شناسهٔ خبر: 30015297 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نخستین سیستم هوشمند ملی پایش کندو در یاسوج ساخته شد

یاسوج-ایرنا- نخستین سیستم هوشمند ملی پایش کندوی زنبور عسل با نام تجاری «کندوی من» در جهاد دانشگاهی واحد کهگیلویه و بویراحمد طراحی و ساخته شد.

صاحب‌خبر -

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد کهگیلویه و بویراحمد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره این طرح گفت: سیستم هوشمند ملی پایش زنبور عسل با تلاش یک تیم از کارشناسان جهاد دانشگاهی، با قابلیت پایش برخط و از راه دور دما و رطوبت داخل و خارج کندو و میزان co2 داخل کندو، طراحی و ساخته شد.
سعید رشیدی که خود ایده‌پرداز و یکی از مخترعان این سیستم است، توانایی سنجش میزان عسل تولید شده از راه دور و مکان‌یابی لحظه‌ای و برخط این کندو از طریق اپلیکیشن قابل نصب روی تلفن همراه را از دیگر امکانات این کندو عنوان کرد.
وی افزود: این کندو همچنین به سیستم اعلام هشدار سرقت از راه دور مجهز است که در صورت سرقت، آژیر اعلام سرقت از طریق اپلیکیشن تلفن همراه به زنبوردار، اطلاع‌رسانی می کند.
وی تجهیز این کندو به برق خورشیدی را از دیگر امکانات آن عنوان کرد و گفت این سیستم به زنبوردار این امکان را می‌دهد که در هر منطقه آب و هوایی از این کندو استفاده کند.
رشیدی این سیستم را قابل رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی دانست و تصریح کرد: قابلیت‌های متنوع در کاربرد و استفاده در مزارع زنبورداری سنتی و مدرن کشور و قیمت تمام شده کمتر از جمله مزایای رقابتی این سیستم است.
وی گفت: تاکنون نمونه کندوی داخلی با این ویژگی‌ها در کشور طراحی و تولید نشده است.
رشیدی با اشاره به سیستم پایش و مدیریت هوشمند کندوی عسل اختراع شده در جهاد دانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد، اضافه کرد: این سیستم با نام تجاری «کندوی من» هم‌اکنون در مرحله نهایی ثبت اختراع است.
استاد درس کارآفرینی در دانشگاه‌های کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این طرح از جمله برنامه‌های مرکز خدمات تخصصی آنالیز، تشخیص کیفی و بسته‌بندی عسل است که برای پایش و مدیریت بهتر مزارع زنبور عسل در استان و کشور با هدف تولید عسل بیشتر و باکیفیت‌تر، طراحی و ساخته شده و دانش فنی آن در اختیار جهاد دانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد است.
رشیدی ادامه داد: این سیستم قابلیت تکمیل و توسعه را دارد و جهاد دانشگاهی واحد کهگیلویه و بویراحمد این آمادگی را دارد تا با شراکت سرمایه‌گذاران و ایجاد شرکت دانش‌بنیان، نسبت به تجاری‌سازی این محصول و طرح توسعه آن اقدام کند.
کهگیلویه وبویراحمد به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب و پوشش گیاهی متنوع با دو هزار زنبوردار یکی از قطب های تولید عسل در کشور است.
تنوع گونه های گیاهی و دارویی با 1200گونه ،باعث تولید عسل در مزه و طعم های مختلف در این استان شده است.
افزون بر 95 هزار کلنی زنبور در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که سالانه نردیک به یک هزار تن عسل تولید می کنند .
حدود 450 تن از عسل تولیدی استان به سایر استانها و خارج از کشور صادر می شود .
/1662/9929/

نظر شما