شناسهٔ خبر: 30014371 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

انتقاد فرمانده مرزبانی کشور از اظهارنظرهای غیرکارشناسی

حمل‌کننده سلاح،‌ مواد و مشروبات الکلی با کوله «کولبر» نیست!

فرمانده مرزبانی کشور گفت: افرادی که در نیمه‌های شب در دره‌ها و ارتفاعات تردد غیرمجاز داشته و حتی با مرزبانان درگیر شده و تیراندازی می‌کنند، کولبر نیستند و اقلام ضد فرهنگی، مشروب، مواد مخدر و سلاح را در کوله‌های خودحمل می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار قاسم رضایی در یک برنامه تلویزیونی با‌اشاره به وجود 8 هزار و 755 کیلومتر مرز جمهوری اسلامی ایران و همسایگی با 15 کشور اظهار داشت: مرزهای آبی و خاکی کشور ما فرصت است؛ اما اگر خوب مدیریت نشوند می‌توانند تهدید محسوب شوند البته هم اکنون آمادگی خوبی در مناطق مرزی وجود
دارد.
رضایی با‌اشاره به همسایه شرقی ایران (افغانستان) گفت: در سال 2000 بر طبق آمار سازمان ملل 200 تن مواد مخدر در افغانستان کشت می‌شد اما وقتی پای نحس استکبار به افغانستان باز شد طبق آمار در سال 2018 بیش از 9 هزار تن مواد مخدر (افزایش 50 برابری) تولید شد.
وی با‌اشاره به اینکه ایران خط مقدم مبارزه با مواد مخدر و برخورد با افراد شرور است، تاکید کرد: پرورش گروه‌های تروریستی و‌اشرار از دیگر موارد منفی در برخی از کشورهای همسایه است؛ در مرزهای مشترک با عراق نیز چند سالی بود که تهدید گروه‌های تروریستی را داشتیم اگرچه کمی آرام شد لیکن مشکلاتی در شمال غرب کشور نیز همچنان است.
فرمانده مرزبانی کشور با‌اشاره به معضل قاچاق کالا افزود: برخورد با تردد‌های غیرمجاز افراد و با قاچاق کالا از جمله مواردی است که بخشی از توان مرزبانی را به خود معطوف کرده است. ‌مشکل دیگر ما برداشت‌های متفاوت از نوع وظیفه و مقابله مرزبانی است و اظهارنظرهای متفاوتی است که بدون کارشناسی بیان می‌شود.
کولبر در حمایت مرزبانی است
سردار رضایی ادامه داد: مرز طبق قانون تعریف دارد؛ هرگونه تردد غیرمجاز در مرز جرم تلقی می‌شود، متاسفانه بعضا مصاحبه‌هایی را شاهدیم که آگاهانه و ناآگاهانه عنوان می‌کنند که مرزبانی با کولبران برخورد کرده در صورتی که کولبر در حمایت مرزبانی است.
وی اظهارداشت: کولبر فردی است که در زمان و مکان و روز مشخص به جابه جایی کالایی مشخص مبادرت می‌ورزد و عملکردش با نظارت مرزبانی است، اما وقتی فردی در نیمه شب در دره‌ها و ارتفاعات تردد غیرمجاز دارد و گاها با مرزبانی درگیر شده و اقدام به تیراندازی می‌کند مسلم است که کولبر نیست؛ اگرچه با کوله خود اجناس غیرمجاز، ضد فرهنگی، مشروب، اسلحه و مهمات را حمل می‌کند.
فرمانده مرزبانی کشور با انتقاد از برخی اظهارنظرها گفت:‌ باید دستگاه‌های متولی تذکرات لازم را بدهند؛ نباید تلاش شبانه‌روزی و مستمر سربازان،‌ درجه‌داران و مرزبانان ما که در شرایط سخت خدمتگزاری می‌کنند با اظهارنظرهای نادرست زیر سؤال برود.
رضایی به اقدامات مرزبانی ناجا در 8 ماهه امسال پرداخت و افزود: رشد بیش از 2/8 برابری کشفیات سوخت را در مرزها داشته‌ایم؛ کشفیات سیگار 38 درصد، چای 39 درصد و خشکبار 50 درصد افزایش داشته؛ کشفیات احشام نیز بیش از 6/5 درصد افزایش یافته است.
سازمان‌های دیگر باید پای کار مقابله با قاچاق بیایند
وی با انتقاد از وجود خلاء قانونی و ضعف در اجرای هماهنگ برنامه‌ها عنوان کرد: اگرچه یکی از وظایف ناجا مقابله با تردد غیرمجاز و برخورد با کالای قاچاق است اما باید سازمان‌های دیگر که در این زمینه مسئول هستند پای کار بیایند؛ باید مشخص شود که سوخت قاچاق از کجا می‌آید؟ چگونه به مرز می‌رسد؟ چرا که بخشی از بار دیگر سازمان‌ها به سوی مرزها گسیل می‌شود و مرزبانی باید آن را به دوش کشد.
این مقام ارشد نیروی انتظامی ادامه داد: در حوزه مبارزه با قاچاق و تردد غیرمجاز بیش از توان موجود،‌ مرزبانی به آن می‌پردازد که اگر دستگاه‌های دیگر به وظایف خود عمل کنند قطعا وضعیت بهتر خواهد شد؛ اگرچه مرزبانی در این حوزه‌ها توفیقات خوبی داشته است.
سردار رضایی درخصوص طرح مردم یاری اظهار داشت: این طرح روش جاری ماست چرا که اعتقاد داریم عملکرد مرزبانی با مرزنشینان عجین است؛ لذا یکی از تدابیر ما مردم‌ یاری است و ما در حوزه‌های مختلف همچون عمرانی، بهداشتی، کشاورزی و غذایی به مرزنشینان کمک می‌کنیم.
وی اظهار امیدواری کرد که مجلس و دولت در بودجه سال98 توجه ویژه‌ای به مرزبانی ناجا داشته باشند.

نظر شما