پاکستان، گفت:دولت ها ایران و پاکستان مکانیسم مشترکی در این خصوص تعریف کرده اند که از این مکانیسم برای حل مشکلات و مسائل استفاده می کنند.
شاه محمود قریشی در بخش دیگری از سخنانش در این نشست خبری گفت:همچنین از این واقعیت آگاهی داریم که عناصری وجود دارند که مایل نیستند، روابط خوب ایران و پاکستان را ببیند و بدیهی است که آنها سعی در ایجاد سوء تفاهم دارند.
به گزارش ایرنا از سپاه نیوز، روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی روز سه شنبه 24 مهرماه در اطلاعیه‌ای از ربوده شدن تعدادی از بسیجیان بومی و مرزبانان در نقطه صفر مرزی در جنوب شرق کشور با خیانت عوامل نفوذی در این حادثه خبر داد.
در این اطلاعیه آمده بود:شامگاه دوشنبه 23 مهر، تعدادی از بسیجیان بومی و نیروهای هنگ مرزی که در پایگاه مراقبتی در نقطه صفر مرزی (میرجاوه) استقرار داشتند، با خیانت و تبانی عامل یا عوامل نفوذی گروهک های ضد انقلاب ربوده شدند.
این اطلاعیه در ادامه با اشاره به اینکه این پایگاه از استحکامات خوبی برخوردار بوده، خاطرنشان کرده است: عوامل گروهک های تروریستی که از سوی سرویس‌های بیگانه هدایت و پشتیبانی می‌شوند، با فریب و تطمیع عوامل نفوذی، این حادثه را در نقطه صفر مرزی و رو به روی یکی از پاسگاه های مرزی کشور پاکستان صورت داده‌اند‌.

*** اقدامات پاکستان برای حل مساله کشمیر
وزیر امور خارجه پاکستان در این نشست خبری با تشریح اقدامات دولت پاکستان برای حل موضوع کشمیر، گفت:به منظور حل مسئله کشمیر، نامه های جداگانه ای به سازمان ملل متحد، سازمان حقوق بشر و دبیر کل (او آی سی) ارسال کرده است.
قریشی افزود:طی این 70 سال جنبش آزادی کشمیر فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است، اما هیچ ظلم و جنایتی نتوانسته است تاکنون عزم و اراده آزادی مردم را سرکوب کند و ارتش هند نیز به منظور سرکوب آزادی خواهی مردم کشمیر از هرگونه تکنیکی استفاده کرد اما تاکنون موفق به سرکوبی مردم نشده است.
وزیر خارجه پاکستان تصریح کرد:جنبش آزادی کشمیر، این روزها به قدرتی دست یافته است که دیگر قابل کنترل نیست و برخی افسران ارتش هند نیز به این نکته اعتراف کرده اند، اما این درحالی است که هند از موضع خود عقب نشینی نمی کند.
قریشی گفت:لجاجت هند در مورد کشمیر تاکنون منجر به جان باختن تعداد زیادی از مردم کشمیر شده و سازمان ملل متحد نیز گزارشی در رابطه با جنایات و نقض حقوق بشر هند در کشمیر منتشر کرده است، اما هند در عوض قبول کردن جنایات خود، گزارش سازمان ملل متحد را رد کرده است.
قریشی ادامه داد:طی تیراندازی ارتش هند در کشمیر طی روز گذشته علاوه بر جان باختن 14 کشمیری، 300 تن نیز زخمی شده اند، از اولویت های جامعه جهانی پیگیری جنایات هند در کشمیر نیست، اما چگونه جامعه جهانی می تواند تا این حد بی حس و بی تفاوت باشد.
در پی تیراندازی روز شنبه نیروهای دولتی هند به معترضان ضد هندی در منطقه مورد مناقشه کشمیر، 10 نفر کشته و ده ها تن زخمی شدند.
به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری فاکس نیوز،نیروهای دولتی هند، روستای در جنوب منطقه «پولواما» را که محل اختفای شورشان بوده را محاصره کردند و همزمان با شروع عملیات جستوجو درگیری مسلحانه میان این دو گروه صورت گرفت که منجر به کشته شدن 10و زخمی شدن حدود 30 تن در این منطقه شد.
صدها تن در اعتراضات گسترده علیه دولت هند شرکت کرده و با سردادن شعارهایی خواستار پایان یافتن حکومت دولت هند در منطقه هیمالیا شدند. نیروهای دولتی هند نیز با تیراندازی و استفاده از گاز اشک آور سعی در متفرق کردن این افراد داشتند؛ در این تیراندازی ها 2 غیر نظامی کشته و 26 تن دیگر زخمی شدند. این کشتارها باعث تشدید تظاهرات و افزایش درگیری های متعدد در این منطقه شد.
در جریان درگیری های مسلحانه تاکنون حداقل 238 شورشی، 150 عضو نیروهای دولتی و 147 غیرنظامی جان خود را از دست داده اند، که بیشترین آمار کشتار از سال 2009 بوده است.
هند و پاکستان هر دو بر مناطقی از کشمیر ادعای مالکیت دارند. اکثر کشمیری ها از این شورشیان حمایت می کنند زیرا این منطقه تحت حکومت پاکستان یا به عنوان یک کشور مستقل متحد است، آنها در تظاهرات خیابانی غیر نظامی در برابر سلطه هند شرکت می کند.
آساق**6125**1908

نظر شما