شناسهٔ خبر: 30013566 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جهان‌اقتصاد | لینک خبر

داماد رئیس جمهور نیامده عزل می شود؟

صاحب‌خبر -

حاشیه های انتصاب رئیس سازمان زمین شناسی بالا گرفت

مهدی زاهدی-روز جمعه ۲۳ آذرماه و در ادامه روند انتصابات وزارت صنعت،معدن، تجارت، رضا رحمانی در احکامی جداگانه ۴ مدیر و معاون جدید وزارت صمت را منصوب کرد.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، این خبر ظهر روز جمعه روی خروجی پایگاه اطلاع رسانی وزارت صمت قرار گرفت و ساعاتی بعد خبرهایی غیر رسمی درباره حواشی یکی از اسامی مطرح شده در این احکام، در فضای مجازی منتشر شد.

ساعت ۲۲ همان شب یکی از خبرگزاری های معدنی و نزدیک به وزارت صمت، در گزارشی جداگانه به معرفی سوابق نامبرده پرداخت، در این گزارش که با عنوان «نخبه علمی جوان رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی شد» آمده بود: کامبیز مهدی‌زاده از نخبگان جوان کشور و دارنده ۵ مدال طلای جهانی و ۱۰ ثبت اختراع و چندین تالیف، ترجمه و مقاله، جایگزین راضیه لک شد.

این گزارش اضافه کرده بود: مشاور معاونت ارتباطات بین الملل دفتر رهبری، قائم مقام معاونت برنامه ریزی پژوهشگاه صنعت نفت، مشاور معاون علمی و فن آوری ریاست جمهوری، رئیس برنامه ریزی مالی و تامین منابع پژوهشگاه صنعت نفت، عضو شورای مرکزی کشورهای اسلامی و رئیس ستاد نخبگان و جوانان کشورهای اسلامی، مشاور سازمان ملی جوانان، مشاور فرماندار کرج سال ۱۳۹۲، مشاور مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت وابسته به شرکت ملی نفت ایران و رئیس مرکز آموزشهای تخصصی پژوهشگاه صنعت نفت از سوابق اجرایی مهدی زاده است.

اما صبح روزشنبه خبرگزاری های رسمی و غیر رسمی در کشور فاش کردند کامبیز مهدی‌زاده علاوه بر سمتهای عنوان شده در گزارش مذکور، داماد حسن روحانی است؛ همین «انتساب»، کافی بود تا موجی منفی علیه «انتصاب» وی شکل بگیرد، به طوری که روز شنبه زمزمه هایی مبنی بر مخالفت رئیس جمهور با این انتصاب به گوش رسید اما هیچ خبر رسمی در این باره منتشر نشد.

روز یکشنبه نیز انتقادات ادامه داشت به طوریکه خبری مبنی بر استعفای معاون معدنی وزیر صنعت در اعتراض به این انتصاب فضای مجازی را درنوردید، رئیس یکی از اتحادیه های بزرگ معدنی نیز به پیوست نامه ای کنایه آمیز به رحمانی، کروکی محل سازمان زمین شناسی را برای وی ارسال کرد!

این موضوع به خبرگزاری های خارجی نیز سرایت کرد، به طوری که روز یکشنبه خبرگزاری فرانسه گزارشی درباره این اتفاق منتشر کرد.

ایلنا در گزارشی آورده است: خبرگزاری فرانسه با اشاره به اخبار مربوط به انتصاب کامبیز مهدی‌زاده، داماد حسن روحانی، به عنوان رئیس سازمان زمین‌شناسی ایران نوشت: در این این خبر در فضای مجازی به شدت محکوم شده و واکنش‌های زیادی به همراه داشته است.

این خبرگزاری در ادامه نوشت: انتصاب کامبیز مهدی‌زاده جوان که در اوایل سی سالگی به سر می‌برد (بعد از آن که در آگوست به طور رسمی با دختر حسن روحانی ازدواج کرد) انتقادهای زیادی را از سوی کاربران ایرانی در شبکه‌های مجازی به همراه داشته است.

در ادامه این گزارش آمده است: بعد از این انتصاب جعفر سرقینی معاون وزارت صنعت در اعتراض به انتصاب‌های فامیلی از سمت خود استعفا داد.

خبرگزاری فرانسه با اشاره به اینکه مهدی‌زاده دانشجوی دکتری مهندسی نفت است و پیش از این به عنوان مشاور وزیر نفت ایران، ریاست فدراسیون تکواندو و ریاست سازمان جوانان خدمت کرده است، نوشت: این انتصاب باعث تحرک بیشتر جریانی در شبکه‌های اجتماعی شد که از سال پیش با هشتگ ژن خوب توجه زیادی در شبکه‌های اجتماعی به خود جلب کرده بود.

این رسانه فرانسوی یادآور شد: در واکنش به این اتفاق، توئیت‌های مختلفی در فضای مجازی منتشر شد. تابستان گذشته کمپینی در فضای مجازی ایجاد شد که بر اساس این کمپین، مقامات باید در مورد زندگی فرزندانشان شفاف‌سازی می‌کردند.

خبرگزاری فرانسه با اشاره به کمپین فرزندت کجاست در ایران نوشت: همچنین کمپین دیگری با عنوان فرزندت کجاست شکل گرفت که این سوال را از مقامات ایرانی که فرزندانشان خارج از کشور تحصیل می‌کنند مطرح می‌کرد و مقامات باید به این سوال پاسخ می‌دادند. یکی از افرادی که به این سوال پاسخ داد محمدجواد ظریف بود که اعلام کرد که فرزندانش بعد از اتمام تحصیل به ایران بازگشته‌اند.

**آقایان رفتند و آقازاده‌ها آمدند!

یعقوب شیویاری عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز ماجرا را به صحن علنی مجلس کشاند و در نطق روزیکشنبه خود با انتقاد از اینکه در روزهای اخیر شاهد انتصابات فامیلی برخی از مسئولان ارشد دولت در مناصب دولتی و خصولتی هستیم، گفت: تا کی باید شاهد استفاده از رانت در انتصابات باشیم.

**دستور رئیس‌جمهور به نقل از یک نماینده مجلس!

با این همه اما تا لحظه تنظیم این خبر، هیچ واکنش رسمی از سوی ریاست جمهوری و وزارت صمت به این خبر نشان داده نشد، اما یک نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگوئی با ایلنا از دستور رئیس‌جمهور برای لغو حکم دامادش خبر داد.

رمضانعلی سبحانی‌فر، درباره تعلیق حکم کامبیز مهدی‌زاده به عنوان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از سوی رئیس‌جمهور گفت: طبق شنیده‌های بنده رئیس‌جمهور دستور داده‌اند که حکم دامادشان به عنوان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت لغو شود.

وی که سخنگوی حزب اعتدال و توسعه است، دراین باره افزود:: اینکه فرزندان بستگان مسئولان پست نگیرند یک بحث است و بحث دیگر درباره جوانگرایی است و بحث دیگر درباره شایسته‌سالاری است که این موضوعات را نباید باهم خلط کرد.

نماینده مردم سبزوار افزود: گاهی ممکن است مسئولی که تجربه دارد و جوان هم است، در پستی مفید باشد که اشکالی ندارد در جایی حضور داشته باشد و نباید از برخی حقوق‌ها وی را محروم کنیم.

**استعفا در وزارت صنعت

تسنیم نیز در این باره در گزارشی آورده است: این روزها انتصابات جدید وزیر صنعت با حواشی مختلفی روبه رو شده که همین امر اعتراضاتی را به دنبال داشته است.

براساس رویه در هر نوع انتصاب جدید در سازمان های زیر مجموعه وزارت صنعت باید همفکری با انجمن ها و تشکل های آن سازمان ها صورت گیرد اما وزیر جدید صنعت بدون توجه به سوابق افراد مسولیت های جدیدی را برای آنها در نظر گرفته است.

به عنوان نمونه روزجمعه خبر حکم  خداداد غریب‌پور به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و کامبیز مهدی زاده فرساد( داماد رئیس جمهور) به عنوان معاون وزیر و رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با علامت سوال هایی مواجه شده به نحوی حتی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر هم نسبت به تصمیمات غیر کارشناسانه گلایه کرده و متن استعفای خود را به دفتر وزیر ارسال کرده است.

یک مقام آگاه در وزارت صنعت با تأیید استعفای سرقینی معاون معدنی وزیر صنعت، گفته است: متن استعفای آقای سرقینی به دلیل انتخاب غیر کارشناسانه وزیر صنعت  برای ایمیدرو و سازمان زمین شناسی به دفتر وزیر ارسال شده است.

البته گفته شده که وزیر با استعفای سرقینی مخالفت کرده اما قرائن حاکی از اصرار وی برکناره گیری از این مسوولیت به دلیل اعتراض به انتخابهای جدید وزیر دارد.

همچنین گفته شده تشکلها و انجمن های مرتبط با بخش معدن نیز مراتب اعتراض خود را طی چند روز آینده به وزارت صنعت ، معدن و تجارت بصورت مکتوب اعلام خواهند داشت.

** ارسال کروکی سازمان زمین شناسی برای داماد رئیس جمهور

کامران وکیل،دبیر کل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران هم با ارسال نامه ای «کنایه آمیز» به وزیر صنعت، ضمن ارسال کروکی سازمان زمین شناسی برای ارائه به داماد رئیس جمهور، از این اقدام رحمانی به شدت تقدیر کرد.

فارس در این باره گزارش داده است: دو روز قبل بود که خبر انتصاب داماد رئیس جمهور به این پست با حکم رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت رسانه‌ای شد. همانطور که انتظار می‌رفت، این حکم رحمانی واکنش منفی فراوانی در فضای  کشور داشت. در همین راستا،روزیکشنبه کامران وکیل، دبیر کل و عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران با ارسال نامه ای «کنایه آمیز» به رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن ارسال کروکی سازمان زمین شناسی به ایشان برای ارائه به داماد رئیس جمهور، از این اقدام رحمانی به شدت تقدیر کرد.

در این نامه خطاب به رحمانی آمده است: احتراما ضمن تشکر از عمق درایت و تدبیر آنجناب در انتصاب داماد مقام عالی ریاست محترم جمهوری به سمت حساس (ریاست سازمان زمین شناسی کشور)، به پیوست کروکی محل وقوع آن سازمان برای ارائه به مقام محترم منصوبه، به حضور ارسال می گردد.امید است با تداوم توجهات آنجناب در ضرورت به کار گماردن افراد باسابقه، ذیصلاح و متخصص علی الخصوص در این قبیل سازمانهای زیربنایی بخص معادن کشور، شاهد شکوفایی و توسعه روز افزون این بخش حیاتی اقتصاد کشور باشیم.

برچسب‌ها:

نظر شما